Eljött az igazság pillanata

A legnagyobb ellenzéki párt szerint a 2005-ös büdzsé tervezete nem tartalmazza azokat a célokat, illetve azok fedezetét, amelyeket a szocialisták a 2002-es választási programjukban meghirdettek. Mindezt Varga Mihály, a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség országgyűlési képviselőcsoport gazdasági kabinetjének vezetője fejtette ki lapunknak. A volt pénzügyminiszter szerint szembesíteni kell a kormánykoalíciót a korábbi ígéretdömpinggel.

2004. 11. 09. 21:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint háromszázmilliárd forint átcsoportosítását szorgalmazza a Fidesz a jövő évi költségvetés módosítására benyújtott indítványaiban. Ilyen politikai helyzetben komolyan gondolják, hogy a kormánykoalíció elfogadja majd javaslataikat?
– Nem egyszerű a dilemma. Ha van egy rossz költségvetési tervezet, akkor logikus kérdés a Fidesz képviselői számára is: egyáltalán adjunk-e be módosítást, foglalkozzunk-e érdemben a javaslattal, vagy sem. Ilyen lesújtó számvevőszéki jelentés nem volt az elmúlt tizennégy esztendőben, mint most a büdzsé kapcsán. Az Állami Számvevőszéknek az a megjegyzése, hogy a költségvetés bevételeinek 53 százaléka közepes vagy magas kockázatú, azaz teljesülésére nincs garancia, valóban újdonság. Az is példátlan, hogy törvénysértő módon nyújtották be a költségvetési törvénytervezetet, az államháztartási törvény előírásait megsértve.
– Ezek szerint nincs olyan rossz költségvetés, amit ne lehetne jobbá tenni, azaz egy rossz költségvetést is lehet kevésbé rosszá tenni?
– Igen. Ezért részt vettünk az általános vitában, amely a múlt héten zárult le. Sajnálattal tapasztaltuk, hogy a kormánykoalíció egyetlen ellenzéki javaslatra sem reagált érdemben. Sőt, a háromnapos vita ideje alatt a kétszer is tiszteletét tevő miniszterelnöktől barátságtalan kioktatást kaptunk a felelősség kérdéséről. Miközben mi egy kormányzati felelősséget kérünk számon, a miniszterelnök az ellenzékre mutogat. Ez a költségvetés – a kormányoldal szerint – a körülményekhez képest a legjobb, a legigazságosabb, és a felzárkózást segíti. Szerintünk a számok leszakadásról, igazságtalanabb helyzetről árulkodnak. Ezért készítettünk módosító csomagot. Véleményünk az, hogy vannak olyan értékelvű javaslatok, amelyeket nem kell minden esztendőben megváltoztatni. A Fidesz öt, korábban kijelölt szempont mellett érvel: a munka, a család, az otthonteremtés, a tanulás és a biztonság mellett. Ezek azok a célok, amelyek érdekében a Fidesz parlamenti frakció által főcsomagként, fő módosításként a beadott javaslatokat megfogalmaztuk; 313,8 milliárd forintot érint az átcsoportosítás. Persze tisztában vagyok a korlátokkal is. Tavaly 1400 módosításból egyet sem fogadtak el a kormánypárti képviselők.
Nincs fedezet az ígéretekre
– A 2005-ös büdzsé tartalmazza azokat a célokat, illetve azok fedezetét, amelyeket a szocialisták a 2002-es, Egyetértésben a nemzettel című választási programjukban meghirdettek?
– Ha tartalmazná, akkor nem adtunk volna be módosító javaslatsort. Úgy gondoljuk, hogy a büdzsé nem tartalmazza, és ezért is szeretnénk szembesíteni a kormánykoalíciót a korábbi ígéretdömpinggel. Eljött ugyanis az igazság pillanata, amikor a kormánynak és a miniszterelnöknek el kell azon gondolkoznia, lehet-e tovább áltatni a magyar lakosságot. Kiderült, hogy a 2002–2003-as ígéretek nem teljesíthetők. Gyurcsány Ferenc erre azt mondja: osszuk be jól, ami van. Visszafogottságot, türelmet kér az ellenzéki pártoktól. Nem tőlünk kellene ezt kérni, hanem a lakosságtól, az emberektől, mert nem az ellenzéknek tettek ígéreteket a kormánypártok, hanem ígéretet tettek az ápolónőknek, amikor azt mondták, lesz hűségjutalom. Ígéretet tettek az allergiában szenvedőknek, amikor azt mondták, hogy parlagfűmentes lesz Magyarország. Ígéretet tettek a gazdáknak, amikor azt mondták, hogy a 30 százalékos nemzeti önrészt minden esztendőben betervezik és kifizetik nekik. Ezek az ígéretek nem az ellenzéknek szóltak, ezeket a magyar választóknak tették. Csakhogy az emberek közvetlenül nem szólhatnak a parlamentben, nem tudják az MSZP-t az ígéretekre emlékeztetni. Ezt a Fidesznek kell megtennie.
