Tegnap volt az utolsó lehetőségük a Malév privatizációja iránt érdeklődő befektetőknek, hogy megvásárolják azt a pályázati anyagot, amit október 20-án nyújthatnak be a légitársaság 99,95 százalékát tulajdonló ÁPV Rt.-nek. Értesüléseink szerint három befektetőcsoport vásárolta meg az ajánlati anyagot. Annyi biztos, hogy a Malév-privatizációban részt vesz a Demján Sándor érdekeltségéhez tartozó hazai befektetőcsoport, illetve Kelet-Közép-Európa legnagyobb légitársasága, az Austrian Airlines (AUA). Az osztrák légitársaság vásárlási szándékát tegnap Thomas Kleibl pénzügyi igazgató is megerősítette. Piaci információk szerint az Air France–KLM csoport is képviselteti magát. Az ügy érdekessége, hogy a kínai Hainan Airlines – amelynek nagy szerepe volt abban, hogy az ÁPV Rt. nyár végén a Malév eladásáról döntött – nem vesz részt a privatizációban. A Hainan vezetése nyár elején jelezte, hogy piacszerzés miatt tulajdonrészt vásárolna a Malévban, s a kormány és az ÁPV Rt. számára biztató volt, hogy megindították a Budapest–Peking közös járatot. Értesüléseink szerint a Hainan döntését egyrészt a Malév kedvezőtlen pénzügyi helyzete, másrészt az tette indokolttá, hogy nem volt egyértelmű számára a többségi tulajdon megszerzése. Az európai uniós szabályoknak megfelelően ugyanis a magyar légitársaság legalább ötven százalékát továbbra is európai tulajdonban kell tartani, hiszen csak ebben az esetben tartható meg az útvonalhálózat. A Hainan – amelyben Soros György magyar származású amerikai üzletember tizenöt százalékos részesedéssel rendelkezik – külföldi céggel világíttatta át a Malévet, a gazdasági mutatók viszont nem voltak megfelelőek a tulajdonosok számára.
Tény, hogy a Malév Rt. pénzügyi helyzete nagyon kedvezőtlen, hiszen harminchétmilliárd forintos adósságállománnyal rendelkezik, tavaly pedig tizenhárommilliárd forint veszteséget könyvelhetett el. Az idei első fél évben 3,9 milliárd forint volt az adózás előtti hiány, a társaság vezetése viszont azt ígéri, hogy 2004 végére nullszaldóssá válhat a Malév. Ugyanakkor az útvonalhálózata nagyon értékes, a repülési jogok birtoklása elsősorban Kelet- és Dél-Európában jelent előnyöket.
A privatizációban részt vevő befektetők a 3,49 milliárd forint névértékű részvénycsomagra adhatnak ajánlatot, emellett az új tulajdonosnak tőkét kell majd emelnie a Malévban. Értesüléseink szerint a pályázatok elbírálásakor a legfontosabb szempont lesz, hogy a jelentkezők milyen szinten tudják rendezni a légitársaság tőkehelyzetét, s milyen megoldást javasolnak az adósságállomány rendezésére. A pályázóknak javaslatot kell továbbá tenniük a Malév nemzeti jellegének megtartására, ugyanígy a légitársaság közép- és hosszú távú stratégiájára. A tőkeemelési lehetőségeket azonban kedvezőtlenül befolyásolja a magas adósságállomány, így könnyen elképzelhető, hogy – kezdetben legalábbis – jelentős beruházást nem hajt végre az új tulajdonos.
Az AUA a magyar mellett a szlovák és a bolgár légitársaság megvásárlása iránt is érdeklődik. Az osztrák légicég ötmillió euró támogatást ad a pénzügyi nehézségekkel küszködő szlovák Slovak Airlinesnak – közölték tegnap. Az MTI tájékoztatása szerint az AUA egyszersmind megerősítette, hogy ha folytatódik a privatizáció, akkor többségi részesedést vásárolna a cégben. Szlovák részről ugyanakkor jelezték, hogy elhalasztják az állami légitársaság privatizációját, s előbb rendbe teszik a vállalat pénzügyeit.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség