Vallásosság a médiában

Tirts Tamás
2004. 11. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A média közvetítő jellegét használni kell nemcsak a közélet szereplőinek, hanem az egyházakban szerepet vállaló embereknek: papoknak, lelkészeknek és hívőknek. Fontos, hogy a mai világban a hívő keresztény emberek ne elutasítsák, hanem természetesen használják a média eszközeit. Nem véletlen, hogy A vallásosság megjelenése a médiában címmel szervezett konferenciát a Fővárosi Közgyűlés kisebbségi, emberi jogi és vallásügyi bizottsága.
Napjainkban olyan világot élünk, amelyet a média erőteljesen befolyásol. Korábban sokkal egyszerűbb volt az egyházak helyzete. A különböző sajtótermékek mellett csak a közszolgálati televíziózás és rádiózás létezett, nem szorult rá ennyire a nyilvános médiaszereplésre. Az egyház által képviselt véleménynek nagyobb súlya, tekintélye volt a társadalomban és a közéletben. Többen jártak templomba. Az egyházak a szentmiséken, istentiszteleteken, temetéseken, esketéseken, kereszteléseken keresztül, közvetlen módon érték el az embereket. Mára erőteljesen csökkent a templomlátogatók száma. Háttérbe szorult a vallás, az egyház, a keresztény életszemlélet. Éppen ezért fontos, hogy más csatornákon tegyék észrevehetővé a keresztény értékeket, hiszen sokkal többet beszélnek arról az emberek, amit az újságban leírnak vagy amit a tévében bemutatnak.
A képernyő megszerkesztett és mesterséges valóságában egyre inkább veszélyeztetett az emberi méltóság. Magyarországon még tart a valóságshow-k időszaka. Ezekben a műsorokban példákat mutatnak be konfliktushelyzetek megoldásáról, viselkedésről, erkölcsről. Ma, a vallások szerepét átvéve, a televíziók „tanítanak”. A különbség csak az, hogy a Big Brotherben bemutatott életszemlélet következményeit nem vállalja fel senki, ellenben az egyházak mindig segítségére vannak a híveiknek. A Nagy Testvér házát lebontották, de az egyház épülete most is áll. Nemcsak a keresztény, hanem általában a jó újságírás célja a pozitív tartalmak megmutatása, a negatív üzenetek (hazugság, gonoszság, gyűlölet, önzés) népszerűsítését minden jóindulatú embernek el kellene utasítania.
A sajtó befolyását felismerve a teológusképzésben az egyház és a média kapcsolatára is hangsúlyt kell helyezni. Ez azért is fontos, mert mindenkinek, aki pap vagy lelkész akar lenni, tudatában kell lennie annak, hogy a teendőit a nyilvánosság előtt végzi. Közösségét, gyülekezetét a világ felé is képviselnie kell. A médiában megjelenő negatív hírekkel szembeni tiltás önmagában nem elegendő. Egy, a mai kornak megfelelő programot kell készíteniük a felekezeteknek, hiszen az egyház és a kommunikáció elválaszthatatlanul összetartoznak. Csatornákat kell keresni, pozitív színezetben, mai módon, értékvezérelt koncepcióval kell megjelenniük a sajtóban. A belső kommunikáción túl kimagaslóan fontos szerepe van az egyház és a világ közti kommunikációnak. Fontos, hogy az egyházak és a média képviselői jobban megismerjék egymást. Meg kell keresni azokat az újságírókat, akik nyitottak az egyházak felé. Másfelől egyházi embereket, hívő keresztényeket kell támogatni és a média világában szerepvállalásra biztatni. A kapcsolatok kiépítése, a hídverés a magyarországi egyházaknak stratégiai fontosságú cél. A harmadik lényeges feladat – a médiaképzés mellett – az egyházi médiumok fejlesztése, népszerű, igényes szerkesztőségek, hírügynökségek működtetése.
