A Fazekas patinás intézmény. Múltja is olyan tiszteletre méltó, mint a jelene?
– Az iskola története csaknem 100 éves. A Fazekas volt Magyarország első gyakorlóiskolája. Kifejezetten azért hozták létre, hogy a főiskoláról kikerülő fital pedagógusoknak már a diploma megszerzése előtt legyen szakmai tapasztalatuk. Ez ma már nem azt jelenti, hogy kistanítók jönnek hozzánk órát tartani. Az egyik legfontosabb feladatunk a fővárosi pedagógusok módszertani továbbképzése. Bemutatóórákat tartunk, amelyeken a tanárok megismerkedhetnek a Fazekasban alkalmazott tanítási módszerrel. A gimnázium hírét a matematikai tagozat alapozta meg. Ez is az első volt az országban.
– Ma sikknek számít ide járni. Már az általános iskolába jelentkező gyerekek között is válogatnak?
– Mi nemcsak a körzetből, hanem Budapest egész területéről vehetünk fel gyerekeket. Ráadásul sokkal több a jelentkező, mint ahány férőhelyünk van, így természetesen válogatunk. Minden gyerek körülbelül negyedórát beszélget velem és az egyik tanítóval. Ezután behívjuk mindannyiukat egy játékdélelőttre, ahol megmutatjuk nekik az összes olyan tevékenységet, ami az iskolában zajlik. Miközben a kicsik szórakoznak, a tanítók figyelik őket, és a nap végén értékelést készítenek. Csillagokat adnak annak a gyereknek, aki szerintük a Fazekasba való. Átlagosan kétszázan jelentkeznek hozzánk, és végül ötven tanulót veszünk fel. A gimnáziumban sem sokkal nagyobb a túljelentkezés, mivel az iskola híre miatt csak olyanok mernek ide jönni, akiket tanáraik kiemelkedőnek tartanak.
– Milyen az iskola szerkezeti felépítése?
– Az általános iskola nyolcosztályos, a gimnáziumban van hat- és négyosztályos képzés is. A hatosztályos évfolyamokon matematikai és általános tagozat működik, a négyosztályosokon pedig természettudományi és társadalomtudományi tagozaton tanulnak a gyerekek.
– A Fazekas általános iskolájába járó gyerekeknek ugyanúgy felvételizniük kell a gimnáziumba?
– Igen. Éppen ezért anonim írásbeli felvételi vizsgát tartunk, vagyis a diákok a nevük helyett csak kódszámot írnak a dolgozatra. Így nem érhet minket az a vád, hogy jogtalan előny vagy hátrány ér valakit azért, mert nálunk tanult. Ennek köszönhetően teljesen változó a gimnáziumi osztályokban a saját nevelésű diákok aránya. Van olyan évfolyamunk, amelynek kétharmada hozzánk járt általános iskolába, de olyan is akad, amelyikben csak egynegyed ugyanez az arány. A felvételi összeállításakor mindig arra törekszünk, hogy ne elsősorban a tananyagot kérjük vissza. A cél az, hogy megtaláljuk a gondolkodni, alkotni tudó gyerekeket.
– Milyen speciális módszert alkalmaznak a Fazekasban?
– Felfedeztető módon tanítunk. Megéletjük a gyerekkel a problémákat. A célunk, hogy felkeltsük a kisdiák érdeklődését. A választ azonban ne csak tőlünk várja, hanem maga is jusson el a megoldásig. Büszkén mondhatom, hogy a tőlünk kikerülők java az élet minden területén megállja a helyét.
– Bizonyára a komoly felvételi ellenére is előfordul, hogy egy gyereknek tévesen mérik fel a képességeit. Mi történik azzal a tanulóval, aki nem hozza az iskola által elvárt szintet?
– Kétféle probléma van: az egyik, amikor a gyerek azért jön ide, mert a szülőnek ez az álma. Ez nem mindig derül ki a felvételin, mivel elképesztő tudásanyagot gyűjtött be a magántanároknál. Az ilyen gyerek a Fazekasban éjjel-nappal magol. Lehet, hogy eredményesen tanul, viszont lelkileg teljesen tönkremegy, mert nincs ideje gyereknek lenni. A másik eset, amikor a diák képességei alapján ide való, ám úgy dönt, hogy nem hajlandó komolyan venni a tanulást. Általában mindkét esetben az a megoldás, hogy a szülővel együtt keresünk másik iskolát a gyereknek.
– Mit szól ahhoz, hogy már évek óta a középiskolák rangsorának élén vannak?
– Nem szeretem a rangsorokat, és nem is az a célunk, hogy listavezetők legyünk. Az egyetlen szempont alapján készült listák ugyanis igazságtalanok. Rengeteg iskola indulófeltételei nem teszik lehetővé, hogy minden gyerek egyetemre menjen. Azt sem hiszem, hogy a tanintézetek sorba állíthatók. Rengeteg hasonló erőt képviselő intézet van, és nem jobb egyik a másiknál pusztán attól, hogy eggyel több embert vesznek fel tőlük az egyetemre. Mondok egy példát: kiderült, hogy felvették az egyik diákunkat Cambridge-be. Lehet, hogy a következő összesítéskor ez az iskola első helyébe kerül majd, mivel – ha jól tudom – csak a magyar felsőoktatási intézménybe bejutott tanulókat veszik figyelembe a rangsor összeállításánál.
– Vannak olyan régi tanítványok, akik azóta híres közéleti személyiségek lettek?
– A legbüszkébbek Juhász László Wolf-díjas matematikusra vagyunk. A Wolf-díj a matematikai Nobel-díjnak felel meg. Most a fia jár a Fazekasba. Ide járt Draskovics Tibor pénzügy- és Magyar Bálint oktatási miniszter is.
– A nyelvvizsga követelmény a Fazekasban?
– Nem, de a diákok 90 százaléka legalább egy nyelvvizsgával, de inkább kettővel megy el. Most éppen gondban vagyunk, hiszen ez az utolsó év, amikor a gyerek nyelvvizsgával kiválthatja a nyelvi érettségit. Rengeteg alsóbb éves tesz előre hozott érettségi vizsgát. Ez több nyelvi csoport megszűnéséhez vezet, mivel a nyelvvizsgával rendelkező gyerek kérésre felmenthető az óralátogatás alól.
– Mit tud jobban a Fazekas, mint a többi gimnázium?
– Szerintem nincs semmi hihetetlen az általunk elért eredményben. Ide csak az a gyerek jön, aki szomjazza a tudást. Nálunk a tanárnak fontos, hogy a diák tudjon, és a tanuló elfogadja az oktatóját partnerének. Csak ennyi a mi különlegességünk, és egy szóval sem mondom, hogy jobbak vagyunk másoknál.
Óriási bajban a baloldali pártok, mindent elkövetnek, hogy átverjék a választókat