Hallhatatlanok

A tengeralattjárók megépítéséhez használt technológiát a haditengerészetek hétpecsétes titokként őrzik. A különböző, nyilvánosságnak szánt publikációk annyit mindenesetre sejtetni engednek: a fejlesztőmérnökök ma is azon versengenek, hogy e hadihajókat a mélyben észrevehetetlenné tegyék.

Orosz Zoltán
2005. 01. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tengeralattjárók építésénél a versengés a hunyók és a rejtőzködők között, ami a modern búvárhajók tervezőinek munkáját meghatározza, már az első világháború idején elkezdődött. Hiszen a búvárhajók az első világháborúban váltak igazán pusztító fegyverré: a víz alá merülve közelítették meg célpontjukat, és láthatatlanul lőtték ki rá torpedóikat. Észlelésük egyetlen módja az volt, ha a hajók legénysége a végtelen vizek tükrét kémlelve észrevette a mélyben haladó hajótestet vagy a célpont víz alól való szemmel tartására használt periszkóp keltette hullámokat. A torpedó útját jelző vízfodrok már általában a véget jelentették. Az első biztató lépést a háború vége felé a víz alatti zajok észlelésére kifejlesztett berendezés jelentette. A „hallgatózással” (passzív szonárral) történő úgynevezett paszszív felderítést azóta is alkalmazzák – különösen a búvárhajók.
A következő lépés a hangradar megalkotása volt. Az aktív szonár hallható impulzusokat bocsát ki, amelyek a víz alatti tárgyakba ütközve visszaverődnek, és lehetővé teszik az adott tárgy irányának és távolságának meghatározását. Különösen a búvárhajók általi alkalmazásának nagy akadálya épp a lényege: a kibocsátott hallható impulzus. A jel kibocsátása – amit a szakzsargon „pendítésnek” nevez, mert úgy hangzik, mintha egy hangszerhúrt pendítenének meg – ugyanis rögtön elárulja azt a hajót, amelyikről útnak indítják. Ezért a tengeralattjárók, ha lehet, éles helyzetben kerülik is használatát, vagy ha szorul a hurok, csak egyet „pendítenek”.
Mára sok változáson mentek át a katonai tengeralattjárók és a velük szembeni védekezés lehetőségei is. A nukleáris energián alapuló meghajtás lehetővé tette, hogy a tengeralattjárók korlátlan ideig maradjanak a víz alatt. (A dízelmotor-meghajtású búvárhajók lemerüléskor elektromotorokat hajtó akkumulátorokra kapcsolnak át, amelyek azonban idővel lemerülnek, és a víz felszínére kényszerítik a hajó legénységét, hogy feltöltsék őket. Az ellenség által üldözött tengeralattjáró számára ez a véggel egyenlő.) A modern katonai tengeralattjáró az ellenséges hajók elsüllyesztése mellett egy háború sorsát is eldönteni képes stratégiai fegyverré (helyesebben fegyverrendszerré) vált: a legerősebb hatalmak búvárhajóinak fedélzetén akár egy tucatnál is több, atomtöltetet hordozó ballisztikus rakétát találhatunk.
Egy ilyen hatékony gyilkoló gépezet elrejtése vagy felderítése viszont nem kis jelentőségű feladat.
Mivel a tét óriási, sőt egyre nagyobb, a dollármilliárdokra és emberéletekre játszott bújócska résztvevői minden lehetséges eszközt bevetnek, és minden körülményt igyekeznek kihasználni.
Az óceán a közhiedelemmel ellentétben nem a mélységes csend birodalma. A hullámok csapkodása, az eső, a tengeri járművek és állatok (az utóbbiak közül az egyik legzajosabb a garnélarákok ollóinak csattogása) mind-mind ezernyi hang és zörej forrása a világtengeren. A tengeralattjáró gépei és hajócsavarjai által keltett zajok mégis jól elkülöníthetők. Sőt a legtöbb tengeralattjárót az általa keltett zaj alapján típus szerint is azonosítani lehet.
Az ellenség pedig milliónyi füllel figyel, hogy idejében észlelje a lopakodó veszélyt. Úszó szonárbóják, szonáraknák, a levegőben hordozott mágneses érzékelők, a tengerfenékre telepített, mágnesességet érzékelő eszközök, az ellenséges hajók és búvárhajók passzív és aktív felderítő eszközei mind-mind célpontjaikra lesnek a nyílt vizeken.
