Gyenge minőségűek a hazai közutak

Magyarország geopolitikai szempontból igen kedvező helyzetben van, hiszen fontos nemzetközi közlekedési folyosók haladnak rajta keresztül. Hazánk az erőforrásainak nagy részét autópálya-építésre használja, igaz, a folyamatban lévő jelentős beruházásokra egyelőre nincs meg a fedezet, másrészt a közúthálózatunk műszaki színvonala nem megfelelő.

Putsay Gábor
2005. 01. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglehetősen eltérő fejlettségi szintet mutat az ország úthálózata: a gyorsforgalmi utak rohamtempóban épülnek, a közúthálózat, ezen belül a főútvonalak fejlesztésére nem jut elegendő forrás, és az Európai Unió is a kiemelt beruházásokat támogatja. Az ország 574 kilométer hosszú autópálya-hálózata 2006 végére a tervek szerint további 340 kilométerrel bővül, ezenkívül jelenleg 170 kilométer az autóutak hossza. Az autópályák szinte kizárólag a nemzetközi közlekedési folyosók mentén épülnek: 2006 végéig az M3-as Nyíregyházáig, az M35-ös Debrecenig, az M5-ös Szegedig készül el, az M7-es pedig ötvennyolc kilométerrel bővül a Balaton déli partján. Ugyanígy továbbépül az M0-s autópálya, valamint 2006-ra elkészül az M6-os autópálya Érd–Dunaújváros közötti szakasza.
Ezzel szemben viszont az ország közúthálózatának műszaki állapota folyamatosan romlik, ráadásul az utakat leginkább igénybe vevő kamionforgalom jelentős mértékben növekszik. A költségvetési megszorítások miatt a kormány – a valós igényekhez képest – leginkább az útfejlesztési célelőirányzat kiadásait csökkenti; így lesz ez 2005-ben is, amikor is több éve tervezett út- és hídfelújítási munkák sem kezdődnek meg. Az összességében 7300 kilométer hosszú, főútnak minősülő szakasz negyven százalékán a burkolat felülete, a nyomvályúk mélysége és a pályaszerkezet teherbírása egyáltalán nem megfelelő.
Aránytalan mértékben növekszik a kamionforgalom az országos úthálózaton. Leromlott állapotú közútjainkat tavaly csaknem másfél millió külföldi kamion vette igénybe, elsősorban a tranzitforgalomban. Egyre több településen – ahol a közeljövőben nem lesz autópálya – az áthaladó gépjárművek fele kamion, amelyek tönkreteszik az utak burkolatát, nem beszélve a környezeti károkról.
Magyarországon 2008-ra nyolcezer kilométer hosszon szükséges megerősíteni az utak burkolatát, hogy a 11,5 tonna tengelyterhelésre alkalmasak legyenek. Ezt a fejlesztést anyagilag támogatja az EU.
Az ISPA-pénzek felhasználásával 2004-ben 130 kilométer hosszon kellett volna felújítani a 3-as és a 35-ös főutak burkolatát. Várhatóan idén kezdődnek a 2-es (Budapest– Parassapuszta), a 6-os (Budapest– Szekszárd), az 56-os (Szekszárd– Udvar), a 42-es (Berettyóújfalu– Ártánd), a 47-es (Debrecen–Berettyóújfalu) főutak burkolatának felújítási munkálatai.
Az autópályák az eltelt két évben költségvetési pénzből épültek, a finanszírozás azonban ettől az évtől teljesen megváltozik. A kormány döntésének értelmében költségvetési pénzt csak az M0-s építéséhez biztosítanak, az autópályák vagy magánbefektetők pénzéből épülnek, vagy pedig – ennek az esélye nagyobb – az állam alapít egy költségvetésen kívüli társaságot, amely hitelfelvételből bonyolítja a fejlesztéseket. Európai uniós pénzeket az M0-s fejlesztésére vehet igénybe az ország, később pedig – megfelelő pályázat esetén – lehetőség lesz arra, hogy az autópályák Miskolctól, Szegedtől, Nyíregyházától és Debrecentől az országhatárokig szintén uniós támogatásból épüljenek. Az M6-os autópályához is felhasználhatna az ország uniós pénzeket, ám tavaly – többek között a magyar kormány érdekérvényesítésének hiányában – az EU bizottságai ezt nem szavazták meg.



Forrás előkészítésre. Öt tervezett hazai közlekedésfejlesztési projekt előkészítését támogatja az Európai Unió. Brüsszel 2,5 milliárd forinttal egészíti ki a hazai 4,7 milliárd forintos forrást, amely a beruházások indításához szükséges tanulmányok, tervek, szoftverek előkészítését teszi lehetővé. Az összeget a Szajol– Záhony, Székesfehérvár–Boba vasútvonalak felújítása, a Duna hajózhatóságának fejlesztése, valamint folyami és közúti információs rendszerek létrehozása érdekében lehet felhasználni. A folyami információs rendszer a veszélyes áruk szállítását segítené elő, ezek forrásául a TEN-T támogatási rendszer szolgál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.