Vénusz és a munkásmozgalom

Sokan – köztük állami vezetők és politikusok is – a mai napig fájlalják, hogy Magyarországon nem viselhetik legálisan a vörös csillagot mint az általuk képviselt eszmék, értékek szívükhöz legközelebb álló szimbólumát. Az itt következőkben Jankovics Marcellel, a Jelképtár című kötet írójával és Pandula Attila történésszel arról beszélgetünk, mi mindent jelentett az emberiség több ezer éves történetében, újkori történelmében, s milyen jelentéstartalmakkal került be szimbólumaink világába e jelkép, amelyet csak az utóbbi száz évben sajátítottak ki „ordas” eszmék hordozói – csakúgy, mint a szvasztikát.

Varga Klára
2004. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magánmitológiák kora

– Mióta ismeri az emberiség az ötágú csillagot mint jelképet?
Jankovics Marcell: Ó-Egyiptomban már általánosan használják, ötágú csillaggal jelzik a túlvilágot. A közép-amerikai indiánok a Vénusz csillagot jelképezik vele. Az európai szimbolikában többnyire nyolcágú a Vénusz csillag, az ötágú csillag általánosságban mégis elsősorban a Vénuszhoz köthető. A pitagoreus felfogás szerint az öt, illetve jelképként az ötágú csillag a teljességet, a tökéletességet, a boldogságot, a kétágú nő és a háromágú férfi egyesülését fejezi ki. A reneszánsz idején Fibonacci az ókori görögök nyomán újra felfedezi az aranymetszést, vagyis a tökéletességet kifejező geometriai arányt. A hagyományos csillagászatban az aranymetszés mint számsor a napévek és a Vénusz-évek arányaiban is megmutatkozik.
– Aki kevésbé tájékozott, inkább Mars hadistenhez, mint a szerelemistennőhöz, Vénuszhoz kötné a vörös csillagot. Bár tudjuk, az ölni és az ölelni, vagyis Vénusz és Mars az emberiség történetében mindenkor egymásba játszik.
– Marsnak is van itt szerepe, de Vénusz a hagyományban – bármilyen meglepő – nemcsak a szerelem, hanem a háború istennője is. A közép-amerikai indiánok az ő nevében indították szörnyűséges virágháborúikat, hogy emberáldozataikhoz foglyokat szerezzenek. A szerelem-istennői és a háború-istennői szerepkör a görögöknél megoszlik Aphrodité és Athéné között, de például Istar istennő mindkettőt képviseli.
– Mit jelent az ötágú csillag mint geometriai jel?
– Salamon király korában a királyi pecséteken ötágú csillag látható. Ezzel a jellel jelölnek meg mindent, ami a király tulajdona, és amihez ezért becsületes ember nem nyúlhat. A hiedelemrendszerekben bajelhárító, védő geometriai jelként szerepel az ötágú csillag, negatív aspektusában, fordítottan felrajzolva viszont bajt, rontást hozó boszorkánycsillag, libaláb. A lefelé fordított kereszt mellett a lefelé fordított ötágú csillag sátánisták által használt jelkép. Leonardo da Vinci körbe és négyszögbe rajzolja a tökéletes arányúnak tartott, „ötágú” emberi testet.
– A kereszténység milyen jelentéstartalmakkal ismeri az ötágú csillagot?
– Vénusz örökébe a kereszténység idején Mária lép, aki magában hordozza, megszüli Jézust, a tökéletest. Mária személyét az erdő, mező többnyire ötszirmú virágaival is össze szokás kapcsolni. A megszülető Jézust is ábrázolják ötágú csillaggal, amely azonban sugaras, vagy lefelé mutató csóvája van. Az ötös szám és az ötágú csillag a keresztény szimbolikában Jézus öt szent sebére utal.
– Néhány ezer évet már utaztunk az ötágú csillaggal az emberiség történetében, de mintha még mindig fényévekre lennénk a munkásmozgalmi szimbólumtól.
– Széles körű mozgalmi jelentést az ötágú csillag azután kap, hogy egyesül valamikor a XIX. század második felében a francia forradalomban használt vörös színnel. És itt szeretnék visszatérni a szín, a forma Marshoz köthető jelentésére. A Vénusz fehér csillag, de vörössel is ábrázolják. A Mars viszont vörös bolygó, Toroczkai Wigand Ede néprajzi gyűjtése szerint vérszemű csillagnak, hadakozó csillagnak mondták. Csillagpárja az Antaresz, amely mint az ég négy legfényesebb csillagának egyike – vörös színnel jelzett csillag –, szerepel az apokalipszis lovasai között: vörös lovon, karddal a kezében ábrázolták. A hagyomány pusztító, negatív csillagnak tekinti. Ő a mesékben a hősökkel szemben álló egyik ellenfél, az álnok vörös vitéz, aki megöli a hőst. Ahogyan a mesehőssel szemben a vörös vitéz áll, úgy állnak például a sakkban a fehérekkel szemben a fekete vagy vörös színű bábuk. A hagyományos uralkodóházak, például a Bourbonok színe is fehér, és azok a társadalmi erők, amelyek velük szembefordulnak, kénytelenek a negatív színt, a vöröset felvenni. Amíg ez a folyamat a történelemben egyértelmű volt, lehetett is vállalni. Ady Endre A Hadak Útja című költeménye, amelyben megjósolja a vörös szín alatt harcolók győzelmét, jövőbe látó vers. Kérdés, hogy a mára nyilvánvalóan megváltozott helyzetben meddig lehet vállalni a vörös színt és a hozzá kapcsolódó identitást, attitűdöt.
– Nekem úgy tűnik, a modern kori, például a munkásmozgalmi jelképválasztás szempontjai sokkal felszínesebbek, ezek a szimbólumok sokkal kevésbé fejezik ki az ember transzcendens lényét, mint az a hagyományban volt. Az ötágú vörös csillagban az öt földrészre utalást is kevesebbnek érzem jelentéstanilag, mint amikor Közép-Amerikában Vénusz csillagnak tekintették.
– Delhiben láttam egy nagymogul sírját, ahol a sírkamra mellett két szvasztika és két Dávid-csillag állt. Ebből látszik, hova gyötörték le mára az ősi szimbólumokat. Az annak idején lakott, felfedezett kontinensek jelképi ábrázolása egyébként már a középkorban ismert volt. A háromkirályok alakja például a három ismert földrészt jelentette. Az ötágú vörös csillag és a szvasztika, amely utóbbi számos kultúrában napszimbólumként szerepel, az újabb korban történelmi és nem örök jelképekként mentek be a köztudatba. Ma sokan fontosabbnak érzik a történelmet, mint a természet örök körforgását. Pedig az baj, ha a történelem és a jelképek elszakadnak ősi lényegünktől, attól, ahogy az ember évezredeken át megélte, megünnepelte a természet örök körforgását. Ugyanakkor gazdag ősi jelentéstartalma, tökéletessége okán mindkettő kiirthatatlan jelkép. A magyar népművészetben, például tányérok közepén ott a „lelágyított” szvasztika, a forgó rózsa. A betlehemi csillag pedig a magyar néphagyományban is ötágú. A felszínesedés, kiüresedés abból fakad, hogy a médiából olyan képek áradnak, amelyeknek nincs közük az emberben meglévő potenciális rendhez. Magánmitológiákat látunk, amelyeket jelentős művészek próbálnak olykor ránk erőltetni. Akiknek pedig ebben a dologban lépniük kellene, nem teszik.



A nap helyén












Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.