Brüsszel és Budapest számára is kedvezőtlen a csillagok állása, tudniillik Kovács László magyar jelölt vám- és adóügyi biztos lesz az új Európai Bizottságban. Legalábbis ezt jelentette be José Manuel Durao Barroso, a testület leendő elnöke. Mielőtt kifejtenénk, milyen kockázatokkal is jár majd a főfinánci poszt Kovács általi betöltése, idézzük fel röviden, hogy a hazájában megbukott pártelnök-külügyminiszter miként is jutott el életének ezen állomásáig.
Az új Európai Bizottság – amely az Európai Unió legfontosabb döntéshozó testülete – személyzeti összetétele kapcsán három biztosjelölttel szemben vetődött fel komoly kifogás. Mint az ma már Európa-szerte köztudomású, ezek egyike a mi Kovácsunk, rajta kívül az olasz Rocco Buttiglione és a lett Ingrida Udre szerepel ezen a listán. Utóbbi két politikust a küldő országok már vissza is hívták. Kovács László viszont maradhat – magyar pénzben átszámolva havi négy, négy és fél millió forintért – Brüsszelben. Pedig a karrierdiplomata-múlttal nem rendelkező volt pártelnök totálisan megbukott azon a bizottsági meghallgatáson, amikor is az energiaügyi biztosi állásra pályázott. Ha esetleg valaki nem emlékszik rá, a kudarcnak két oka volt: Kovácsnak a szakmai kérdésekhez, pestiesen szólva, lövése sem volt; csak hebegett-habogott. Például azt találta mondani, hogy a hidrogén energiaforrás, miközben a periódusos rendszer első elemét a jövő energiahordozójaként említik – már az általános iskolai tankönyvek is. A másik az, hogy kiderült, ilyen pozícióban a Nyugat finnyás a régi, pártállami kádermúltú emberekre. Nem véletlenül kérdeztek rá a szakértők – többek között a csernobili típusú atomerőművek mielőbbi leállítása okán –, hogy a jelölt ápolja-e „egykori” kapcsolatait. Brüsszelben persze azt sem értették, hogy ha a magyar jelölt olyannyira elkötelezett az uniós ügyek vitele iránt, akkor miért vállalja el még további egy hónapra a külügyminiszterséget Budapesten.
Persze az utóbbi hetek eseményeihez tartozik az is, hogy Barroso diszkréten jelezte Gyurcsány Ferencnek, ha Magyarország visszahívja Kovácsot, akkor más személy fontosabb pozícióhoz juthat. Nem árulunk el nagy titkot, hogy valószínűleg a regionális politikával foglalkozó, szakmailag valóban felkészült Balázs Péter újbóli megerősítésére gondolt Barroso. Balázst és az ország érdekeit azonban – az MSZP-n belüli hatalmi harcok miatt – beáldozta a miniszterelnök.
De miért is jelent kockázatot Kovács személye a vám- és adóügyi biztosi poszton Budapestnek és Brüsszelnek egyaránt? 1. Kovács szakmai felkészültsége és politikai múltja aligha változott röpke két hét alatt. 2. Kétséges, hogy Kovács az egyszerűsített vállalkozói adó „ellentmondásai” miatt – Brüsszel ezt a konstrukciót ugyanis áfakikerülésnek tartja – a hazánk és az unió között feszülő vitát le tudja majd vezényelni. 3. Az Európai Uniónak nincs egységes, közös adópolitikája, az erre vonatkozó kezdeményezések sorra megbuktak, így nem várható, hogy a szakmai felkészültséggel nem rendelkező Kovács a huszonöt tagállam egészére vonatkozóan újításokkal áll elő. 4. A bizottságon belül az adóügyi biztos posztja, hatásköre nemcsak a regionális biztosi posztnál, hanem még az energiaügyi biztosi pozíciónál is gyengébb.
Elméletileg persze Kovács László újból leszerepelhet – például a következő bizottsági meghallgatáson, amikor is az Európai Unió vám- és adóügyi kérdéseit feszegetik majd a brüsszeli hozzáértők. Amúgy a bukáshoz Kovácsnak nem kell magát különösebben törnie. Elég, ha hozza a régi formáját.
A betegek szeme láttára kellett újraéleszteni egy nőt a kecskeméti rendelőintézetben