Terepszemle

–
2004. 09. 18. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fejér megyei múzeumi szervezet központjaként dolgozó székesfehérvári Szent István Király Múzeum 2001 nyarán kapott megbízást az M6-os autópálya megyét érintő 54 kilométeres szakaszának régészeti szempontú terepbejárására – tudtuk meg Fülöp Gyula régész-múzeumigazgatótól. A fehérvári megyei múzeum, valamint a dunaújvárosi Intercisa Múzeum régészei 2001 őszén és 2002 tavaszán járták be a terepet. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem régészeti tanszéke szolgáltatta a munkához a térinformatikai rendszert, a víz- és terepszintet, vízfolyásokat feltüntető alaptérképet. Az ELTE készíttette el a légi felvételeket sztereokamerával, hatvanszázalékos átfedéssel, ami tökéletes tereprekonstrukciót tesz lehetővé – tájékoztatott Ratzky Pál tanszékvezető.
A szakemberek hatvankét lelőhelyet regisztráltak Fejér megyében, ennek egynegyedét már korábban ismerték. (Az M6-os teljes nyomvonala négy megyét érint: Pest, Fejér, Tolna és Baranya megyét.) Az építtető és a megyei múzeum között az ősszel megkezdett tárgyalások nehezen haladtak, csak májusban kötöttek szerződést. Ez azt jelenti, hogy az ásatást a nyáron kezdhették el, kiesett a tavalyi szeptember–október–november és az idei március–április. Tovább hátráltatta a régészek munkáját, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. nem tudta időre kisajátítani a területeket. Végül „köztes megoldást” találtak, hivatkozással arra, hogy az előző kormány idején megkezdett autópálya-építés mint országos, közösségi célú beruházás abszolút elsőbbséget élvez, ezért a tulajdonos köteles eltűrni a szakmai (régészeti, víz- és gázszerelési) előmunkálatokat. Erről a közigazgatási hivatal rendelkezett, fellebbezésnek helye nincs. Szerencsére a régészek nem kerültek konfliktusba az érintett tulajdonosokkal. (Ahol nagyon sürgette őket az idő, meg tudtak állapodni velük, és elkezdték a munkát azzal, hogy ha esetleg változna a nyomvonal, és mégsem arra menne az autópálya, a munka befejezése után gondosan visszatöltik alulra a külön tárolt rosszabb földet, fölülre a humuszt.)
A végül 2004. május 17-én megkötött szerződés alapján 2004. szeptember 30-ig huszonnégy helyszín megelőző feltárására kaptak lehetőséget. (Ez a terület teljes régészeti kutatását jelenti.) Egyes területek feltárására bevonták a Pécsi Tudományegyetem régészeti tanszékét, a munkákat a régészhallgatók Visy Zsolt régészprofesszor felügyeletével végzik.
A fent említett szerződésben szerepel, hogy a további harmincnyolc lelőhelyet, valamint azokat, amelyek esetleg később kerülnek elő, akkor tárják fel, ha megkezdődik az autópálya-építés. Az első szakaszban, amikor a gépek leszedik a legfelső humuszréteget, a bolygatatlan talajban világosan kirajzolódnak a korábbi betöltések, például a sírok foltjai. (Régebben ezt a munkát kézzel végezték, lapáttal „nyesték meg” a földet.) A szakszerű feltárásért mindenütt a megyei múzeumok a felelősek.
A szakemberek tudják, hogy ezt a területet, a Duna régi árterületét a neolitikumtól kezdve folyamatosan lakták, rendkívül gazdag tehát régészeti lelőhelyekben. A megyei múzeum igazgatója maga is több éven keresztül vezetett itt ásatásokat. A jelenleg folyó huszonnégy megelőző feltárással, amelyet Fülöp Gyula fog össze helyettesével, Szalai Tamással, határidőre elkészülnek. Nehezíti azonban a dolgukat, hogy a nyomvonal-változtatások miatt újabb terepbejárásokra lehet szükség, és ezeket szoros határidejű munkáikkal egy időben kell elvégezniük.
Ferch Magda

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.