A médiatörvény értelmében a magyar közszolgálati műsorszolgáltatók kiemelt figyelmet fordítanak az egyházi kultúrák értékeinek megjelenítésére. Félő azonban, hogy a vallási félórák nagyon kevés emberhez jutnak el, ezért a magyarországi egyházak folyamatosan keresik annak a lehetőségét, hogyan szólíthatnának meg minél több lehetséges hívet. Veres András püspök, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia titkárának meglátása szerint napjainkban kommunikációs versenyfutás zajlik. A havi, illetve heti rendszerességgel megjelenő egyházi lapok már nem felelnek meg a gyors információáramlás kívánalmainak. Azzal a technikával kell elérni azokat, akikkel a templomban közvetlenül nem tudnak találkozni, amit ők használnak. A mai kor embere pedig leginkább az internetet használja. A Magyar Katolikus Egyház – igazodva a Tömegkommunikáció Pápai Tanácsának Az egyház és az internet című dokumentumához – egyre intenzívebben veszi igénybe a modern kommunikációs eszközöket. Jelenleg internetes napilapot szándékozik indítani a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia és a Magyarországi Református Egyház is. A Magyar Katolikus Egyház foglalkozik a leglátványosabban a tömegtájékoztatás és a marketing eszközeivel. Évről évre átfogó kommunikációs programot indít, 2000 óta óriásplakátokon hirdet, sms-ben evangéliumi üzeneteket küld, és már saját rádiójuk is van.
Az sms-kampány lényege, hogy a fiatalokat, az elfoglalt üzletembereket is megszólítsa a katolikus egyház. Az előfizetők mindennap sms-ben kaphatják meg az aznapi evangéliumi idézetet. Ezek az üzenetek sok embernek szereznek időről időre jó érzést. Kedves és már várt helyzetet teremtenek a mindennapok feszített ritmusában, amikor idő nyílik, hogy a lélekkel is foglalkozhassanak. Idén pünkösdkor indult útjára a Magyar Katolikus Rádió az egri regionális adó után, a Petőfi rádió volt középhullámú országos frekvenciáján. A rádió az interneten keresztül is hallható, továbbá a Magyar Katolikus Rádió Rt. és a UPC Magyarország Kft. megállapodása értelmében októbertől Budapesten és hat nagyvárosban – Pécsett, Miskolcon, Debrecenben, Székesfehérvárott, Veszprémben, valamint Sopronban – elérhető lesz kábeltévén is. Az év végi és jövő év eleji további technikai fejlesztések pedig még több helyen teszik élvezhetővé az adó műsorait. A Magyarországi Református Egyház is él a kor adta lehetőségekkel. Csoma Áron zsinati szóvivő meglátása szerint nem saját rádióval vagy szűk és idős olvasótáborral rendelkező egyházi lapok segítségével tudják eljuttatni üzeneteiket a világba. Úgy döntöttek, hogy novembertől napi rendszerességgel frissülő on-line újságot indítanak, ami bel- és külföldi híreket közölne, valamint aktualitásokról közvetítené az egyház véleményét. Cél, hogy értékrendjükkel, meglátásaikkal bejussanak a világi médiába. A pasaréti református közösség már régóta elindította honlapját, ahol azok is elolvashatják, sőt meg is hallgathatják a rendkívül népszerű Cseri Kálmán prédikációit, akiknek nem volt lehetőségük meghallgatni, betegség vagy egyéb okból nem tudtak elmenni a vasárnapi istentiszteletre.
Az egyházaknak kiemelt figyelmet kell szentelniük a keresőkre, a keresztény élet- és értékrend iránt nyitott emberekre. Párbeszédet kell kezdeményezniük azokkal, akik később az evangelizáció útjára térhetnek. Az internet kiegészítheti és segítheti ezt a munkát, az egyházak által végzett missziós tevékenységet. A katolikus egyetemeknek, főiskoláknak, iskoláknak, felnőttképzési és egyéb nevelési intézményeknek valamennyi szinten tanfolyamokat kellene kínálniuk különböző célcsoportoknak: teológushallgatók, papok, lelkészek, szerzetestestvérek és nővérek, világi vezetők, tanárok, szülők és diákok számára. Ezen haladó képzéseket is szervezni kell a kommunikációs technológiákról, médiavezetésről, etikáról és a kommunikációs irányelvekről olyanok részére, akik a világi vagy egyházi sajtóban, kommunikációban készülnek dolgozni és döntéshozók lesznek.
A vallásos gondolkodásnak nemcsak helye van a médiában, hanem kedveltté, sőt népszerűvé is válhat a megfelelő tálalásban. A Fővárosi Közgyűlés kisebbségi, emberi jogi és vallásügyi bizottsága kezdeményezte, hogy vitassuk meg a vallás és a média kapcsolatát, hogy minden egyházért aggódó, a vallásos értékrend iránt érdeklődő ember bekapcsolódhasson a modern világ lehetőségeit kihasználó kommunikáció kidolgozásába.

A szerző a Fővárosi Közgyűlés kisebbségi, emberi jogi
és vallásügyi bizottságának elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.