Mostoha magyarok

2004. 09. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Túl vagyunk az MSZP–SZDSZ-kormány országlásának a felén, ideje tehát megröntgenezni, két év alatt mit sikerült tenniük a kormánypártoknak a határon túli magyarok érdekében. A helyzet nem éppen rózsás, de vegyük csak szépen sorjába a dolgokat.
Először nézzünk szét Budapesten. A héten lemondott a határon túli magyarok támogatásában legfontosabb szerepet játszó szervezet, az Illyés Közalapítvány kurátori tisztségéről a névadó lánya, Illyés Mária, aki kifejezte reményét a kuratórium elnökének, hogy nem hoznak szégyent az író szellemiségére. Az IKA a nyár közepén már kiosztotta a felhasználható pénz döntő többségét (ez az összeg különben jóval kevesebb annál, mint amennyit a polgári kormány idejében költhettek határon túli célokra, pedig azóta is minden évben van infláció). Bálint Pataki József, a határon túli magyarok elnöke a napokban olyan oktatási-nevelési támogatásokat osztott ki Kárpátalján és a Délvidéken, amelyekről az IKA kuratóriuma csak jóval később (e hét keddjén) döntött. A határon túli magyarok iránti felelősség és a jószomszédi viszony jegyében olyan nagykövetet küldünk Romániába, aki a határon túli magyarok ügyével soha nem foglalkozott, az országot (és nyelvét) nem ismeri. Terényi Jánost arabszakértőként jegyzik (Marokkóban nagykövet, Líbiában helyettes nagykövet volt), de hát ez cseppet sem probléma a külügyi vezetés szerint. Az arab szál Szabó Vilmos államtitkár esetében is felmerül: a kormányban a határon túli magyarság ügyét képviselő politikus is erről a területről jött, és mindjárt azzal nyitott a kinevezésekor, hogy az Orbán-kormány „túlszerette” a határon túli magyarokat. A szakértő politizálásnak meglett az eredménye, a szomszédaink értettek a gesztusokból, Szlovákia például két évig nem talált olyan embert, akit kiküldött volna nagykövetnek Budapestre – ilyesmi a diplomáciában akkor fordulhat elő, amikor háború van a két ország között.
Most pedig járjuk körbe a Kárpát-medencét néhány mondat erejéig. A legnagyobb magyar kisebbségnek helyet adó Romániában sikerült helyzetbe hozni egy barátot, így épült egy bevásárlóközpont Nagyváradon a vadász haver Mudura Sándornak (felügyelőbizottsági tag: Kulcsár Attila). Aki pedig elfáradt a shoppingolásban, az megpihenhet egy szállodában is, amelyet szintén a magyar adófizetők fizettek ki. Eredetileg ugyan Tőkés László nyerte a pályázatot, és Ady-zarándokhelyet épített volna belőle Érmindszenten, de győzött a váradi komaság, így lett a nemes elképzelésből egy Szamos-parti strandszálloda egy Mudura-érdekeltségű alapítvány gondozásában. Van még ígéret a romániai magyarságnak egy televízióra, amelyet az RMDSZ kampányfőnöke vezetésével szerveznek, így az egyre inkább balra tolódó Markó Béla dönti majd el, hogy ki kerülhet a közelébe. Mindeközben egyre kevesebb jut az Orbán-kormány támogatásával létrehozott erdélyi magyar egyetemnek, és a nem RMDSZ-barát politikusoktól (lásd Szász Jenő) egyenesen visszakérnék a korábban odaítélt támogatást. Medgyessy Péter szerdán a legnagyobb állami magyar kitüntetést adta a második leggazdagabb romániai magyar szenátornak, aki augusztus huszadikán nem akarta megszakítani egyiptomi nyaralását egy vacak nagykeresztért. Frunda György „a romániai magyarságért, a demokrácia és a jogállamiság megerősítésében végzett kiemelkedő tevékenységéért” kapta a kitüntetést, a titkosszolgálatok így értékelték ugyanis az 1992-es neptuni tárgyalásokat (amikor három RMDSZ-képviselő, köztük Frunda titokban Neptunon tárgyalásokba kezdett az Iliescu-féle román posztkommunistákkal). Nem mellékesen ez a politikus mószerolta be Magyarországot nemrég a velencei bizottságnál azzal, hogy nálunk sincs biztosítva a nemzeti kisebbségek parlamenti képviselete, ezért ha figyelembe veszik a fideszes politikusok javaslatát, és megvizsgálják a meglehetősen diszkriminatívra sikeredett román választási törvényt, akkor Budapesten is körül kellene nézni.
