Megsaccolni is nehéz, hány nemzetközi vizsgálódást lehetett, kellett volna indítani kisebbségben élő magyarokat ért atrocitások, jogsértések ügyében az elmúlt mintegy fél évszázadban. Volt idő, amikor akár hetente indulhattak volna nyugat-európai emberjogi inspektorok a Magyarországgal szomszédos államok valamelyikébe. Nem így történt, s hogy ma mégis létrejön a délvidéki út, sokkal inkább köszönhető a magyar uniós tagságnak, mint a magukat a kontinens civilizált részének tartó nyugati államok hirtelen feltámadt érzékenységének. Talán nem nagyon túlzunk, ha azt mondjuk, az Európai Parlament (EP) küldöttségének délvidéki vizsgálódása az első kézzelfogható politikai hozadéka Magyarország EU-tagságának. Hogy a gépezet még döcög, azt jól jelzi a látogatás több hónapos késése. A delegáció indításáról szeptemberben döntött az EP. Már ez a lépés is megkésett volt, hiszen a délvidéki magyarokat ért támadások akkor már hosszú hónapok óta szaporodtak. Az viszont végképp érthetetlen, hogy a szeptemberi döntés után miért kellett eltelnie még négy hónapnak a tényleges vizsgálódás megkezdéséig. Miért kellett további időt adni a belgrádi vezetésnek a helyzet elsimítását célzó magyarázkodásokra?
Az ugyanis az első pillanattól kezdve nyilvánvaló volt, hogy a szerbiai hatalom nem kíván szembenézni a kialakult állapottal, annak eltussolásával, bagatellizálásával igyekszik meggátolni egy újabb „ügy” kialakulását. Szerb szemszögből tulajdonképpen érthető ez a hozzáállás, hiszen Belgrádnak az utóbbi időben épp elég baja van a saját radikálisaival, a hágai Nemzetközi Törvényszékkel és Koszovóval. A szerb vezetés, úgy tűnik, nagy ívű taktikázásba kezdett. Ennek lényege, hogy lassan mégis hajlik saját háborús bűnökkel vádolt katonai vezetőinek kiadására, cserébe azonban a függetlenség szélén álló Koszovó megtartását várja el a nemzetközi szervezetektől. Ebbe a játszmába pedig nehezen illeszkedik bele az esetleges vajdasági instabilitás, a szerb nacionalizmus újabb hullámcsapásai. A hivatalos belgrádi álláspontot híven tükrözi Vojiszlav Kostunica miniszterelnök szeptemberi szabadkai nyilatkozata: „Szeretném hangsúlyozni, hogy néha történnek incidensek természetesen, és ez mindkét oldalra érvényes. Elsősorban magyar oldalról kapunk ilyen vádakat. Elemeztük ezeket az incidenseket és az elindított eljárásokat: arra a következtetésre jutottunk, hogy ezek kivételes esetek. Az általános gyakorlat az, hogy a közösségek békében kívánnak élni egymással.” A kormányfői üzenetet alighanem biztatásként értelmezték a magyarlakta vidékeket az utóbbi években tízezres létszámban elözönlő szerb menekültek, de a bűnüldöző szervek is, akik az elmúlt években egyetlen esetben sem tudtak határozottan fellépni a magyarellenes kilengések ügyében. A nemzetiségi alapon történő támadásokat összegző vastag dossziéval szemben igencsak hiányos a szerb igazságszolgáltatás büntető ítélettel végződő határozatainak listája. Komolytalanok, megmosolyogtatók az olyan lépések, mint amilyenre néhány nappal ezelőtt Újvidéken került sor. A hír szerint nemzeti, faji és vallási türelmetlenség szítása miatt az újvidéki rendőrség bűnvádi feljelentést tett a 17 éves futaki M. B. ellen. A kiskorú gyanúsított január 23-án és 24-én betörte egy helybeli lakos házának ablakait, valamint egy tehergépkocsi szélvédőjét. A rendőrségi közleményből nem derül ki, hogy milyen nemzetiségű a gyanúsított, sem az, hogy melyik nemzet ellen szított gyűlöletet a feljelentésben megfogalmazottak szerint.