A különböző zajcsökkentő és szigetelő technikák pedig, amelyeket egy-egy tengeralattjáróba építenek, akár a búvárhajó tömegének a felét is kitehetik. A bennfentesek szerint egyszerű halandó el sem tudja képzelni, milyen alaposan elemzik egy ilyen egymilliárd dolláros monstrum esetleges zajforrásait, a hajócsavartól a legapróbb pisszenésig mindent, ami az erre kifejlesztett műszerek tízezrei által még kimutatható.
Háromféle zajforrás kibocsátását igyekeznek a lehető legkisebbre csökkenteni. Ezek: a hajócsavar, a gépek által keltett zaj és a mozgó részekről a hajótestre átjutó rezgés.
Az atom-tengeralattjárók hajócsavarjának meghajtását biztosító gépek állandóan működnek, így a fogaskerekes áttételek és a szivattyúk folyamatos zajforrások. A nyugati tengeralattjárók többségében a gépezetet ezért speciális szigetelő „tutajokra” szerelik, hogy a mozgó alkatrészek által keltett rezgések maximálisan legyengülve jussanak el a hajótestre. A „tutajokat” rugalmas anyagból készült rácsszerkezet választja el egymástól, ezzel is segítve a rezgések elnyelését.
A meghajtórendszer végén lévő hajócsavar a legerősebb zaj forrása. A csavar forgása közben ugyanis buborékok képződnek, de a lapátok kiképzése és bizonyos meghajtási technikák csökkenthetik a buborékképződést. Ezért igyekeznek minél simább hajócsavarokat gyártani. Ehhez először csúcsminőségű gépek többheti munkája, majd hónapokig tartó kézi megmunkálás szükséges, így válik a 20 méter átmérőjű, 41 tonnás hajócsavar elég simává. A csavarlapátok alakja sem lényegtelen: úgy tervezik őket, hogy nagyon alacsony fordulatszámon is hatékonyan működjenek.
Az Egyesült Államok haditengerészete 2002-re tervezte egy új, sokkal csendesebb hajócsavar bemutatását, de a jelentések szerint egy ázsiai cég a technikai titkokat eladta Oroszországnak, ezzel aláásva a fejlesztés értékét. A legmodernebb brit atommeghajtású támadó tengeralattjárók állítólag vízsugárhajtásúak. Ez azt jelenti, hogy a többlapátos hajócsavart egy rövid csőben helyezték el, így lényegében megszüntették a buborékképződést és az abból eredő zajokat. De a forgásból eredő zajok – bár jelentősen csökkentették őket – még feltehetően árulkodnak a tengeralattjáró jelenlétéről.
Vannak információk arról, hogy a szovjet haditengerészet is különböző meghajtási módszereket tanulmányoz, köztük a magneto-hidrodinamikus (MHD) generátort és az elektrodinamikus tolóerő (EMT) létrehozását. Mindkét megoldás hajócsavar nélkül ad tolóerőt, így nincsenek buborékképződésből származó és mechanikai eredetű zajok, valamint csökken az örvénylés a hajó sodrában. Az MHD lényegében egy nyitott, tengervízzel töltött cső, amelyet egy vastartalmú folyadékkal töltött nagyobb cső fog körbe. A pulzáló mágneses erőtér a vastartalmú folyadékban rezgéseket gerjeszt, ez pedig mozgó hullámokat hoz létre. Ennek hatására a tengervíz a cső végén hátrafelé kilökődik, azaz tolóerő keletkezik.
Az EMT-módszer alapja, hogy a hajó középvonalában elektromágneseket, a hajó két oldalán pedig egy-egy sor elektródát helyeznek el. Az elektródákon keresztül haladó elektromos áram mágneses teret hoz létre, a két mágneses tér közötti kölcsönhatás pedig haladómozgást hoz létre (gondoljunk csak arra, amikor két azonos pólusú mágnest próbálunk közelíteni egymáshoz, de azok a fellépő taszítóerők hatására elmozdulnak egymáson).
A Vadászat a Vörös Októberre című filmet idéző lehetőségek után a realitásokról azt lehet elmondani: mindkét módszer óriási előnye, hogy kiváltják a fogaskerekeket és a hajócsavart – ezzel lényegében észlelhetetlenül lehet a búvárhajót mozgatni. Ugyanakkor mindkét esetben jelentős elektromos energiára van szükség, és nagy energiaráfordítással is csak lassú haladási sebesség érhető el.
A japánok is végeztek kísérleteket ezen a területen: építettek egy 30 méter hosszú prototípust, de az eredmények vérszegények lettek. A rejtőzködésben nagy szerepe lehet a hajótest kialakításának és borításának is. Egy gyengén kivitelezett hajótest (például a ballaszttartály rosszul tervezett zárófedele) jelentős zajforrás lehet. De vannak olyan módszerek, amelyek a tökéletes hajótest észlelhetőségét is tovább csökkentik. Az egyik ilyen módszer: a hajótestet olyan alakúra formálják, hogy a hanglokátor hanghullámait minél jobban szétszórja. Ez a megoldás megegyezik a repülőgépeknél és egyes felszíni hadihajóknál alkalmazott „stealth” („lopakodó”) technológiával.
