A galgóci vita

L a p s z é l j e g y z e t e k

Fáy Zoltán
2004. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Juan Osorio (1542–1594) spanyol jezsuita szerzetes nevét számos kiadásban megjelentetett szentbeszédgyűjteményei alapján ismerhették meg a kortársak és az utókor. Négykötetes prédikációit jó néhányszor kinyomtatták; életében ritkábban, mint halála után; a XVII. század első évtizedeiben Münchentől Lyonig, Kölntől Párizsig. A jezsuita prédikátor népszerűsége már csak halála után érhetett a csúcsra. Talán egyetlen kiadás készült el Juan Osorio – latinosan Johannes Osorius – életében: az 1593-as salamancai, Michael Serranus de Vargas műhelyében. A következő évben már ezerháromszáz kilométerrel arrébb, Lyonban nyomtatták írásait, két év múlva Antwerpenben, Kölnben, Münchenben. Szélsebesen, néhány év leforgása alatt szinte az egész kereszténység megismerhette a hitvitázó prédikációit.
A világ azonban megváltozott, Johannes Osorius valószínűleg egyszerűen „kiment a divatból”; jobb, érdekesebb, aktuálisabb prédikációkra volt szükség, és lassanként már csak a régi könyveket őrző gyűjtemények polcain lehetett megtalálni a hajdan Európa-szerte haszonnal forgatott népszerű postillákat. A huszadik század elején ugyan még egyszer „leporolták” a szentbeszédeket egy kritikai kiadás erejéig, de érthető módon ez már nem a gyakorlati használat céljára készült.
Nem így volt ez a XVII. században! Nemcsak sokféle kiadása volt, hanem Nápolytól Amszterdamig mindenfelé meg is vették Osorius szentbeszédgyűjteményét, s aligha csupán azért, hogy kérkedjenek a jezsuita szerzetes könyveivel. Érthető, hogy mostoha történelmi körülményeink ellenére hozzánk, Magyarországra is eljutott jó néhány tucat Osorius-kötet. És bár mostanra a régi könyvek száma igencsak megfogyatkozott, a megmaradt példányok alapján gyanítani lehet, hogy nem is volt ritka szentbeszédeinek valamelyik kiadása a hazai katolikus plébániákon, szerzetesi közösségekben.
Jean Pillehote lyoni nyomdász 1601-es Osorius-kötetének egy példánya ismeretlen úton-módon került hozzánk, de a címlapon olvasható bejegyzés szerint a könyv nem sokkal a nyomtatás után, 1604-ben már Galgócon lehetett.
A Nagyszombattól mindössze húsz kilométerre, a Vág partján található város ezekben az időkben a vallási csatározások színtere volt. Az Újlaky család utolsó sarjának, Lőrincnek 1524-es elhalálozása után Thurzó Elek országbíró szerezte meg a birtokot, akinek Erzsébet nevű leánya a hitújítókat támogatta. A városban már a XV. században megtelepedett ferencesek érthető módon nem nézték jó szemmel ezt a változást. A reformációt pártoló birtokos és a szerzetesek közötti súrlódás első következménye az lett, hogy a magukat alamizsnából tengető barátok hamarosan semmilyen támogatást nem kaptak „fenntartójuktól”. Ettől még csak elboldogultak volna valahogyan, mert Ferdinánd király a nyitrai tizedből utaltatott ki számukra gabonát meg bort, ám hamarosan tovább mérgesedett a helyzet. Thurzó Erzsébet harcias férje (esetleg vele azonos nevű gyermeke), Ungnád Ádám 1576-ban egy éjszaka a barátokra gyújtotta a kolostort és a templomot, úgyhogy az épület porig égett, a szerzetesek pedig elmenekültek. 1600 táján megkísérelték a visszatérést, ám a Thurzó testvérek, akikre az Ungnád család ez ágának hamarosan bekövetkező kihalása után a birtok visszaszállt, különféle ürügyekkel megakadályozták a barátok újbóli letelepedését, egészen addig, amíg a tartományfőnök, Abday György egyik tehetséges növendékével egyenesen Rudolf császárhoz nem utazott Prágába. Az uralkodó utasította a helytartót, Pethe Márton pedig határozott levélben intette a földbirtokosokat, ne akadályozzák a rendház ismételt birtokbavételét. 1604 áprilisában visszatértek a szerzetesek, de nem sokáig lehettek kolostorukban, mert 1605 májusában Bocskai csapatainak fenyegető közelsége miatt ismét menekülni kényszerültek. Amint kitették lábukat az épületből, a kolostor és a templom tüstént a hitújítókhoz került, és ott is maradt 1630-ig.
1604-ben tehát, amikor Osorius könyve a bejegyzés szerint Galgócra került, épp nem volt protestáns kézen a ferencesek temploma és kolostora. A barátok különben sajátjuknak tekintették az épületet akkor is, amikor távol kellett maradniuk Galgóctól. 1602-ben elöljárót neveztek ki a helységbe, aki csupán névlegesen tevékenykedett, mégis az eleven reményt testesítette meg, hogy hamarosan visszatérhetnek. Hogy mi történt a kolostor régi könyvtárának könyveivel a XVII. század elején, nem tudjuk. Néhány antikva és ősnyomtatvány átvészelte a tűzvészt, majd a kolostor elvesztését, és Gyöngyösre szállítva megmaradt az utókornak. Juan Osorio 1601-es kiadású postillagyűjteménye is hasonló sorsra jutott. A zavart csupán a kötet bejegyzése okozhatja, amely szerint 1604-ben a galgóci monostornak juttatták a konvent adományából. Talán elírás a szöveg, hiszen galgóci monostorról nincs tudomásunk, és ha lett volna is, miért támogatta volna adománnyal a maga is támogatásra szoruló, épp csak újrainduló konvent? Inkább fordítva történhetett a dolog, és a szerzetesek rövid, a történelmi viharok miatt kevesebb mint egy évig tartó munkáját segíthette a spanyol jezsuita prédikációgyűjteménye, amelyet talán egy ismeretlen monostor jóindulatú támogatásából használhattak az időközben protestánssá lett városban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.