Nem túl rózsás a helyzet Kárpátalján sem, ahol határozott ütésekkel verik szét az ottani magyarság nehezen létrehozott intézményi hálózatát (a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség által működtetett infrastruktúrát anyagilag fojtják meg, a beregszászi főiskolától pedig egy adminisztratív döntéssel visszavették az épületet), miközben nyíltan támogatnak egy maffiamódszerekkel előretörő politikust. Horvátországban fantomszervezeteket finanszíroznak, és elapasztják a legitim, de Fidesz közelinek mondott Horvátországi Magyarok Demokratikus Szervezetét. A Vajdaságban verik a magyarokat, Szlovákiában pedig következmények nélkül kirúgtak egy gyárból néhány dolgozót, mert egymás között magyarul beszélgettek.
Felvidéknél álljunk meg néhány gondolatra. Szlovákiában ugyanis az MSZP–SZDSZ-kormány nem merte kiosztani a státustörvény alapján a magyar diákoknak az oktatási-nevelési támogatást (az Illyés Közalapítvány korábbi irodavezetője kiosztotta ugyan százharmincöt szülőnek nagyobb botrány nélkül a magyar bankfiókokban beváltható csekkeket, de Kovácsék nem merték, nem akarták követni a gyakorlatot). A diákonkénti húszezer forintos egyéni támogatásra égető szükség lenne: a magyar Rákóczi Szövetség és helyi partnerszervezetei által évekkel korábban létrehozott beiratkozási program ugyanis megfordította a trendet, és 1999–2002 között a magyar nyelvű iskolába beíratott diákok száma három és fél százalékkal emelkedett (miközben ott is egyre kevesebb gyerek születik), de most már erre a programra sincs pénz.
A külügyben nincsenek tisztában a realitásokkal, a nemzeti érdekek helyett mindent a vélt nemzetközi elvárásoknak vetnek alá. Nem értik, hogy a magyar iskolába való beiratkozást a bizonytalan identitású szülők esetében komolyan befolyásolja, ha számíthatnak arra, hogy a diákok óvodáskortól az egyetemi tanulmányuk befejezéséig minden évben megkapják a magyar államtól a kedvezménytörvényből fakadó oktatási-nevelési és beiskolázási támogatást. Jól érzékelik ezt az erdélyi, a kárpátaljai és a vajdasági magyar közösség illetékes képviselői is, ezért ragaszkodtak ahhoz, hogy az oktatási-nevelési és beiskolázási támogatást a családok közvetlenül megkaphassák. A Kovácsék által a szlovák féllel a múlt év végén aláírt megállapodás nem zárja ki azt, hogy a diákonkénti húszezer forintot végső címzettként a szülők kapják meg, az e célra létrehozott Pázmány Péter Alapítvány pályázati felhívásaiból azonban kiderül (és hasonló értelemben nyilatkoztak a politikusok is), hogy a támogatást az iskolák fogják megkapni. Az már csak mellékkörülmény, hogy a szülőket senki nem kérdezte meg, hajlandók-e lemondani a pénzükről. (Képzeljük el, mi történne nálunk, ha a kormány – az érintettek beleegyezése nélkül – a családi pótlékot az óvodáknak-iskoláknak adná a szülők helyett.) Ezzel a megoldással nem ösztönzik a szülőket arra, hogy gyereküket a magyar iskolába írassák be, pedig a magyar diákok ötöde most is szlovák tannyelvű iskolába jár. Az iskolák támogatása sem automatikus, pályázni a szülői szövetségeknek kell, de sok helyütt ezek még nem jöttek létre, vagy ha léteznek is, nem akartak-tudtak pályázni, vagy hibásan küldték be az űrlapokat. Az idén legalább tizenhat iskola kimaradt a tanszercsomagprogramból a pályázati feltételek be nem tartása miatt, de az ezekben az intézményekben tanuló diákoknak is alanyi joguk (lenne) az anyaországból érkező támogatás.
A hírek szerint a most készülő 2005-ös költségvetés megint megszorító büdzsé lesz, így várhatóan megint kevesebb jut a nemzetstratégiai célok megvalósítására. Miközben Európa egyesül, a magyar nemzet szétesik: gazdasági, politikai és társadalmi árkok kerülnek magyar és magyar közé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.