Vénusz és a munkásmozgalom

Sokan – köztük állami vezetők és politikusok is – a mai napig fájlalják, hogy Magyarországon nem viselhetik legálisan a vörös csillagot mint az általuk képviselt eszmék, értékek szívükhöz legközelebb álló szimbólumát. Az itt következőkben Jankovics Marcellel, a Jelképtár című kötet írójával és Pandula Attila történésszel arról beszélgetünk, mi mindent jelentett az emberiség több ezer éves történetében, újkori történelmében, s milyen jelentéstartalmakkal került be szimbólumaink világába e jelkép, amelyet csak az utóbbi száz évben sajátítottak ki „ordas” eszmék hordozói – csakúgy, mint a szvasztikát.

Varga Klára
2004. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magánmitológiák kora

– Mióta ismeri az emberiség az ötágú csillagot mint jelképet?
Jankovics Marcell: Ó-Egyiptomban már általánosan használják, ötágú csillaggal jelzik a túlvilágot. A közép-amerikai indiánok a Vénusz csillagot jelképezik vele. Az európai szimbolikában többnyire nyolcágú a Vénusz csillag, az ötágú csillag általánosságban mégis elsősorban a Vénuszhoz köthető. A pitagoreus felfogás szerint az öt, illetve jelképként az ötágú csillag a teljességet, a tökéletességet, a boldogságot, a kétágú nő és a háromágú férfi egyesülését fejezi ki. A reneszánsz idején Fibonacci az ókori görögök nyomán újra felfedezi az aranymetszést, vagyis a tökéletességet kifejező geometriai arányt. A hagyományos csillagászatban az aranymetszés mint számsor a napévek és a Vénusz-évek arányaiban is megmutatkozik.
– Aki kevésbé tájékozott, inkább Mars hadistenhez, mint a szerelemistennőhöz, Vénuszhoz kötné a vörös csillagot. Bár tudjuk, az ölni és az ölelni, vagyis Vénusz és Mars az emberiség történetében mindenkor egymásba játszik.
– Marsnak is van itt szerepe, de Vénusz a hagyományban – bármilyen meglepő – nemcsak a szerelem, hanem a háború istennője is. A közép-amerikai indiánok az ő nevében indították szörnyűséges virágháborúikat, hogy emberáldozataikhoz foglyokat szerezzenek. A szerelem-istennői és a háború-istennői szerepkör a görögöknél megoszlik Aphrodité és Athéné között, de például Istar istennő mindkettőt képviseli.
– Mit jelent az ötágú csillag mint geometriai jel?
– Salamon király korában a királyi pecséteken ötágú csillag látható. Ezzel a jellel jelölnek meg mindent, ami a király tulajdona, és amihez ezért becsületes ember nem nyúlhat. A hiedelemrendszerekben bajelhárító, védő geometriai jelként szerepel az ötágú csillag, negatív aspektusában, fordítottan felrajzolva viszont bajt, rontást hozó boszorkánycsillag, libaláb. A lefelé fordított kereszt mellett a lefelé fordított ötágú csillag sátánisták által használt jelkép. Leonardo da Vinci körbe és négyszögbe rajzolja a tökéletes arányúnak tartott, „ötágú” emberi testet.
– A kereszténység milyen jelentéstartalmakkal ismeri az ötágú csillagot?
– Vénusz örökébe a kereszténység idején Mária lép, aki magában hordozza, megszüli Jézust, a tökéletest. Mária személyét az erdő, mező többnyire ötszirmú virágaival is össze szokás kapcsolni. A megszülető Jézust is ábrázolják ötágú csillaggal, amely azonban sugaras, vagy lefelé mutató csóvája van. Az ötös szám és az ötágú csillag a keresztény szimbolikában Jézus öt szent sebére utal.
