Csoda, hogy Erdély?

Karácsonyi könyvesház

Temesi Ferenc
2004. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kis- és nagyregények mellett és után Száraz Miklós György József Attila-díjas írónk harmadik albuma jelent meg karácsonyra. Ezúttal a fényképek túlnyomó része is az övé, nem csak a betűk. A nagyjából 550 képből 60 az archív. Egy év kellett az új fotográfiák elkészítéséhez. A könyv tervezőjével, a biztos kezű, az arányokra ügyelő, a képeket ökonomikusan, szépen és jól elosztó Tóth Zoltánnal együtt egymást kiválóan kiegészítő párost alkottak.
Általánosságban elmondhatjuk, hogy egy fotón is mindig ketten vannak: a fotográfus és a néző. Maga a fotó titok a titokról. Minél többet mond el az embernek, annál kevesebbet tudunk meg arról, amit látunk. Sejtetni meg nehéz ebben a műfajban. Azért mégiscsak elgondolkodtató, hogy egy gép (a fotóapparát) nem hétköznapi figyelmű emberré tehet valakit. Meglehet, elrontott képek garmadájával kell fizetni érte. Megfigyeltem: akinek digitális gépe van, az kattogtat, mint egy kínai; akinek régi, az kifigyeli, szinte kinézi magának a beállítást, s csak akkor nyomja meg a gombot. Ráadásul itt a kódot is megkapjuk a rejtvényhez: az író-szerző magas hőfokon megírt széljegyzeteiben, elő- és utószavában, történelmi és tájegység szerinti áttekintésében.
Maga a fényképezőgép az optika tudattalanjába viszi el az embert. A fénykép nem a kép tárgyának interpretációja csupán, hanem csak a nyoma. Szinte ellenkezője egy festménynek.
Pedig gyönyörűségesek ezek a fotók, már-már gyanúsan szépek. Hiszen mi lehet szebb a valóságnál. A fényképezőgép felszabadít az emlékezés nyűge alól, mondják az avatatlanok. Az igaz, hogy én sem szeretek a jelenből múltat csinálni. Márpedig a fényképezőgép ezt teszi. De amit az ember a képen lát, nem azonos azzal, amit akkor látott, amikor a kép készült. Száraz Miklós György kamerája nemcsak megőriz, de föl is talál.
Mindkét szerző szerelmes Erdélybe – pedig zuhantak már autóstól erdélyi folyóba. A rajongáshoz hasonló érzéstől még az sem menekülhet, aki sosem járt ott, csak olvasott róla. Nagy sorshatározó ez a könyv, ahol az archív képeken feltűnően több ember van jelen, mint a szívet melengető színeivel is hódító újakon. Az is igaz: ennyi erődtemplomot, templomerődöt se láttam még albumban, mint itt. Aki elolvassa a tömör történelmi áttekintést, nem fogja kérdezni, miért.
A szerző megkegyelmez az olvasónak, nem sorolja a végtelenségig az adatokat. Nem ez a dolga. De azért egyet mégis idevillantok: Kolozsvárt 1910-ben 51 ezer magyar, 1500 német és 8000 román élt. 2002-re a szászok gyakorlatilag már nincsenek, a magyarság 60 ezer, a románság 252 ezer.
Mert a tündérkert, amely egyszerre pokol is, a mai napig ellátja Magyarországot segédmunkástól a professzorig emberutánpótlással. (Bár lehet, hogy ezentúl messzebb találnak egzisztenciát maguknak, eme szégyenletes népszavazda nyomán.)
Erdély a mi múltunk, jelenünk és bizonyos értelemben a jövőnk is. Anyánk, szerelmünk, cédánk. Ebből a nem csupán sugárzóan szép színeket láttató, de szagolni is jó albumon elmerengve sokat megérthetünk a csodából.
(Száraz Miklós György – Tóth Zoltán: Erdély csodái. Helikon Kiadó, 2004. Ára: 6990 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.