Számtalan régi termelő- és szolgáltatóvállalat szűnt meg vagy alakult át az utóbbi években. Mára például már a múlté az 1950-ben, a lakástextíliák és rövidáru-féleségek forgalmazására létrehozott Röltex. A vállalatot forgótőkehiány miatt 1998-ra felszámolták. Szintén eltűnt az 1948-ban létrehozott és államilag jelentős pénzekkel támogatott Patyolat vállalat, amely még a rendszerváltás előtt hat részre bomlott. A Fővárosi Patyolat Vállalatot 1992-ben állami felügyelet alá helyezték, majd megszüntették. A jelenlegi jogutód sikeres.
Átalakult az élelmiszer-kiskereskedelem is, hiszen például az egykori Községi Élelmiszer-kereskedelmi Rt. – amelyet a köznyelv közértnek hívott – és a Csemege Kereskedelmi Vállalat helyét külföldi láncok vették át. Nemrég a Keravill sorsa pecsételődött meg: a Fotex-csoporthoz tartozó cég vezetése a megszüntetés mellett döntött.
A vállalat felügyelőbizottsága már tavaly nyáron azt állapította meg, hogy a társaság komoly problémákkal küzd, s akkor radikális készlet- és üzletszámcsökkentő programot szorgalmaztak. Ősszel viszont a közgyűlés már csak arról döntött, hogy a tervezett lépés nem aktuális. A napokban a Népszava arról számolt be, hogy az Aranypók Kereskedelmi Rt. új szakmai befektető kezébe kerül, vagy pedig bezárják a céget. Ezt a hírt azonban még aznap cáfolta a társaság.
– Több évtizede működő, korábban sikeres cégek és üzletházak szűnnek meg, alakulnak át, s konkurenciaként megjelentek a bevásárlóközpontok, hipermarketek, szakáruházak és multinacionális üzletláncok – mondta lapunknak Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára aláhúzta: ez részben annak tudható be, hogy a nehézségekkel küzdő cégek épületei, üzletei gyakran a városközpontokban, sétálóutcák környékén találhatók, ahol magasabb működési költségek nehezítik eredményességüket. Az önkormányzatok pedig gyakran magas bérleti díjakkal nehezítik a vállalkozások mindennapjait, s bizonytalanságban tartják őket, hiszen ma már a bérleti szerződést bármikor felmondhatják. Így még a tőkeerősebb cégek is jól meggondolják, hogy beruházzanak-e vagy sem. Mindezen felül az ázsiai piacok és utcai árusok is komoly vásárlóerőt szipkáznak el. A régi patinás hazai üzletláncok, valamint a kis- és középvállalkozások és a multik közötti versenyben komoly piacvesztést okozhat, hogy utóbbiak méreteiknél fogva kedvezőbb árat tudnak elérni a beszállítóknál, üzleteik nagysága miatt pedig széles árukínálattal rendelkeznek.
A kisboltok azért is szenvednek hátrányt, mert autóval nehezebben megközelítető helyen vannak, mint a hiper- vagy szupermarketek, plazák, ezért utóbbiakat előnyben részesítik a vevők a nagybevásárlásaiknál.

Megtámadott egy motoros egy autóst a Balatonnál