– Néhány ezer évet már utaztunk az ötágú csillaggal az emberiség történetében, de mintha még mindig fényévekre lennénk a munkásmozgalmi szimbólumtól.
– Széles körű mozgalmi jelentést az ötágú csillag azután kap, hogy egyesül valamikor a XIX. század második felében a francia forradalomban használt vörös színnel. És itt szeretnék visszatérni a szín, a forma Marshoz köthető jelentésére. A Vénusz fehér csillag, de vörössel is ábrázolják. A Mars viszont vörös bolygó, Toroczkai Wigand Ede néprajzi gyűjtése szerint vérszemű csillagnak, hadakozó csillagnak mondták. Csillagpárja az Antaresz, amely mint az ég négy legfényesebb csillagának egyike – vörös színnel jelzett csillag –, szerepel az apokalipszis lovasai között: vörös lovon, karddal a kezében ábrázolták. A hagyomány pusztító, negatív csillagnak tekinti. Ő a mesékben a hősökkel szemben álló egyik ellenfél, az álnok vörös vitéz, aki megöli a hőst. Ahogyan a mesehőssel szemben a vörös vitéz áll, úgy állnak például a sakkban a fehérekkel szemben a fekete vagy vörös színű bábuk. A hagyományos uralkodóházak, például a Bourbonok színe is fehér, és azok a társadalmi erők, amelyek velük szembefordulnak, kénytelenek a negatív színt, a vöröset felvenni. Amíg ez a folyamat a történelemben egyértelmű volt, lehetett is vállalni. Ady Endre A Hadak Útja című költeménye, amelyben megjósolja a vörös szín alatt harcolók győzelmét, jövőbe látó vers. Kérdés, hogy a mára nyilvánvalóan megváltozott helyzetben meddig lehet vállalni a vörös színt és a hozzá kapcsolódó identitást, attitűdöt.
– Nekem úgy tűnik, a modern kori, például a munkásmozgalmi jelképválasztás szempontjai sokkal felszínesebbek, ezek a szimbólumok sokkal kevésbé fejezik ki az ember transzcendens lényét, mint az a hagyományban volt. Az ötágú vörös csillagban az öt földrészre utalást is kevesebbnek érzem jelentéstanilag, mint amikor Közép-Amerikában Vénusz csillagnak tekintették.
– Delhiben láttam egy nagymogul sírját, ahol a sírkamra mellett két szvasztika és két Dávid-csillag állt. Ebből látszik, hova gyötörték le mára az ősi szimbólumokat. Az annak idején lakott, felfedezett kontinensek jelképi ábrázolása egyébként már a középkorban ismert volt. A háromkirályok alakja például a három ismert földrészt jelentette. Az ötágú vörös csillag és a szvasztika, amely utóbbi számos kultúrában napszimbólumként szerepel, az újabb korban történelmi és nem örök jelképekként mentek be a köztudatba. Ma sokan fontosabbnak érzik a történelmet, mint a természet örök körforgását. Pedig az baj, ha a történelem és a jelképek elszakadnak ősi lényegünktől, attól, ahogy az ember évezredeken át megélte, megünnepelte a természet örök körforgását. Ugyanakkor gazdag ősi jelentéstartalma, tökéletessége okán mindkettő kiirthatatlan jelkép. A magyar népművészetben, például tányérok közepén ott a „lelágyított” szvasztika, a forgó rózsa. A betlehemi csillag pedig a magyar néphagyományban is ötágú. A felszínesedés, kiüresedés abból fakad, hogy a médiából olyan képek áradnak, amelyeknek nincs közük az emberben meglévő potenciális rendhez. Magánmitológiákat látunk, amelyeket jelentős művészek próbálnak olykor ránk erőltetni. Akiknek pedig ebben a dologban lépniük kellene, nem teszik.



