Kegy vagy járandóság?

Nem mondható feszültségmentesnek a történelmi egyházak és a kormánykoalíció viszonya. Ennek jelei talán a reformátusok esetében mutatkoznak meg a leghatározottabban. Bölcskei Gusztáv püspök, a Magyarországi Református Egyház zsinatának lelkészi elnöke bemutatta a méltánytalanságokat, amelyek a közfeladatok átvállalásáért járó támogatás terén szerinte a felekezetet érik, majd arra is kitért, hogy az egyház senki kedvéért nem változtatja véleményét négyévenként.

Joó István
2004. 10. 08. 19:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Püspök úr éppen egy éve nyilatkozta, hogy sötéten látják a jövő esztendőt. Most, hogy a kancelláriaminiszter tanácsadója kinyilvánította: „az anyagi privilégiumok juttatásával a kormány hozzásegíti az egyházakat csekély társadalmi legitimációjuk mesterséges növeléséhez”, szükségesnek látja-e a jóslat felülvizsgálatát?
– Csak megerősíteni tudom, amit 2003 októberében mondtam, sőt, a valóság felülmúlja azt. Ahelyett, hogy nyugvópontra jutottak volna a vitás finanszírozási és az elveinkkel szembeni türelmetlenségről tanúskodó ügyek, csak tovább mérgesednek, sőt újak keletkeznek. A költségvetési viták éleződésekor mégis azt szoktuk hallani, hogy az egyházak már megint mennyi pénzt kapnak.
– Ez a felekezet augusztus végén mégis éppen pénzügyi okból perelte be az Oktatási Minisztériumot.
– Nem könnyű szívvel tereltük jogi útra a tárcával szembeni követelésünket. A minisztérium ugyanis már 2003-ban sem folyósította a kiegészítő hozzájárulást a Református Pedagógiai Szakszolgálat két tevékenységéhez. Azt, hogy szakított a korábbi támogatási gyakorlattal, utólag azzal magyarázta a tárca, hogy az úgynevezett korai fejlesztés és a fejlesztő felkészítés a költségvetési törvény értelmében nem része a gyógypedagógiai oktatásnak. A konkrét történet azzal kezdődött, hogy írtam Magyar Bálint miniszter úrnak egy tisztességes hangú levelet, amiben öt-hat hasonló problémát soroltam fel, s kértem a szíves segítségét. Nem méltatott válaszra. Az államtitkár, akihez az ügy „lekerült”, levelemet önkényesen panaszbeadványnak értelmezte, és megszólítás nélküli válaszában a panasz elutasításáról értesített. Ezután fellebbeztünk a tárcavezetőhöz, de ennek is elutasítás lett a vége. Egy út maradt nyitva: a Fővárosi Bíróság. Reméljük, a bíróságon kiderül, hogy jogos járandóságunkról van szó. Az esélyegyenlőségről szóló deklarációk és főleg a közoktatási törvény fényében ugyanis érthetetlen, hogy a sérült gyermekekre vonatkozó, összesen 18 éves korig szóló, egyházunk által vállalt fejlesztő ellátások kikerültek a gyógypedagógiai körből.
– Hogyan értékeli azt a parlamenti affért, ami akkor keletkezett, amikor az ügyben kérdést tett fel a miniszternek Pósán László képviselő? A bírálat elhárításával megbízott, azóta elmozdított Szabados Tamás államtitkár rosszallta, hogy az országos református tanévnyitón a zsinati oktatási iroda vezetője állítólag „két fogyatékos gyermeket hordozott körbe…, s azt mondta az ünneplő gyülekezetnek, hogy lám, lám, kedves híveim, itt van a két gyermek, akitől elveszik a normatívát”. Csakhogy a zsinati irodavezető ott sem volt az ünnepségen, igaz, egy mozgássérült lány elszavalta József Attila Istenem című versét…
– Ki kell mondjam, a tárcát minősíti, hogy idáig fajult az ügy. Kár volt az ügyben éppen a politikai államtitkárnak megszólalni; a törvény szerint járó támogatások folyósítása nem igényel politikai döntést.
– Apropó, politika: kommentálná, hogy az európai parlamenti választásokkor a kisebbik kormányzó erő több olyan hirdetéssel rukkolt elő, amely arra buzdítja a társadalmat, utasítsa el az egyházi iskolák kiegészítő támogatását?
– Azóta lépten-nyomon azt kell magyaráznom, hogy a kiegészítő hozzájárulás nem „pluszpénz”! Ezt az állami hozzájárulást úgy számolják ki, hogy megnézik, egy önkormányzati iskolára mennyit költenek az alapnormatíván túl, ezt átlagolják, és az „átlag alját” adják a hasonló egyházi oktatási intézménynek. Közben hitéletünket teljes egészében magunk finanszírozzuk, a lelkipásztorokat a gyülekezetek tartják el, vagyis: állami támogatásról csak ott van szó, ahol közfeladatot vállaltunk át. Erre annál is inkább szükségünk van, mivel csak a „holt tőkét” kaptuk vissza: az intézményépületek egy részét. Az azokat működtetni képes háttérvagyont már nem… De megkérdezhetném: a liberálisok miért nem kiáltanak diszkriminációt amiatt, hogy a közalkalmazottakra vonatkozó hatszázalékos bérfejlesztési megállapodást egy kormányrendelet csak az önkormányzati fenntartók számára kompenzálná egy százalék erejéig?
