Marasztaló kampány és hitelvesztés

MN-összefoglaló
2004. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2004. december 5-i magyarországi népszavazáson a választásra jogosultak 37,35 százaléka vett részt. A referendum két kérdésről szólt: meg legyen-e tiltva az egészségügyi intézmények ingó- és ingatlanvagyonának magánosítása, és kaphassanak-e kérelmükre egyszerűsített eljárással magyar állampolgárságot a határon túli magyarok. Az alábbiakban csak a második, az állampolgárságról szóló szavazást elemezzük. A kérdésre igennel válaszolók aránya 52 százalék, a nemmel válaszolóké 48 százalék volt. A népszavazás ebben a kérdésben eredménytelen volt, mert az igenek száma nem érte el a választásra jogosultak számának 25 százalékát.
A kettős állampolgárságról szóló népszavazás ügye akkor kezdődött – fejti ki a Budapest Analyses elemzőközpont értékelése –, amikor 2003-ban az MSZP–SZDSZ-kormány elutasította több határon túli magyar szervezet autonómiatörekvéseit, és – noha 2001-ben megszavazta – kormányra kerülése után veszni hagyta az előző kormány által hozott, a szomszédos államokban élő magyarokról szóló úgynevezett kedvezménytörvény fontos elemeit is. E folyamatban arra sem volt tekintettel, hogy mind az autonómia, mind a kedvezménytörvény célja a határon túli magyarok támogatása és szülőföldjükön marasztalása volt. Az MSZP–SZDSZ-kormány fenti, közömbösségről és inkompetenciáról tanúskodó politikáját látva kezdeményezték a határon túli magyarok társadalmi és politikai szervezetei, köztük a Magyarok Világszövetsége a kettős állampolgárságot.
A fenti fejlemény előre látható volt, ám a szocialista–szabad demokrata kormány mégsem számolt vele. Alábecsülte ugyanis a határon túliak magyarországi érdekérvényesítő képességét, és azt a mély, bár a hétköznapok során kevéssé manifesztált szolidaritást, amely a határokon túli magyarok sorsát Magyarországon kíséri, és ami elég volt a népszavazás kezdeményezéséhez.
Az ellenzéki igen elsősorban érzelmi és identitásbeli evidenciaként jelent meg a szavazópolgárok előtt, a nem pedig mint egy gazdasági és szociális fenyegetés elhárítása. A szociális ellátórendszer összeomlásával fenyegető, a nem szavazatot, illetve a távolmaradást ajánló kormányzati érvelés – a benne foglalt hamis feltételezések és túlzó számok miatt – a kampány kétharmadánál kipukkadni látszott.
A végeredmény értelmezésétől függetlenül a kettős állampolgárság ügye kapcsán a kormány valóságismeretből roszszul vizsgázott. Ennek mélyebb oka az a hajdan volt diktatúra mechanizmusaiban gyökerező felfogás, miszerint a kormány legfőbb feladata a nép hangulatának, szándékainak és véleményének megismerése, másrészt ugyanezek befolyásolása. Fontos tanulság tehát, hogy a kormány nem azonos egy közvélemény-kutató és egy marketingcég együttesével.
Háttérbe szorult és a kormánypárti politikusok számára kényelmetlenséget okozva csak ritkán hangzott el a valódi ok, amiért a jelenlegi kormánypártok a racionálisan szinte megmagyarázhatatlan nem mellett érveltek, nevezetesen az a félelem, hogy az új állampolgárok közül azok, akik szavazásra jogosultak lennének (mert bejelentett magyarországi lakhellyel rendelkeznek), elsősorban a Fidesz szavazótáborát gyarapíthatják.
A magyar nemzetpolitika utóbbi néhány éves sorsa megmutatta, hogy nemzetpolitikát csak a kormányváltásokon átnyúló folytonosság fenntartásával lehetne jól csinálni. A nemzetpolitika folytonosságához persze az kell, hogy mindkét félnek legyen erről elképzelése. Márpedig nemzetpolitikai koncepció az MSZP és az SZDSZ berkeiben mindeddig nem létezett. A mostani, elvi és gyakorlati készületlenségből fakadó hibák remélhetőleg elgondolkodtatják a pártok vezetőit.
