Raktárboltok a tavalyi divatnak

Két „állandó szezonvégi kiárusításra szakosodott” óriásáruház nyílik hamarosan a főváros közvetlen közelében. A november 6-án nyitó törökbálinti GL Outlet és a november 11-én startoló biatorbágyi Premier Outlets Center egyaránt márkás, ám kifutó ruházati termékekkel várja a vevőket. A két cég az autóval rendelkező, fizetőképes célcsoportra koncentrál.

Erdősi Csaba
2004. 10. 08. 17:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legelőször az Egyesült Államokban, a hatvanas években építettek külön áruházakat a divatból vagy a szezonból már kifutott ruházati cikkek értékesítésére. A tengerentúli outletek kezdetben városszéli, puritán módon berendezett, betonpadlós raktárak voltak, szűkös kínálattal, ahol viszont a bolti árnál 70 százalékkal is olcsóbban lehetett megvásárolni azokat a cikkeket, amelyeket a városi plazák, butikok és márkakereskedések már nem forgalmaztak. Mostanra a vásárlási körülmények javításával az árak is feljebb szöktek; aki itt vásárol, 30–40 százaléknál többet már csak a legritkább esetben spórol azzal, hogy a tegnapelőtti divat szerinti ruhát választja. Európában tíz éve kezdődött az outlet centerek kora, ezek az áruházak a vén kontinensen 30–70 százalékkal olcsóbbak a hagyományos üzleteknél. A Magyarországhoz legközelebbi outlet center jelenleg az ausztriai Parndorfban van, hamarosan azonban Budapest környékén is nyílik két ilyen centrum, egymás szomszédságában.
Nem véletlen, hogy a két óriás – a biatorbágyi üzlet 13,5 ezer, a törökbálinti 16,5 ezer négyzetméter alapterületű – nem rettent meg egymás közelségétől: a szakemberek szerint a két, különböző márkákat forgalmazó cég profitálhat egymás vevőköréből. Mindketten arra számítanak, hogy az autóval rendelkező, a minőséghez ragaszkodó, de árérzékeny fogyasztók keresik majd fel az üzleteket, így az outletek nem jelentenek igazi konkurenciát a bevásárlóközpontoknak.
Egyes vélemények szerint a plazák és az outlet centerek vásárlóközönsége életkor szerint válik majd szét. A fiatal, 14–20 éves korosztály, melynek tagjai életstílusként tekintenek a divatra és a márkahasználatra, továbbra is a plazáknál maradnak, míg az idősebb korosztály, amelynek vásárlási szokásait nem a presztízs, hanem inkább az ár–érték viszony határozza meg, inkább az outletek felé fordul majd. – Kétségtelen, hogy az outlet centerekbe inkább a 18–20 év felettiek járnak, de szerintem nem lehet éles határvonalat húzni az outletek és a plazák vásárlói között az életkor alapján – nyilatkozta a nemzedéki kérdésről lapunknak Bodó Gergely, a GL Outlet ügyvezetője. Elmondta: nem a bevásárlócentrumok tortájából akarnak megszerezni egy szeletet, hanem óriási piaci rés mutatkozik ezen a területen, amelyet kihasználhatnak. – A márkakereskedők mostanra belátták, hogy nem szerencsés ugyanabban az üzlethelyiségben kínálni a tegnapi divat szerint készült vagy szezon utáni leárazott termékeket, ahol a teljes árú holmikat árulják – foglalta össze az outletek üzletfilozófiáját Bodó. Az ügyvezető szerint előfordulhat, hogy a leggyakoribb méretekből nem lesz túlságosan bő a kínálat, az azonban nem, hogy csak XXL-es vagy extra kicsi ruhákat lehessen majd kapni, mivel a bérlőknek elemi érdekük a bő kínálat. Hogy mennyire lesznek sikeresek ezek az áruházak Magyarországon, azt egyelőre nem lehet tudni. A GL ügyvezetője szerint a nyitás után 14 hónappal már látni fogják, életképes-e nálunk az ilyen vállalkozás, vagy sem.
Hasonlóképpen óvatos a Premier Outlets Center bérbeadását és üzemeltetését végző GVA Grimley Outlet vezetője is. Brendon O’Reilly elmondta, hogy a nyitás utáni első évben 1,5–2 millió látogatóra számítanak az M1-es és M0-s autópálya csomópontjában lévő – tehát 4 millió ember számára egy órán belül elérhető – üzletbe. A beruházás sikerétől függően a következő években építik meg a második számú áruházat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.