Hegyi-beszéd az egyház ellen

Balavány György
2005. 01. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyházgyűlölő honfitársaink ismét bőséges ideológiai munícióhoz juthattak egy szocialista európai parlamenti képviselő tollából, ha a hét végén fellapozták a (szélső)baloldali pártsajtót. Hegyi Gyula, nyilván a szoclib falkahűségtől motiválva, azt állítja: a magyar történelmi egyházak a pártpolitizálás vétkébe estek. Az eszmefuttatás érdekes szentenciával zárul: „Krisztus tanításában biztosan nem találunk olyan szavakat, mint párt, nemzet, Fidesz, magyarság, választás.”
Ez speciel igaz.
A Krisztus-kori Római Birodalom haladást, magasrendű civilizációt és – egyre kisebb meggyőződéssel – demokráciát hirdetett. A leigázott Izraelben aszerint oszlottak meg a politikai erők, hogy miként viszonyultak a Róma-központú, kizsákmányoló imperializmushoz. Voltak a nép közt éljenzők és bólogatók; ma liberálisoknak neveznénk őket. Amikor Jézus ott állt összeverve a helytartó előtt, s Pilátus megkérdezte: „Ő a királyotok?”, ezek az emberek azt felelték: nem királyunk van, hanem császárunk. Ez volt a farizeusok „bátor hazafisága” abban az országban, ahol a római zsoldos katona bármely izraelitát kényszeríthetett, hogy egy teljes mérföldön át cipelje a felszerelését. Ahol egy római polgár minden következmény nélkül felpofozhatott egy zsidót. A leggátlástalanabb kollaboránsok a vámszedők voltak. A római adórendszer majdnem olyan igazságtalan volt, mint a jelenlegi magyar; a császár pedig jónak látta, hogy a pénzt elvtelen és korrupt zsidó hivatalnokok hajtják be honfitársaiktól. A vámszedők, akár a Gyurcsány-kormány, túlhaladottnak tartották a haza és nemzet fogalmát. Ehelyett az azonnali profit eszméjét tették zsinórmértékké. A nemzeti oldal azt remélte, ha eljön a Megváltó, elzavarja a római légiót, és előhozza Izrael dicsőségét az éji homályból. Különösen radikális csoportjuk képviselői, a zelóták, ultrajobbosok voltak, kést hordtak a köpenyük alatt. Tudták, Jézus sem halvérű; egyszer látták is, amint leveszi az övét, s korbácsformára hurkolja; de jaj, nem a rómaiak ellen fordult vele, hanem a kufárkodó zsidókat verte ki a templomból.
A názáreti rabbi sokaknak okozott csalódást. Nem állt élére a Heródes és Pilátus elleni suttogó kampánynak. Tiberius, a köztársaság romjait széttaposó császár ellen sem gyűjtött sereget. Mikor politikai hatalmat akartak adni neki, meglépett a koronázási szertartás elől. S nézzük, milyen magatartást javasolt az elnyomás ellen: „Ha valaki egymérföldnyi útra kényszerít, menj el vele kettőre.” „Ha megütnek jobb felől, tartsd oda a bal orcádat is.” „Add meg a császárnak, ami az övé.” Mégis politikai összeesküvés vádjával cibálták bíróság elé.
Mármost ha miszerintünk van Isten, és nem holmi palackdzsinnek, hanem valóban mindenhatónak gondoljuk, akkor nem hihetjük, hogy a politika kívül esik a látókörén. Jézus szót emelt a vallási oktatásért. Azt mondta: „Engedjétek hozzám a gyermekeket!”. Azt is mondta: „Fogadjátok be egymást, ahogyan én befogadtalak titeket.” Mi lett volna a véleménye egy olyan „kampányról”, amely – jövedelemféltésből – a határon túli szórványzsidóság kitagadására buzdít?