Gyakran alkalmazott megoldásként a tengeralattjáró kritikusabb részeit hangelnyelő lapokkal borítják. A külső hangelnyelő borítást speciális, üreges szerkezetű réteg követi, majd a hajótest. Ezt egészítheti ki egy 10 centiméter vastagságú, a hajótest belsején elhelyezett szigetelő réteg. Ezenkívül speciális tekercselést is alkalmazhatnak a mágneses észlelhetőség csökkentésére.
A taktika szintén sokat számít. Így például minél mélyebbre süllyed egy tengeralattjáró, annál nagyobb az esélye, hogy elkerülje a felfedezést. Az alacsonyabb hőmérsékletű víz ugyanis csökkenti a hang terjedési sebességét, az áramlások következtében pedig a különböző hőmérsékletű víztömegek találkozása eltéríti a hanghullámokat. De a mélyben uralkodó nagyobb víznyomás a buborékképződést is jelentősen csökkenti, ami szintén a mélybe csábítja a tengeralattjárókat. Ha láthatatlanok (pontosabban hallhatatlanok) nem is maradhatnak a búvárhajók, sok esetben ezek a taktikai fogások megzavarhatják az ellenséget a távolság pontos meghatározásában, ami jelentősen csökkenti a torpedók és mélytengeri bombák találati valószínűségét. De a mélyebb rétegekben már a felderítőeszközök hatósugarából is kikerülhetnek a tengeralattjárók. (Viharban vagy a sarkköri jégmezők közelében viszont épp a felszín közeli mélység nyújthat biztos menedéket: a felszín hullámai, az eső csattogása, a sarkkörön a jégtáblák gyakori leszakadása vagy a keletkező repedések igen nagy zajt csapnak.)
Hogy minél mélyebbre merülhessenek, a tengeralattjárók hajótestét nagy szilárdságú anyagokból építik. Régebben ilyenek voltak a különböző acélötvözetek. Az egyes országok más-más ötvözetet használtak, amelyek eltérő merülési mélységet tettek lehetővé.
A mai technológiát jellemző valós adatok szigorúan titkosak, de a nyílt forrásokban megtalálható merülési mélységek alkalmasak az összehasonlításra. Ezek szerint a tengeralattjárók merülési mélységei: az amerikai Los Angeles osztályé –450 m, a szovjet Viktor III. osztályé –400 m, a francia Rubis osztályé –300 m. Egy ideje erőteljes kutatások folynak kedvezőbb tulajdonságú, erősebb anyagokkal. A titán, az alumínium, de még az üveg is szóba került. A Marel fantázianevű, nagy szakítószilárdságú francia acél állítólag a merülési mélység mintegy 50 százalékos növelését teszi lehetővé, a legújabb francia és holland tengeralattjáró építésénél használják. Oroszországban a tengeralattjárók többségét acélból készítik, de legalább két hajóosztály titánból épült. Az egyik titánból készülő, Alfa névre keresztelt osztály hajói a világ leggyorsabb tengeralattjárói, és a legmélyebbre is ezek merülnek. Maximális merülési mélységüket 610–914 m közöttire becsülik. A titán nehezen hegeszthető, de az oroszoknak sikerült megoldaniuk a problémát. A titán előnye az is, hogy nem mágnesezhető, így nem észlelhető, és esetében a mágneses elven működő aknáktól vagy torpedóktól sem kell tartani. A titán azonban az acélnál sokkal ridegebb, egy torpedótalálat esetén a belső lökéshullámok jelentős károkat okozhatnak a belőle készült tengeralattjáróban.
Mindez persze csak a jéghegy csúcsa, amit a különböző publikációk a mélyebb titkokból sejteni engednek. A búvárhajók zajkibocsátására, merülési mélységére vagy akármilyen más adatára vonatkozó információkat minden ország haditengerészete a legszigorúbb titokként őrzi. A különböző technikai megoldásokat akár emberéletek árán is megvédik. Erre volt szomorú példa az orosz Kurszk atommeghajtású tengeralattjáró 2000. augusztusi katasztrófája, amikor az oroszok visszautasították a nemzetközi mentőakciót. Sőt a búvárhajók kapitányainak parancsuk van arra: inkább semmisítsék meg hajójukat, mint hogy az az ellenség kezére jusson.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.