A nap helyén

– Néha meghökkenve látjuk, hogy a Magyarországon betiltott ötágú vörös csillag ott díszeleg a Heineken sör címkéjén, divatos nyugati tornacipőkön, számítógép-alkatrészeken. Gondolom, ezekben az esetekben nem önkényuralmi jelképpel van dolgunk.
Pandula Attila: Az ötágú csillag és az ötágú vörös csillag akkor sem kisajátítható, ha a huszadik században elsősorban a radikális baloldali erők jelképeként és a Szovjetunió egyik jellemző felségjeleként ismerte meg a világ. Például a napóleoni korszakban a nápoly–szicíliai kettős királyság egyik kitüntetésén is ott díszeleg az ötágú vörös csillag. Meglepően hasonlít a szocialista korszak egyik-másik kitüntetésére, pedig ezt a kis királyságot nem jellemezte a radikalizmus. Ötágú ezüstcsillagokat az amerikai zászlón is látunk. Az ötágú csillag a szabadkőművesek által, majd a napóleoni időkben, sőt aranyszínben még a hitleri Németország rangjelzésein is alkalmazott jelkép.
– Munkásmozgalmi és radikális forradalmi jelképként mit jelent a vörös szín?
– A vörös mint a vér színe eredetileg hadi szín volt. Vörös színű volt például Attila zászlaja a Képes Krónika szerint, a magyarok a törökök ellen is vörös zászlóval indultak harcba. Európában a radikális forradalmi erők színeként a francia forradalom idején vált ismeretessé zászlón, kokárdán, süvegen, jakobinussipkán. Találkozunk vele az 1830-as és az 1848-as forradalmakban is, a párizsi kommün idején, és a szociáldemokraták is általánosan használják. Magyarországon például az 1830–31-es koleralázadás idején is vesznek el a parasztoktól vörös zászlót, sőt 1848-ban akad olyan radikális forradalmi csoport, amelynek szintén vörös a zászlaja.
– Mikortól és milyen jelentéssel használták az ötágú vörös csillagot a politikai pártok és a radikális forradalmi erők?
– A XIX. század munkásmozgalmaiban leginkább a kettős kéz az általánosan használt jelkép. A sugárzó csillag, ha előfordul is, inkább háttérfunkciót tölt be. Általában a jövőt jelképezi, és a nap helyén ábrázolják.
– Miképpen vált szovjet felségjellé és általánosan használt baloldali, kommunista jelképpé?
– A győztes bolsevik forradalom idején döntően vetődött fel, hogy a cári jelképekkel saját jelképeket kell szembeállítani. Az előzmények között említhető, hogy a dekabristáknál már megjelent a csillagkultusz és -ábrázolás. Tőlük vették át az ötágú csillagot, amelyet 1918. április 19-től a Vörös Hadsereg és a szovjethatalom hivatalosan is használ. Az első időkben textilből varrják föl a sapkákra, ruhákra. Rákerül a hadi járművekre és minden elképzelhető tárgyra. Az akkori értelmezésben általános munkásmozgalmi jelképként kifejezi az öt világrész dolgozóinak testvériségét, a baloldali erők hatalomra jutását és azt, hogy aki ezt a jelet viseli, az testvér, elvtárs, nem ellenség. A vörös csillag a bolsevik állam megalakulásakor, 1924-ben kerül be a szovjet címerbe, s később, 1937-ben, az új alkotmány elfogadása idején Sztálin is megtartja. A tagköztársaságok címereiben is szerepel – többnyire hagyományos helyi jelképeikkel párhuzamosan. 1918–19 körül szovjet és egyéb mintára, hasonló rajzolattal és jelentéstartalommal a legtöbb kommunista párt is használni kezdi.
– Mikor bukkan fel ilyen módon Magyarországon a vörös csillag?
– 1918 végétől már használja a kommunista párt és szimpatizánsai, a Tanácsköztársaság idején állami jelkép is. Az illegális utódpártok fejlécein, plakátjain hangsúlyosan szerepel a két világháború között. 1949-ben pedig alapmotívumként kerül be a Rákosi-címerbe, amely a szovjet tagköztársaságok rosszabb fajta címereire hasonlít. Ebben az időszakban mindenre rákerül azon az alapon, hogy „abból nem lehet baj”.
– A magyar szociáldemokraták is ezt a jelképet használták?
– Nem. Az ő jelképük a vörös kalapácsos ember volt. Egyébként nem csak az ötágú csillag olyan jelkép, amely a huszadik században általánosan megismertnél sokkal mélyebb és többrétű jelentéstartalommal bír. A modern kori lengyel katonai szimbolikában és a finn nemzeti szimbolikában kiemelten is szerepel például a szvasztika.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.