Jézus nem ragadott kardot, nem ütött vissza, de határozottan leleplezte a képmutatást. Erénynek mondta az erényt, bűnnek a bűnt. S ha egy mai egyház nem emel szót a közéletben zajló igazságtalanság, hazugság, perverzitás és aljasság ellen, ezt a Jézust tagadja meg. Gyurcsány sem, Hegyi sem olyan ostoba, hogy ne tudná: amit a történelmi felekezetek hangoztattak az egyházi iskolákkal vagy a kettős állampolgársággal kapcsolatban, az nem pártpolitikai kampány volt, hanem az általuk belátott társadalmi igazság. Mi úgynevezett jogállamban élünk, melynek alkotmánya értéknek nevezi a véleménynyilvánítás szabadságát. Ebben az országban a kormányfő veszi a tiberiusi bátorságot, hogy a demokrácia alapjait döntögesse, és kétségbe vonja az egyházak szólásszabadságát. Kinyilvánítva ezzel: siketnéma, sötét, kollaboráns egyházat szeretne. Ebben pedig nincs semmi furcsa. Természetes, ha egy vadmaterialista hatalom az egyházra uszítja sajtókopóit. Természetes, hogy megjelennek a misén és istentiszteleten, s az imádság csöndjében lejegyzik a hallottakat. Előre kitervelt vádakhoz gyűjtenek anyagot; éppúgy, ahogy a Jézus nyomában járó besúgók és provokátorok tették. Jézust mindez nem zavarta. Még „sajtótájékoztatót” is tartott a kedvükért, és válaszolt ügyesen feltett kérdéseikre. („Ön szerint szabad-e adót fizetni a császárnak?”) Pedig tudta, éppúgy kiforgatják a szavait, mint a balliberális médiamunkások az egyházi vezetőkét.
Teológiai értelemben az egyház Krisztus teste. Azaz: Krisztus képviselete a világban. Ha betölti hivatását, számíthat arra, hogy ellene fordul a hitetlen világ. Jézus is számított rá. Vádló, rágalmazó – ez a Diabolos (ördög) név jelentése, ahogy az Újszövetségben szerepel. Ez a szó kifejezi, hogyan nyilvánul meg a sötétség a világban: vádol. Ahogy Gyurcsány és a nyomában vonuló csatlóshad teszi. Hegyi szerint például a mai magyar egyházakra jellemző „a baloldaliak elleni gyűlöletkeltés, a többé-kevésbé nyílt zsidózás vagy éppen a más keresztény nemzetek (szlovákok, románok) ócsárlása”. Ez diabolizmus, fordított evangélium. Hegyi-beszéd. Nem is próbál felhozni semmit e képtelenségek alátámasztására, csak állítja azokat. Ez a dolga. „Politizál!” – kiáltották Jézusra vádlói; aztán elítélték. Ez volt a dolguk. Ám az írások szerint ebben a perben mégsem ő volt a vesztes. Et resurrexit tertia die, „harmadnapra legyőzte a halált”. A rágalmazó, pénz- és hataloméhes ember azonban nem győzheti le a halált. Hiszen a rágalmazás, pénz- és hataloméhség a halál maga.
Az egyházat talán el lehet némítani. Felsöprik Krisztus lábnyomait, ledörzsölik a keze érintését. Ám ennek nem az egyház vallja kárát, hanem a közélet, amelyből maga Jézus tűnik el. Az utolsó vacsora órájában, Jézus asztalánál, a tizenkettő közt ült két fura alak: Simon és Máté. Az egyik zelóta, a másik vámszedő. Az egyik ultrajobbos, a másik kollaboráns. Jézus nem vádolta őket. Leoldozta az övét, levette a felsőruháját, leguggolt, s mint egy rabszolga, megmosta a lábukat. Néhány órával később a kereszten megtörték a testét, ahogy ő megtörte a kenyeret. Kiontották a vérét, ahogy ő kiöntötte tanítványainak a bort. S ekképp, a tulajdon vérével, megmosta a szívüket is. Így lett testvére egymásnak a két hajdani szélkergető.
Ezt a szeretetet egyedül az evangélium ismeri. Ez a szeretet meg kívánja menteni az ellenséges világot, mindenkit, aki hagyja: a gyilkosokat és besúgókat, a Pilátusokat, Tiberiusokat. Azonban ezt sokan nem hagyják. Ettől a szeretettől gyorsvonatként távolodik a világ, benne mi és a gyerekeink. Krisztushoz kéne pedig engedni őket. Hogy a következő évtizedek magyarsága már ne legyen olyan, mint a mostani: amelyik sorsára hagyja a testvéreit. Csakhogy aki megszokta és megszerette a sötétséget, azt zavarja a világosság. Összerándul tőle, és hunyorog, mint a tolvaj a reflektorfényben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.