Sör és etológia

S z a b a d E u r ó p a

Csontos János
2004. 12. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha létezik sztáretológus, Csányi Vilmos mindenképpen az. Nincs az állati (s áttételesen az emberi) viselkedéstannak nála nagyobb tudora ma a hazában – legalábbis a nyilvánosság színe előtt. Szívből örül az ember, ha például Prima Primissima díjra jelölik. (Szerencsére nem rádióelnöknek; mert akkor Pető és Újhelyi puritán erkölcse szerint problémát okozna, hogy a kormánypártok mellett tesz markáns politikai nyilatkozatokat.) Csányi nemrégen Szabályok, erkölcs, média címmel írt dolgozatot konzervatív alapállásból is csupa helyeselhető megállapítással. „Szabálykövetés nélkül nincsen társadalom” – szögezte le, amitől minden vadliberális hátán feláll a szőr. Vannak írott szabályok, meg íratlanok, amelyek azonban nem statikusak, állandó átalakulásban vannak – erősítette meg hétköznapi tapasztalatainkat. Gondolatmenetét e helyütt nem idézném, csupán kiragadnék egy-egy találó kijelentést. „A siránkozás nem segíti a jó erkölcsök kialakítását, annál inkább a példamutatás, különösen az ismert politikusok, közszereplők által adott viselkedési minták, de minden egyes ember mintaadó.” Úgy van. „Különös jelentősége van a médiának, mert a benne megjelenők, legyenek azok egyszerű emberek vagy közszereplők, viselkedési mintáikkal jelentősen befolyásolják a nézők, különösen a gyerekek szabálykövető viselkedésének kialakulását, mert a média mértéktelenül felnagyítja az egyes ember által szolgáltatott mintát. Ezért a közgondolkodás, a közerkölcs legfontosabb alakítója a média.” Igen, azért van annyi bajunk vele nekünk, etológiailag konzervatívoknak is. Ennyi helyeslés után azonban jöjjön némi kritika. Csányi példát hoz a média morális elfajulására, de véleményem szerint kissé mellényúl. „Az egyik kereskedelmi televízióban gyakran lehet látni egy rövid reklámfilmet: egy szupermarketben egy csinos, kedves, fiatal hölgy próbál két doboz sört levenni a legfelső polcról. Nem éri el, és ekkor rámosolyog egy magas fiatalemberre, az visszamosolyog, odamegy, leveszi a dobozokat, már adná a lánynak, de rápillant a márkára, és úgy dönt: megtartja magának. A lány csalódott arca zárja a képsort.” Talán önöknek is ismerős e jelenet. Legalábbis dupla fenekű reklámötletről van szó: űz a médiaszakmai kíváncsiság, vajon mit hoz ki ebből a viselkedési felszín mögé látó etológus.
Következtetése kiábrándító. „Valaki segítséget kér, látszólag megkapja, de a végső pillanatban a segítő saját érdekei felülkerekednek, és segítség helyett megalázza a segítséget kérőt. Ráadásul egy férfi aláz meg egy nőt. Undorító, felháborító, erkölcstelen jelenet! Vajon van-e etikai bizottsága a reklámszövetségnek? És a kereskedelmi tévének? Miért kell eltűrnünk az elemi jó ízlés ilyen durva megsértését?” Figyelem: ezt nem valamelyik ultrakonzervatív hetilapba írta a kormánypárti szimpatizáns Csányi, hanem a szocialista napilapba. Reklámetikai bizottságért kiált, mintha legalábbis a csipszért egymást elgáncsoló nyugdíjasokról volna szó – miközben alapjaiban félreérti a jelenetet.
Szerencsés etológiai véletlen, hogy családban élek, s kamasz lányaim a Jó barátok című tengerentúli szappanopera hűséges nézői. Ezért tudom, hogy a szupermarketben sörért ágaskodó „csinos, kedves, fiatal hölgy” nem akárki, hanem e sorozat sztárja: Jennifer Aniston. (Ha így sem kolompol semmi, akkor ő a bakfisok ikonjának, Brad Pittnek a neje.) Nem ízlésficamról van tehát szó a szkeccsbéli fiatalember esetében, hanem szimbolikus választásról: az elérhető sört választja az elérhetetlen idollal szemben. Tisztán kereskedelmi üzenet ugyan, de szellemes. Még szabálykövető jó barátok között is…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.