– A parlamenti vitában önt felszólította Gyurcsány Ferenc arra, végre döntsék el, hogy honnan kívánják előteremteni a fedezetet az igények teljesítésére: az államadósság növeléséből, vagy újabb hitelek felvételéből?
– Gyurcsány Ferenc a beszédem a végére ért be. Talán nem hallotta, amikor arról beszéltem hogy az alapvető elmozdulás 2002-ben történt. Arról a gazdaságpolitikai pályáról tért le ugyanis a kormány, amely egyszerre próbálta meg a tartós növekedést és a pénzügyi egyensúlyt megteremteni. Ez sikeres volt, hiszen 1998 és 2002 között csökkent a munkanélküliség, kisebb lett a pénzromlás mértéke. Az államadósság mértéke a bruttó hazai termék 58 százalékáról csökkent 53 százalékra, miközben 4 százalék körüli tartós növekedés volt. Ez sikeres modell lett, eredményeket hozott. A legfontosabb eleme éppen az volt, hogy úgy lehetett az államháztartás problémáit orvosolni, hogy a gazdaság tartós növekedésére fordítottunk nagyobb figyelmet, központi támogatást – a Széchenyi-terv részben ezt jelentette. A Fidesz-kormány a világgazdasági recesszió időszakában beruházásra, munkahelyteremtésre fordított plusztámogatást. Ezekből két dolgot emelek ki: a hazai kis- és középvállalkozások támogatását, továbbá a lakásépítési programot. Ezzel ellentétben Gyurcsány Ferenc azt a téves koncepciót folytatja, amit elődje, Medgyessy Péter elkezdett. Ezért a 2005-ös költségvetési tervezetben sincs stratégiai eltérés a korábbi büdzsékhez képest. Növekszik a hiány, nő az államadósság, felélik a közvagyont.
– Volt pénzügyminiszterként miként értékeli azokat az állításokat, miszerint növekszik a gazdaság, az ellenzék viszont válságot emleget?
– Talán meglepő, de a kettő nem zárja ki egymást. Ha egy pillanatra még utalhatok az előző kérdésre: 1998–2002 között, négy év átlagában négy százalék fölötti növekedés volt a gazdaságban. Akadt olyan esztendő, amikor 6,6 százalék volt a negyedéves bruttó hazai termékbővülés (2000 első negyedévében), de volt persze olyan is – 2001 második felétől –, amikor a világgazdasági recesszió beszűkítette az exportlehetőséget, és a magyar gazdaság növekedési lehetőségei csökkentek. Ami utólag figyelemre méltó és szerintünk örvendetes, hogy nem zuhantunk vissza, nem került negatív tartományba a gazdasági növekedés, hanem még ilyen körülmények között is 3 százalék körüli volt, köszönhetően a beruházásokat ösztönző, azokat előmozdító állami programoknak. Ami a jelen kérdést illeti, a koalíció rossz logikai úton jár, ha azt gondolja, hogy a jó kormányzás miatt jó a gazdaság. Egyrészt a makroszámok mindig megtévesztők. Most sem fejezik ki azt a tényleges hatást, hogy a multinacionális cégek rákapcsolódtak a világgazdasági konjunktúrára, miközben a hazai vállalkozások többsége még semmilyen változást nem érez. Idén négy százalék körüli növekedést jeleznek az elemzők, az EU gazdasága két százalék fölötti növekedési pályára fog állni. Ezek a magyar exportot segítik. Másrészt az elmúlt két év után világosan látszik, hogy az államháztartás problémáját, ezen keresztül az államadósság növekedését nem tudja kezelni a kormány. – Visszatérő probléma a túlköltekezés, az államadósság mértékének lavinaszerű növekedése. Minden év elején kezdődik a vita a kutatók, az elemzők és a kormány között, miszerint tarthatók-e a költségvetés számai, vagy nem. Rutinszerűen kiderül év végére, hogy azoknak az elemzőknek és kutatóknak van igaza, akik alultervezésről és túlköltekezésről beszélnek. Emlékeztetőül: 2003-ban az volt a kormányzati ígéret, hogy 4,5 százalék lesz az államháztartás GDP-arányos éves hiánya. Később 4,8; 4,9; 5,2 és 5,6 százalékról szóltak a kormányzati kijelentések, legutóbb 6,2 százaléknál tartottunk. 2004-ben ugyanez a helyzet. A vita az év eleje óta tart, 3,8 százalékról a prognózis 4,6 százalék lett, jelenleg 5,3-nál tartunk, de még nincs itt az év vége, még sok meglepetés érhet bennünket. Ma a magyar gazdaság leggyengébb pontja az államháztartás, az a terület, amelyért a kormány felel. Vagyis van egy rossz államháztartásunk, egy gyengélkedő költségvetéssel, növekvő és emelkedő adóterhekkel, gazdaságot bénító közterhekkel, és van mellette egy jól működő reálgazdaság, amely alkalmazkodott a gazdaságpolitikai környezethez, és próbálja kihasználni azokat a lehetőségeket, melyeket az élénkebb konjunktúra nyújt.
