A közlekedési hálózat fejlesztése EU-pénzből

A közlekedési rendszerek fejlesztéséhez az európai uniós támogatások csak 2007-ig biztosítottak – amennyiben az ország le tudja hívni ezeket a forrásokat. A 2007 utáni fejlesztések – amelyek nagyrészt a kohéziós alapokból valósulnának meg – attól függnek, hogy Brüsszelben milyen költségvetésről határoznak.

Putsay Gábor
2005. 01. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az infrastruktúra területén hazánk jelenleg négyféle uniós forrást használhat fel különböző beruházásokhoz. Legfontosabbak a 2004. május 1-jétől kohéziós vagy felzárkózási alapoknak nevezett (korábban ISPA-ként ismert) források, amelyeknél a projektek költségeinek általában ötven, szélsőséges esetekben nyolcvanöt százalékát az EU biztosítja. Brüsszel – nem utolsósorban az eddigi tapasztalatokból okulva – főként a környezetbarát vasút fejlesztését tartja fontosnak, ennek megfelelően az újonnan csatlakozó államok a legtöbb pénzt a kohéziós alapokból a kötött pályás közlekedés fejlesztésére vehetik igénybe. Magyarország a kohéziós alapokból ezenkívül pályázhat – legalábbis 2007-ig biztosan – az M0-s sztráda keleti szakaszának fejlesztésére is.
A strukturális alapok szintén valamennyi csatlakozó országra vonatkoznak, hiszen egyik állam GDP-je sem éri el az EU-átlag 75 százalékát. Ebből a forrásból végzik Magyarországon például a kiemelt nemzetközi főutak felújítását, így a tranzitforgalomban igénybe vett, de nem autópályának minősülő utak 11,5 tonna tengelyterhelésre tehetők alkalmassá. Brüsszel eddig a 3-as és a 35-ös főutak felújításához járult hozzá.
A harmadik fontos támogatási alap a környezetvédelmi infrastrukturális operatív program: a rendelkezésre álló 180 millió eurót felerészt környezetvédelmi, felerészt pedig közlekedési projektekre lehet elkölteni. Ebből a pénzből négymilliárd forintot költenének a Budapest és Érd közötti elővárosi vasút fejlesztésére. A tizenöt EU-tag és a csatlakozó országok miniszterei által korábban meghatározott transz-európai közlekedési hálózatok (TEN) fejlesztésére évente 400-500 millió eurót használhatnak fel az államok. A TEN-programokból azonban általában a projektek tíz százalékát lehet finanszírozni.
Magyarország számítások szerint még 420 millió euróra pályázhat a közlekedési hálózat fejlesztéséhez, ezt az összeget 2007-ig folyósítaná az EU. A legújabb projektek között szerepel az M0-son kívül az M43-as Szegedet elkerülő szakaszának építése. A Budapest–Székesfehérvár, valamint a Szolnok–Lökösháza vasútvonalak korszerűsítésének, továbbá a Szolnok–Záhony közötti vasúti infrastruktúra átépítésének előkészítésére megkapjuk az uniós pénzeket, ugyanígy pályáztunk a polgári légi közlekedésben használt radarrendszerek modernizációjára.
A kiemelt programok közül a gyorsan indítható, úgynevezett „Quick Start”-ba csak olyan projektek kerülhettek be, amelyek legkésőbb 2006-ban megkezdődhetnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.