Hírek, álhírek, pénz, propaganda

A Hírek a kommunikációban című könyv az információs társadalom egyik legfontosabb elemének, a hírnek a szerepét és tulajdonságait járja körül a kommunikációs folyamatokban. Arra is kísérletet tesz, hogy egyesítse a kommunikációelmélet és az újságírás ezen a területen eddig elért eredményeit. Szerzője Hollós János, a Magyar Rádió alelnöke, aki több mint 18 éve dolgozik újságíróként hírműsorokban, és tíz éve tanít kommunikációelméletet különböző iskolákban.

Kristály Lehel
2004. 12. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számtalan kiadvány jelenik meg a tömegtájékoztatásról és az úgynevezett hírgyártásról. Szakmai közhellyé is vált, hogy az újságírást megtanulni vagy megtanítani nem lehet: vagy fogékony rá az ember, és akkor néhány alapvető szabályt el kell sajátítania, vagy nem próbálkozik vele. Ebben a helyzetben mi újat nyújt Hollós János könyve?
– Bár rengeteg a kiadvány, de a hírek tekintetében én kifejezetten hiányt érzek. A Magyar Rádiót számtalan kommunikációelméletet tanuló diák keresi fel évről évre hírkönyvet keresve. Az eddigi, többnyire rendszerváltás előtt készült munkák már nem korszerűek, szakmailag sem kielégítők. A hír a kommunikációelmélet szerint a kommunikáció alapegysége, és alapeleme az üzenetnek vagy a beszédnek is. A hír értéke viszont nagy kérdés, hiszen a hír lett mai világunk meghatározója. Olyan hihetetlenül átformálja a társadalmakat, hogy az emberek ma már aszerint gondolkodnak, amit a hírekben hallanak. Meghatározója életünknek, családokat, vállalatokat dönthet romba, vagy háborúkat indíthat el. Az információs társadalom legfontosabb szereplőjévé vált, miközben azt sem tudjuk lassan eldönteni, hogy mi a valóságos értéke, mitől kerül valami az újságba vagy a híradóba. Ezért ez a könyv most először arra is kísérletet tesz, hogy konkrétabban meghatározza a hír értékét.
– Van-e valamiféle specifikuma a hírértéknek?
– Főleg a bulvársajtóban lehet olyan híreket találni, amelyek inkább a példányszám növelésére alkalmasak. A szórakoztatóipar – amelynek egyik eleme a bulvár – lett az első számú gazdasági és politikai hatalom a világon. Meg kell tanulni a működését törvényszerűségeivel együtt, hogy minket, magánszemélyeket ne lehessen a gépezeten átdarálni. Ha az emberek nem tudják megkülönböztetni az álhíreket a valódiaktól, a propagandát a tényektől, akkor hihetetlenül befolyásolhatók és manipulálhatók lesznek a társadalmak.
– A bulvárnak nem kellene valamelyest a normális társadalom által felmutatott értékekhez igazodni?
– Lehet ilyen erkölcsi felvetéseket tenni, de sajnos az élet a történelem során sohasem csupán erkölcsi szempontok szerint zajlott. Weöres Sándor szerint a sötétben hárman, mégis egyedül vagyunk: az ösztöneink, az értelmünk és az érzelmeink. A hagyományos sajtó az értelemre próbál hatni, míg a bulvár az ösztönökre és az érzelmekre. Azért van a címlapokon meztelen nő, hogy az ösztönökre hassanak vele. Ilyen lapoktól nem lehet elvárni, hogy értünk tegyenek valamit, mert itt a pénz diktál: mindenáron el kell adni. Ugyanaz a helyzet, mint a régen oly divatos kerti törpével, mintha vele szemben tennénk erkölcsi felvetéseket. A kereskedelmi televíziók és a bulvárlapok nem tesznek mást, mint elektronikus kerti törpéket, vagyis az érzelmekre és érzésekre ható, eladható termékeket gyártanak.
– Ebben a helyzetben milyen esélye lehet az úgynevezett közszolgálatnak?
– Azt tapasztalom, hogy a közszolgálat furcsa módon értékelődik fel. Megpróbál tartani egy mércét, az iszonyú politikai befolyásolás ellenére is tükröt mutatva a társadalomnak. A klasszikus sajtóra azt mondhatom, hogy akarva-akaratlanul elmegy a pártpolitika irányába, ami nemcsak hazánkban van így, hanem világszintű folyamat. Az a klasszikus felfogás, hogy a sajtó kontrollálja a hatalmat, az információs társadalmakban nem működik. A politikusok marketinget várnak a sajtótermékektől, sőt meg is vásárolnak médiumokat, pontosan azért, hogy a propagandájukat még akadálytalanabbul eljuttassák a fogyasztóikhoz.
– Milyennek látja a mai magyar sajtó helyzetét? Ön a Magyar Elektronikus Újságírók Szövetségének (MEÚSZ) az elnöke is, és ilyen minőségében mostanában sok tiltakozást fogalmazott meg a szervezet közleményeiben.
– A magyar sajtó helyzetét hármasság jellemzi: szórakoztatóipari termékek, közszolgálati médiumok és politikai termékek összessége. Szövetségünk az alakuláskor a közszolgálati értékek védelméért jött létre. Azoknál a médiumoknál is, ahol érezhető, hogy a pártpropaganda befolyásolja a munkát, próbáljuk azokat az értékeket számon kérni, amelyek a közszolgálat irányába hatnak. Kevesen tudják, de a kereskedelmi csatornákat is kötelezi a törvény közszolgálati műsorok készítésére, amit vállaltak is. Csak az a probléma, hogy ezt nem tartják be. Kedvenc példám, amikor egyik kereskedelmi televízió híradója jelentette, hogy Natalia Oreiro szappanopera-főszereplő Lagzi Lajcsi vendége lesz, ami nyilvánvaló kereskedelmi propaganda, hírbe csomagolva. A MEÚSZ azért száll síkra, hogy a kereskedelmi médiumokban a közszolgálati vállalások eredetiek legyenek. Vagyis különüljön el szigorúan a közszolgálat és a szórakoztatás a propagandától, és mindenki tartsa magát a hír szentségéhez. Erről szól tehát a könyvem is többek között, és arról, hogy melyek a szakma tanulható elemei.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.