Eladósodás a jövő kontójára
– Vissza a költségvetéshez. A Fidesz azt hangoztatja, hogy a 2005-ös büdzsének nincsenek nyertesei, ugyanakkor a kormány azzal érvel, hogy a különféle adó- és támogatási kedvezmények révén a társadalom zöme jól jár majd.
– A nyertesek között keveset találunk, de egy biztosan van: a kormányzati kommunikáció, amelynek jövőre megduplázódik a támogatása. Biztos, hogy sokszor találkozunk majd olyan médiaeseménynyel, ahol azt halljuk, jólét van. Átnéztük a különböző területeket, összehasonlítottuk a tárcák tavalyi, idei és a jövő évi költségvetését. Ebben a költségvetésben nincsenek nyertesek, csak vesztesek. Vannak olyan területek, amelyeken a kormány támogatás helyett újabb ígéretekkel próbál segíteni. Az egészségügyi megújulásról, oktatási támogatásokról pusztán annyi a kormány javaslata: majd a magántőkéből származó források megoldják a problémát. Ilyen ötlet a kollégiumépítés, a felsőoktatási beruházás, az egészségügyben a kórház-privatizáció. De vannak nagyobb vesztesek is. Ilyen az infrastruktúra fejlesztése, hiszen arra már volt példa, hogy a vasútfejlesztés, vasútkarbantartás kisebb összeget kapott, de arra, hogy egy fillért nem kap a költségvetésből, még soha. Arra volt már példa, hogy az autópálya-építésre a korábbiaknál nagyobb összeg jutott, emiatt viszont kevesebb az alacsonyabb rendű utakra, a közúthálózatok felújítására. Ám hogy erre minimális összeget terveznek és közben majd az autópályákra is magántőkéből, koncesszióból lesz pénz, ilyet még nem tapasztaltunk. Ezek a kiszámíthatatlan finanszírozási források bizonytalanná teszik a költségvetés jövő évi teljesülését. A számítások szerint 200-300 milliárd forintos lesz az az összeg, amit az autópálya-koncesszió kapcsán magántőkéből remél a kormányzat. Ez 25-30 éves eladósodást indíthat el, rendkívüli módon szűkíti a következő kormányok mozgásterét. Hiányoltuk, hogy ezekhez a döntésekhez semmiféle háttérszámítás, előzetes kalkuláció nem készült. Korábban már az M5-ös pálya építése során kiderült, hogy sokkal többe kerül annál, mintha közvetlenül állami támogatásból finanszírozná a magyar állam. Így állíthatjuk: nálunk valósult meg a világ legdrágább autópályája.
A kormány szándékából most új helyzet állt elő. Azt még senki nem kísérelte meg az elmúlt tizennégy esztendőben, hogy az állam jelen eladósodottságát a következő generációk eladósodásával tetézze meg. Most erről van szó. A költségvetés más területét említve a börtönépítés is ebbe a kategóriába tartozik. Az első hírek, bejelentések arról szólnak, hogy a tervezett két börtön 30 milliárd forintból épül meg Szombathelyen és Tiszalökön. Öszszevetettük az Orbán-kormányzat alatti börtönépítés összegével, a férőhelyek számára vetítve, akkor egyharmadával került kevesebbe a közvetlen állami forrásból megvalósult börtönépítés. Beszéljünk világosan: két szereplő jár jól ezzel a konstrukcióval, a magánbefektető és az a pénzintézet, amely az egészhez a pénzt, a hitelfedezetet adja. A magyar kormány és ezen keresztül a magyar emberek ennek csak vesztesei lehetnek.
