Megbízhatunk a pedagógus értékelésében

–
2004. 11. 05. 18:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pedagógiánk olyan, mint a foci. Mindenki ért hozzá. De azért öngólokat is rúgunk. Ilyen öngólnak minősíteném az Oktatási Minisztérium azon rendeletét, amely szerint az általános iskola első, második, harmadik osztályában csak a szülő beleegyezésével lehet megbuktatni a tanulót az elégtelen tudásszintje miatt. Nem értem, miért kellett a szülőket ilyen lelki megterheléssel sújtani. Nem elég, hogy megvásárolták gyermekeiknek a drága tankönyveket, az írószerszámokat, a táskákat stb.? Segítenek a házi feladatok megoldásában, s most még amiatt is gyötrődhetnek, hogy igent vagy nemet mondjanak-e, ha gyermekük tudása elégtelen lesz a továbbhaladáshoz a tanév végén, és szóba kerül az osztályismétlés. Nem minden szülő fogja tudni, hogyan, mikor lenne jobb gyermekének: ha elégtelen tudásával tovább engedi a még nagyobb követelményeket jelentő második osztályba, vagy a már ismert tananyagnak még egyszer nekifutva, a minimumszintet elégségesen vagy akár közepesen is teljesítve megy tovább a második osztályba. Szerintem az első osztály tananyagának stabil elsajátítása a továbbhaladás alfája és ómegája.
Az első osztály olyan, mint egy épülő ház alapja. A jól elkészített fundamentumnak bírnia kell a falak, az áthidalógerendák, a tetőszerkezet terhelését hosszú éveken át. Ha rossz, gyenge az alapozás, a ház előbb-utóbb összeomlik. Naivitás arra számítani, hogy a felmenő rendszerben a felzárkóztatás módszerével elérhető lesz, hogy az elégtelen eredményt felmutató nebulók a negyedik osztályban majd talán megtáltosodnak, és megfelelő tudásszinttel lépnek át a felső tagozatba.
A második osztályban tehát a gyenge minősítést kapott tanulókkal differenciáltan kell foglalkoznia a nevelőnek. (Ez a módszer egyébként nem kitaláció.) Na de a második osztály tantervi tananyagával is haladni kell, az újabb és újabb ismereteket is el kell sajátíttatnia a pedagógusnak a tanítványaival. Nyilvánvaló, hogy a tananyag egyre nehezebb és nehezebb lesz minden újabb tanévvel. És akkor majd a 4. osztály lesz a „buktató” osztály? A 10–11 éves gyereknek sokkal nagyobb traumát fog okozni az osztályismétlés, mint a 6–7 évesnek.
Én tanítottam olyan időszakban, amikor is az első osztályos gyerekeket csak nagy pedagógiai tapasztalatú, legalább nyolc-tíz vagy még több éve tanító nevelők oktathatták. Állítom, hogy ezek a pedagógusok mindent tudtak a 6–7 éves gyerekekről, talán még a fejükbe is beleláttak. És fegyelem volt a tanítási órákon, bukás pedig alig-alig. Az új közoktatási törvény kimondja: „Az iskolákban minden esetben a gyerekek mindenek felett álló érdekéből kell kiindulni.” Megkérdezném az Oktatási Minisztérium illetékeseit: milyen érdeke fűződik egy tanulónak ahhoz, hogy elégtelen tudással lépjen át a második, a harmadik, a negyedik osztályba, ahol esetleg szégyenkezve tapasztalhatja, hogy nem tud együtt haladni osztálytársaival? Milyen érdeke fűződik egy tanulónak ahhoz, ha szülei, nem bízván a pedagógus értékelésében, nem egyeznek bele, hogy gyermekük megismételje az első osztályt, holott szüksége lenne rá?
Szeretném javasolni a kedves szülőknek, bízzanak a pedagógus értékelésében. Közel negyvenévi tanítói munkásságom alatt egyetlen kollégával sem találkoztam, aki szándékosan megbuktatta volna tanulóját – érdemtelenül. Örültünk, ha gyermekeinket átsegíthettük a magasabb osztályba. A bukott tanulók száma nem öregbíti a pedagógus jó hírnevét.
Négy évtizednyi munkám során sok-sok, már eleve a gyakorlatban megvalósíthatatlan újítással találkoztam a pedagógiában. Ezért hát tisztelettel megkérdezem az oktatásügy felelőseit: miért tekintik kísérleti nyulaknak a pedagógusokat és a tanulókat?
Buga Árpádné ny. tanítónő
Polgárdi

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.