Nem elhanyagolandó a budapesti diplomácia felelőssége a délvidéki magyarverések állandósulásának ügyében. Tavaly a sajtó és a vajdasági magyar szervezetek már hónapok óta jelezték a helyzet súlyosbodását, amikor a Külügyminisztérium végre vette a fáradságot, hogy megszólaljon az ügyben. Később Kovács László volt tárcavezető egy Kostunicának küldött levélben jelezte udvarias hangon a délvidéki fejleményeket. Az ügy kapcsán fel sem merült a kétoldalú miniszterelnöki találkozó napirendre vétele. A helyzet nemzetközisítése erélytelen volt, Kovács Lászlónak például nem sikerült elérnie, hogy az Európai Unió külügyminiszterei hivatalosan ítéljék el Belgrádot. Vuk Draskovics, Szerbia-Montenegró külügyminisztere levelet intézett az EU-t akkor elnöklő Hollandiához, amelyben leszögezte: az egyedülálló incidensek mögött nincs állami stratégia, s az „elszigetelt erőszakcselekmények” nem veszélyeztetik „a hagyományosan jó és harmonikus kapcsolatokat a szerbek és magyarok, illetve a többi etnikai és vallási közösség között”. Ugyanakkor figyelmeztetett arra, hogy „a kilengések felnagyítása feszültséget gerjeszthet a Vajdaságban”. Az európai külügyminiszterek ülése után érezhető volt a szerb politika megkönnyebbülése, hogy hivatalosan nem ítélték el Belgrádot. Kostunica külön üdvözölte Kovács Lászlónak azt a megállapítását, hogy az incidensek mögött nem áll állami politika. A leghatározottabb magyar diplomáciai fellépés Mádl Ferenc nevéhez fűződik. A köztársasági elnök ellátogatott Szerbiába, tárgyalt a délvidéki helyzetről a szerb vezetőkkel, s miután látogatása alatt újabb magyarellenes incidensre került sor (egy családi ház falára a magyar közösséget életveszélyesen megfenyegető feliratot festettek, a kapuba kést döftek), otthonában kereste fel a megfélemlített magyar családot, amely azóta menedékjogot kért Magyarországon.
Bár a belgrádi média nem mutat különösebb érdeklődést a vizsgálódás iránt, az utóbbi napokban napvilágot látott szerbiai nyilatkozatok – miszerint csökkent a magyarellenes incidensek száma – igyekeznek előkészíteni a megfelelő terepet a helyzet elsimításához. Tény, hogy a délvidéki állapotok mutatnak valamiféle javulást, hiszen fizikai bántalmazásokról az elmúlt hetekben nem érkezett hír, a lényeget azonban Korhecz Tamás vajdasági kisebbségügyi miniszter fogalmazta meg, amikor úgy jellemezte a jelenlegi helyzetet, hogy csökkent ugyan az etnikai színezetű incidensek száma, de a türelmetlenség, a nacionalizmus és a sovinizmus nem hagyott alább, s ígéreteivel ellentétben a szerb kormány érdemben nem foglalkozott a probléma lényegi kezelésével. A megállapítás második része tulajdonképpen a kérdés megoldásának kulcsa. Amennyiben a szerb rendőrség következmények nélkül megteheti, hogy nem lép fel a magyarellenes támadások ellen, addig kerülni is fogja a cselekvést. Amíg a szerbiai igazságszolgáltatás képtelen precedensértékű ítéletet hozni egy magyarverés kapcsán, addig zavartalanul fog folytatódni a nacionalista hőzöngés. Ha ez utóbbi két állítás megfogalmazódik az EP-küldöttség jelentésében, már nem volt hiábavaló a vizsgálódás. Ez lehet az első lépés, a Vajdaság helyzete ugyanis hosszú távú stratégiát követel.

Júliusban megváltozik az 1-es villamos útvonala