– A pénzügyminiszter azt is hangsúlyozza, hogy jövőre legalább 150 milliárd forint marad a kis- és középvállalkozások zsebében, önök viszont – az iparkamarával együtt – továbbra is állítják, hogy 100 milliárd forint körül lesz az a pénz, amit kivesznek a vállalkozások zsebéből jövőre.
– Draskovics úr arról beszél, hogy jövőre csökkennek a vállalkozók terhei. Azt kell mondanom, hogy a kormánynak nem az ellenzéki pártokkal van vitája, hanem a vállalkozókkal. Az adómódosítások hatására körülbelül 100 milliárd forinttal nő a vállalkozók adóterhe. Ezt nem mi mondtuk először, hanem a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakértői stábja állította össze. A számításaink egybevágnak. Vannak olyan tételek, amelyek valóban segítik a vállalkozások következő évi működését. Ilyennek tekintjük, hogy a kormány kedvezőbbé teszi az iparűzési adó elszámolhatóságát. Ilyen lépésnek tekintjük azt is, hogy a jövő év novemberétől csökken az egészségügyi hozzájárulás összege. Ezek kedvező lépések; ezek összege 30-35 milliárd forint a kamara számításai szerint is, az egyik oldalon ennyivel marad több a vállalkozóknál. Van azonban a másik oldalon egy háromszor ekkora csomag, amely többek között tartalmazza a vállalkozói járulék bevezetését. Ez új adó, amelyet jövőre a vállalkozóknak kell megfizetni a munkavállalók után, négyszázalékos mértékben. Tovább nő az innovációs járulék terhe, jelentős mértékben emelkednek a minimálbér közterhei, és drasztikusan a különféle termék- és hulladékfeldolgozási díjak, valamint az olyan apró tételek, mint a vállalkozási engedély kiváltásának az illetékterhe. Apró példaként jegyzem meg, hogy egy üzlet engedélyének az illetékterhe idén még 4000 forint volt, jövőre 6000 forint lesz. Ez nem inflációs emelkedés, ez a teher 50 százalékos növekedését jelenti. Ezeken kívül is maradnak még apró tételek, mint a telefonadó vagy a tömegközlekedési bérletek és jegyek után fizetendő adó, amit a munkaadónak a munkavállaló után kell jövőre fizetnie.
Adókedvezmények – keveseknek
– Viszont jól járnak majd a magánszemélyek, hiszen megszűnik a 26 százalékos adókulcs. Ez jelentős segítség lesz, vagy nem?
– A kommunikáció jobb volt, mint a lépés jövő évi hatása. Ez a módosítás elsősorban azoknak kedvez, akik eddig a 26 százalékos kulccsal adóztak. Ennek a rétegnek ez kétségkívül kedvező változtatás lesz. De ez csak az adózók szűk körét érinti. Ezzel párhuzamosan nagyon sok adókedvezmény elérhetetlenné válik. Nem megszűnik – a javaslat ravaszabb –, hanem összevonják. Adót emelni nemcsak úgy lehet, hogy az adókulcsot növeli a kormány, hanem az adókedvezmények megszüntetésével is. Márpedig megtapasztalhattuk, hogy a kedvezmény szűkítése igazából emelést jelent. Az idén a lakáscélú hitelek adókedvezményének csökkentése miatt a korábbi 240 ezer forint helyett csak 120 ezer forintot lehet adókedvezményként levonni. Ez adóteher-növekedést jelent. Egy lakáshitellel rendelkező család tízezer forinttal fizet több adót, mint 2003-ban. A parlamenti vitában azt hallhattuk, hogy az igazságosság a következő év legfontosabb szava. Gyurcsány Ferenc erről beszélt az adó- és költségvetési vitában is. Ezzel szemben tény, hogy minden harmadik adózó, azaz egymillió-háromszázhúszezren, nyolcszázezer forint bruttó éves jövedelem alatt keres. Az ő adójuk egy fillérrel sem csökken. Őket eddig sem érintette a 26 százalékos adókulcs, 18 százalékkal adóztak, ez pedig változatlan lesz jövőre. Éppen a legalacsonyabb keresetű jövedelmek esetében – amiről a kormány beszél – nem változik az emberek helyzete.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.