Az áttelepülés lehetőségével valószínűleg elsősorban a kárpátaljai és a szerbiai magyarság élt volna, tehát azok, akiknek a gazdasági vagy etnikai helyzete a legrosszabb, és a szülőhazája belátható időn belül nem kerül be az Európai Unióba. A Kárpátalja magyarsága 170 ezerre tehető, amiből legfeljebb 40-50 ezer mobil, míg a szerbiai magyar kisebbség lélekszáma 220 ezer, amiből azonban kisebb hányad, tehát legfeljebb ugyancsak 40-50 ezer ember három éven belüli áttelepülése lett volna várható. Ez 3-4 év alatt összesen 90 ezer fő, ami Magyarország éves népességcsökkenésének éppen háromszorosa.
Az igen szavazatok többsége – a népszavazás eredménytelensége ellenére – újabb jelentős lépés a kormányzás visszavételéhez vezető úton. A Fidesz gyorsan magához tért az általa eredetileg tartózkodással figyelt népszavazási kezdeményezés realitása okozta kezdeti tanácstalanságból, megalkotta álláspontját, taktikáját és küzdő csapatát, majd végső soron a kampányt. Ennek ellenére a Fidesznek le kell vonnia a tanulságot, amely szerint – akárcsak a 2002-es parlamenti választások első és második fordulójában – aktív szavazói megint „nem voltak elegen”. A Fidesz végig a nemzeti reintegráció mellett érvelt, ami sokak számára óhatatlanul megidézte a hajdani Nagy-Magyarország emlékét. Maga a Fidesz-kampány következetesen igyekezett elkerülni a nosztalgiázást, de a kampányhoz csatlakozó kisebb szervezetek kórusát hallgatva sokak érzése lehetett az, hogy már egy kicsit túl sok a jóból. Voltak kevéssé sikerült röplapok, és az igen túlhangsúlyozása, a mellette szóló sokféle érv – ellentétben a kormány egyszerű retorikájával – a végén már inkább otthon marasztalta, semmint meggyőzte az ingadozó választót.
A csekély részvétel másik oka minden bizonnyal a politika nagymértékű és általános hitelvesztése. Már a 2002-es parlamenti választások előtt történtek (sorra valótlannak bizonyuló szocialista párti vádak, a szocialista miniszterelnök-jelölt titkosszolgálati múltjának elhallgatása) felvetették, amit a mostani, szociális fenyegetettséggel való, valószínűtlen adatokon alapuló kormánypárti érvelés csak aláhúzott: Magyarországon bizonyos politikai erők napi gyakorlatává vált a valótlanságok állítása. Ez súlyos probléma, mert alapjaiban fenyegeti a demokrácia működését és kiábrándítja a politikából a szavazók jelentős részét.
Viszonylag kis hangsúly esett arra az érvre, hogy a kettős állampolgárságot kérelemre megadó törvény a határon túli magyarok egyéni szabadságát növelné. Ennek tükrében a szabad demokraták nem választása érdekes ellentétben állt fennen hirdetett liberalizmusukkal. A határon túli magyarok hathatós támogatásának ügye a népszavazás eredménytelensége miatt felkerült a valószínűleg csak a kormányváltás után megoldható kérdések listájára. Ez a sikertelenség azonban most nem várt, újólagos lehetőséget ad arra, hogy Magyarország a problémát a kedvezménytörvény eredeti szellemében és módszereivel oldja meg. Az igen szavazatok többsége – az általuk remélt elsöprő siker elmaradása ellenére is – bátorítóan hathat a határon túli magyarokra, és körükben vélhetően tovább növeli a Fidesz népszerűségét.
Magyarország alapvetően képviseleti demokrácia, ahol a népszavazás kivételes intézménynek számít. A minapi népszavazás is ezt bizonyította. Az alacsony részvétel arra utal, hogy az emberek a politikát szakmunkának tekintik, amelyet csak végső soron kívánnak ellenőrizni, s ennek a munkának a presztízse – a fejlett és hagyományos demokráciákban tapasztalható megítéléstől eltérően – aggasztóan csekély.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.