Égi fa

Alámerült Atlantiszom

Móser Zoltán
2004. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelennel vagy a jövendővel kell összevetnünk a múltat. A kép tanúsága szerint én harmadik megoldást javasolok: az egyik messzi múltat hasonlítom össze a másikkal. Ezért itt most két képnek kellene állnia, de a másik már megjelent a Magyar Nemzet húsvéti számának címoldalán: a csempeszkopácsi XIII. századi templom timpanonján látható Isten báránya ábrázolásról van szó. Pontosabban a fölötte lévő háromágú életfáról, amelynek „rokonát” mutatom itt be. Ez pedig nemcsak időben, hanem térben is messzire vezet: Grúziában, annak ősi fővárosában, Mchetában áll az 1029-ben felújított és újra felszentelt Szveti Choveli-bazilika. E templom az ősi szimbólumok tömkelegét, a motívumok valóságos kincsestárat rejtegette.
Az itt látható ábrázoláson háromlevelű, háromágú fát látunk, amelyből kinő a háromágú kereszt. Ez egyúttal azt is mutatja, hogy a háromágú fa a kereszttel azonos jelentésű vagy tartalmú. Tehát valóban életfa, világfa: arbor vitae. „Az élet fája és az isteni kinyilatkoztatás közötti kapcsolat minden keresztény hagyományban megtalálható. Ugyanis analógia, sőt azonosság van az első ígéret fája – ez az életfa, amiről a teremtés beszél – és a keresztfa fája között, ami által újjászületik az ember.” Bálint Sándor szerint is „Krisztusnak megváltást gyümölcsöző keresztfája… a tudás paradicsomi fájának is eszmei sarjadéka. Ez a találó azonosítás az egyszerű hívek előtt világosabbá tette a bűnbeesés és megváltás kozmikus összefüggéseit.”
A ferences Szent Bonaventura volt az első, aki Krisztus keresztfáját allegorikus képben az élet fájához hasonlította: a kereszt nála a szépség gyümölccsel rakott fája, amelyet Krisztus vérrel szentel meg.
Az életfa, a világfa (kozmikus fa) képe gyakorlatilag mindenütt ismert tiszta formában vagy különféle változataiban. Gyakran egyik-másik funkciójának nyomatékosításával: a termékenység fája, a közép fája, a felemelkedés fája, a tudás fája, égi fa, sámánfa, misztikus fa stb. A világfa a világ szakrális középpontjában foglal helyet – például a paradicsom közepén –, és több részre tagolódik. (Egyébként a magyar címerben a hármas halom és az azon lévő kettős kereszt az én értelmezésemben szintén világfamodell. De gondolhatunk a piramisokra, a pagodákra vagy Bábel tornyára, amely szintén az égig akart érni, mint a sámánfa vagy a mesék égig érő fája.)
Itt most hosszabban nem szólok erről, hisz hatalmas irodalma van a kérdésnek. Összefoglalóan csak annyit, hogy a világfa választja el a kozmikus (teremtett) világot a földi (kaotikus, rendezetlen) világtól. Ott a mérték, a szervezettség uralkodik, itt pedig a zűrzavar, az áttekinthetetlenség. Röviden tehát azt mondhatjuk, hogy egyfajta hit, vágy és akarat adta és adja a világfa, az életfa – a szövegek és ábrázolások – máig sugárzó erejét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.