A kultúráért Pató Pál országában

A Budapesti Őszi Fesztivál tegnap nyitotta meg kapuit. A művészeti vezetőjévé tavaly kinevezett fiatal operarendező, Kovalik Balázs a múlt évben már bizonyította életerős, új törekvéseit. Most meglehetősen keserűen nyilatkozik az ország, a kultúra állapotáról és az általános mentalitásról, ami megnehezítette a seregszemle megrendezését.

Metz Katalin
2004. 10. 16. 18:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Vélhetőleg az őszi fesztivál is megérezte az általános megszorításokat. Hogyan maradtak talpon?
– A bruttó támogatás azonos a tavalyival, miközben nőtt az infláció, minden megdrágult, s az áfatörvénnyel újabb öszszegeket vontak meg. Beléptünk az Európai Unióba, s „furcsa” mód mindenért jobban meg kell küzdenünk.
– Gondolom, a Nemzeti Kulturális Alaptól sem kaptak nagyobb támogatást.
– Első körben egyáltalán nem kaptunk. Jajveszékelésünkre aztán a zsebükbe nyúltak egy-egy produkció fedezésének erejéig. Meglehet, ha netán tíz év múlva világhírű lesz a fesztivál, könnyebb lesz szponzorokat találni. Szerencsére a németországi RWE (az ottani elektromosenergia-szolgáltató – a szerk.) önzetlenül támogat ismét. A hazai nagy cégeket a gyors gazdagodáson kívül, úgy látszik, más nem is érdekli. A többi pénzt csak nagy nehezen sikerült különféle forrásokból megszerezni, az utolsó pillanatban a főváros segített ki a szorult helyzetből.
– Végül is honnan jött össze a támogatás?
– A fővárostól 50 millió, az RWE-től 25 millió forintot, nemzetközi szervezetektől, a kulturális minisztériumtól, a külképviseletek budapesti kulturális intézeteitől, a jobbára külhoni szponzoroktól hozzávetőlegesen húszmillió forintot sikerült még összegereblyézni, azaz bruttó kilencvenöt-száz millió, a levonásokat leszámítva hatvan-hetven millió forintunk van. Ezt mindenekelőtt rangos külföldi együttesek magyarországi bemutatására szánjuk.
– Tavalyi kinevezésekor meghirdette, hogy nyitni óhajt a fiatalok felé. Sikerül-e folytatni ezt a törekvést?
– Hogy a legkisebbekkel kezdjem, a Kolibri Színház svéd vendégegyüttesekkel váltakozva ad elő gyermekdarabokat a Svédületes sorozatában. Lesznek előadásai a Stockholm Saxophon Quartetnek, továbbá kiállításokat és irodalmi programokat is szervezünk. Számítunk persze az újdonságok iránt fogékony, idősebb nemzedékre is. 23-án tartjuk a Nyitott kapuk napját, amikor a Zeneakadémiát átadjuk igazi rendeltetésének, diák zeneszerzőknek, akiknek műveit az épület zugaiban hallgathatja meg a közönség, hisz Liszt Ferenc azért adott ingyenkoncerteket, hogy megépülhessen a fiatalok zenetanodája, ahol nemcsak tanulhatnak, hanem sorozatosan koncertezhetnek is. Egy ideje épp amiatt nem használhatják, mert az intézmény a termek bérbeadásával próbálja fenntartani magát.
– Mit kínálnak a kiállítótermekben?
– Az idén a vizuális művészetre helyeztük a hangsúlyt. Kiemelném a Design-hetet, a Cinemascope-ot, azaz a zenével, vetítéssel, előadó-művészettel egybekötött audiovizuális installációt, amely a művészeti ágak közti átjárásra invitálja a publikumot. Az Átrium mozi vetítőtermében David Shea zeneszerző hanginstallációja kap helyet, ahonnan multimediális „városnéző” buszok indulnak Budapest ismeretlen arcainak felfedezésére. Ha sok küzdelem árán is, de az idén csak sikerül a tavaly meghirdetett Pont: Itt: Most köztéri szoborpályázat 103 munkájából hét szobrot bemutatni. Elkeserítő, hogy ez csak annak árán valósulhatott meg, hogy alkotóik lemondtak a tiszteletdíjukról, mert senki nem adott rá pénzt. Azért szomorú ez, mert megint a művészek véreznek el, miközben a kultúrában nagyon is sok pénz van, csak hát a torta szeletelése elég felháborítóan zajlik. Nem mintha ez nem így lenne évszázadok óta, hisz Móricz „rokonai”, Pató Pál országa vagyunk ma is. Ezt a pályázatot viszont valóban demokratikus úton írták ki: nem is lelt támogatásra…
– Amiről most beszél, nemcsak a pénzen, a mentalitáson, hanem a gazdálkodás hatékonyságán is múlik.
– Pontosan erről beszélek. Talán rávilágíthat erre a Theater an der Wien esete, amely 2007-től Roland Geier majdani intendáns vezetése alatt Bécs harmadik operaházává alakul, átszámítva pontosan akkora költségvetéssel, mint amekkora most a Magyar Állami Operaházé. Ebből a büdzséből évi tíz premiert kínálnak, többek között a világhírű Harnoncourt vezényletével, a Wiener Symphoniker közreműködésével, hallatlanul izgalmas műsorpolitikával, s mérget lehet venni rá, legyőzhetetlen minőséggel. Mondom: ugyanannyi pénzből, mint amennyiből a mi Operánk gazdálkodik, jóval olcsóbb bér-, alapanyag- és egyéb költségekkel, az idén két premierrel. Nem veszi már észre valaki a kulturális minisztériumból, hogy 250 kilométerre tőlünk Európa van, ez esetben ugyanannyi pénzből finanszírozva?
– Ehhez gyökeres gondolkodásmód-változtatásra is szükség lenne, fentről indulva a legutolsó alkalmazottakig…
– Így van. Ám ha a magyar politika nem a minőséget, a teljesítményt támogatta, támogatja, hanem a lojális kádereket, nincs min csodálkozni. A kultúra nem piaci produktum, nem üzleti vállalkozás, intézményeink állami támogatói nem élhetnének vissza azzal, hogy politikai elvárások ellenében döntenek a büdzséjükről, nevezik ki vezetőjüket, márpedig ez a rendszerváltozás óta így megy. Az azelőttiről meg inkább ne is beszéljünk. Még a középkori pápák is a minőséget nézték: Caravaggio igazán nem az egyháznak tetsző módon élt és festett, de az egyházfő még a meztelenre festett alakok okozta botrány ellenére is pontosan tudta, miért őt vagy Michelangelót, és nem ájtatos dilettánsokat bízott meg az örökkévalóságnak szóló freskók, képek elkészítésével. A magam kis szegmensét illetően, örülök annak, hogy az őszi fesztivál esetében semmilyen politikai háttérszéllel nem kellett megküzdenünk.
– Melyek a szíve szerint legkedvesebb ide csábított produkciók?
– A zene világában három olyan nevet mondok, aki a csillagos égen van: Peter Maxwell Davies, a XX. század meghatározó zenei vonalának nagy zeneszerzője vezényli Pesten 70. születésnapi, jubileumi koncertjét. A másik Olga Neuwirth, mondhatnám, osztrák sztárzeneszerző Roberto Paci Daló olasz vizuális művésszel közös produkciója Leopardi, Pasolini szövegeire – ami egyenesen a bécsi ősbemutató után érkezik ide; a harmadik meg a kamarazene „Pavarottija”, a Klangforum Wien.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.