– Más területeken nem jobb a helyzet?
– A kormányzati reformtervek az egyházi fenntartású intézményrendszer teljes szétzilálódásának a veszélyét idézik fel. A bentlakásos szociális intézményeknél az elhelyezés után járó, jelenleg százszázalékos támogatás a tervek szerint úgymond az ápolási szükséglettől, vagyoni helyzettől függően 0, 50, 75, és csak a legjobb esetben lenne 100 százalékos. Nagyon veszélyes elképzelés! Ilyen támogatáscsökkenés mellett álljon ugyanahhoz a rajtvonalhoz mondjuk egy multicég és egy gyülekezet, amely annak idején a Széchenyi-terv szerint jelentős támogatást kapott, de az önerőhöz felvett hitelt még most is törleszti…?
– Hogyan érintené az egyházakat az irányított betegellátás tervezett kiterjesztése?
– Mi „szörnyszülöttnek” látjuk azt az elképzelést, hogy nyereségérdekelt cégek mint térségi egészségszervező szolgálatok dönthessék el egy-egy régióban, hova kerüljön a beteg. Tehát ha egy cégnek úgy tetszik, akkor nem kerül a mi kórházunkba. Persze nem kötelező figyelembe venni az „egészségszervező” cég útmutatását, de aki máshová megy, annak fizetnie kell… Azt is visszásnak tartjuk, hogy ugyanez a profitorientált vállalat, miután fejkvóta alapon hasznot húz a rendszerből, azt is eldöntheti, melyik kórházat támogassa. Így lennének olyan intézmények, amelyeket kétszeresen támogat, és olyanok is, amelyeket kétszeresen sújt ez a koncepció. Mindez szociális alapjogokat sért, hiszen például ha a beteg hívő, hiába szeretne egyházi szolgáltatót igénybe venni, nem ő mondja meg, mi számára a megfelelő alapellátás.
– Nyertese vagy vesztese az egyház a SAPARD előcsatlakozási programnak?
– A hivatalos jóslatok a pénzek „bennragadásáról” szóltak, ám az ellenkezője történt: a keret nagyon hamar kimerült. A sok kormányzati biztatást komolyan véve mi mintegy 600 esetben pályáztunk, hiszen templomaink révén egyházközségeink igencsak megszólítva érezhették magukat a település meghatározó épületeire szóló kiírásban, de csak 19 pályázatunk nyert. Mi tehát nemigen szoktunk nyerni.
– És ha nem pályázatokról van szó?
– Időszerű példával felelek. Bocskai-évet írunk, ám az ünnepségsorozat fővédnökétől, Hiller István kultuszminiszter úrtól, bár kértük, mégsem kapunk segítséget ahhoz, hogy a Bocskai-család kismarjai református templomban feltárt kriptáját közkinccsé, látogathatóvá lehessen tenni. A kicsiny gyülekezet tagjai a helyben feltárt nemzeti kulturális értékekre tekintettel türelemmel viselik, hogy istentiszteleteiket nem tarthatják a templomban…
– Nem magyarázat mindezekre, hogy a keresztény egyházak aligha tartoznak manapság a hivatalos „kedvencek” közé, mivel úgy hírlik, az egyháztagok jelentékeny része nem a mostani koalíciót preferálja?
– Mindenki láthatja: az egyház nem változtatja négyévente a véleményét. Mi semmit nem azért mondunk, mert az valamelyik politikai tényezőnek tetszik; a történelmi egyházakat nem lehet eszközként használni. Tehát nem mi kerültünk közelebb egyik vagy másik párthoz, hanem, úgy lehet, egyik vagy másik párt közelített hozzánk.
– A református egyház már a három részre szakadt ország idejében bizonyította, hogy képes – Németh László szavával – „nemzetragasztóként” is működni. E felelősséggel mennyire azonosul ma a felekezet?
– Az egyház sajátos küldetését szükségszerűen egy történelmi-kulturális-nyelvi sorsközösségen belül végzi. Az eme „közeggel” való kapcsolat, vagyis a nemzet iránti felelősség feladhatatlan és átháríthatatlan a reformátusság szemében. Ezért szólaltunk fel például a délvidéki magyarokat sújtó provokációk ellen. Vagy ugyanezen okból szólunk hozzá a felsőoktatási koncepcióhoz: számunkra az egyetemről, főiskoláról kikerülő fiatal nem egy puszta „termék”, amelynek milyenségét a gazdasági élet szereplőinek kell meghatározniuk. Az önépítés esetünkben nem öncél… Idősotthonainkkal például méltó öregkort szeretnénk biztosítani a hívő embereknek, az egyházi oktatást pedig azért tartjuk fontosnak, hogy a gyermekek, a fiatalok hitben, gondolkozásban, erkölcsi tartásban, a nemzeti kultúra megbecsülésében saját magukat mintegy „össze tudják ragasztani”… Hogy ne széthulló személyiségek tömegéből álljon a jövő magyar nemzedék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.