Cikcakk- költségvetés

2004. 11. 10. 19:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy politikai költségvetése lesz jövőre hazánknak, a napnál is világosabb, hiszen a Gyurcsány-kormány szinte megalakulása pillanatában többletköltési igényekkel – új munkahelyek létesítésével, a fiatalok támogatásával és az autópálya-építések folytatásával – rukkolt elő. Ám a jelenlegi helyzetben, mikor is tetemes az államadósság mértéke, elképesztően magas a folyó fizetési mérleg és az államháztartás hiánya, továbbá az éves infláció hét százalék körül alakul, megkopott az ország tőkevonzó képessége, s gondok vannak a magyar versenyképességgel is, az említett igények mellett öszszességében kevesebbet kell majd költenie az államnak 2005-ben. Konkrétan: a kormány által benyújtott költségvetés bevételi oldala 6,6 százalékkal több a parlamentnek egy évvel ezelőtt átadott és kisebb módosításokkal elfogadott tervezeténél. A kiadási oldal eközben 7,1 százalékkal, a deficit pedig 11,6 százalékkal haladja meg a 2004-es büdzsé eredeti számait.
Tehát politikai, nem pedig szakmai alapokon tervezett költségvetése lesz jövőre Magyarországnak – ez az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentéséből is egyértelműen kiderül. Az ÁSZ nem kevesebbet állít, mint hogy a 2005-ös büdzsé bevételeinek 53 százaléka közepes vagy magas kockázatú, azaz teljesülésére lényegében nincs garancia. Újdonság ez a számvevőszéki megjegyzés – az elmúlt tizennégy esztendő leforgása során tudniillik ilyen lesújtó kritikát egyszer sem fogalmazott meg az ÁSZ, melynek elnöke, Kovács Árpád egy rádiós műsorban egyenesen cikcakkköltségvetésre keresztelte el a törvénytervezetet. A méltán elismert, független szakember rámutatott, hogy a magántőke bevonásával megvalósuló infrastrukturális fejlesztések finanszírozása hogyan is hat majd ki – valószínűleg évtizedekig (!) – az állami kiadások alakulására, amelynek terheit cseppet sem mellesleg mi, adófizetők álljuk. Számítások szerint egyébként 2-300 milliárd forintos lesz az az összeg, amelyet az autópálya-koncesszió kapcsán magántőkéből remél a kormányzat. Ez a konstrukció 25-30 éves eladósodást indíthat el, arról nem is beszélve, hogy szűkíti a következő kormányok mozgásterét. (Jellemző, hogy törvénysértő módon nyújtották be a költségvetési törvénytervezetet, az államháztartási törvény előírásait megsértve.)
A büdzsé más stratégiai területét említve, az adórendszer átalakítása pont annak a rétegnek nem kedvező, amely erre leginkább rászorulna: minden harmadik adózó, vagyis 1,3 millió ember, bruttó 800 ezer forint éves jövedelem alatt keres. A módosítás, vagyis a 26 százalékos kulcs kiiktatása ugyanakkor rájuk nem vonatkozik. Miközben pedig a pénzügyi tárca azt kommunikálja, hogy csökken az elvonások mértéke, jövőre 100 ezer forintban maximalizálják az adókedvezményeket, amelyek sok esetben elérhetetlenek. Ravasz módszer: adót emelni nemcsak úgy lehet, hogy az adókulcsot növeli a kormány, hanem az adókedvezmények megszüntetésével is. Hasonló a helyzet a lakástámogatási rendszer átalakításával is, amely – koncepcióját tekintve legalábbis – az Orbán-kormány otthonteremtési programját kívánja rehabilitálni.
Ezek után valódi gyöngyszem, hogy Gyurcsány Ferenc a költségvetés általános vitájában kifejtette: a büdzsé iránya világos, „építjük tovább Magyarországot, az egyetemeket, autópályákat, sportlétesítményeket, közutakat és kórházakat, úgy, hogy csökkentjük az átlagos adóterhelést és a hiányt”. A kormányfő „felelőtlen és átlátszó” politikának nevezte azokat az ellenzéki felvetéseket, amelyek egyszerre szorgalmazzák a kiadások növelését és a hiány csökkentését.
Persze a jövő évi, „jóléti büdzsében” – a propaganda ellenére – az adók emelkednek, a hiány alultervezett és az eladósodottság nő, az állami adminisztrációt pedig leépítik. S a kamara számításai szerint 100 milliárd forint körül lesz az a pénz, amelyet a vállalkozások zsebéből kivesz az állam. Miután azonban a 2002-es szocialista választási ígéretek többsége ebben a kormányzati ciklusban már nem teljesül, a jólétre pedig néhány évtizedet még várni kell, jut majd bőségesen pénz a kormányzati kommunikációra – ennek a tételnek megduplázódik a költségvetési támogatása.
Jövőre tehát nemcsak Batiz Andrásra, hanem a kormányzati média- és propagandagépezetre, továbbá a kormányt feltétlenül kiszolgáló pártsajtóra is figyelnünk kell. Persze csak azért, hogy megtudjuk a nagy igazságot: soha nem éltünk még ilyen jól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.