Hidak helyett emlékek

Magyarország és Szlovákia egyidejű EU-csatlakozásának egyik legfontosabb gyakorlati haszna, hogy néhány éven belül a vámellenőrzés után a határforgalom ellenőrzése is megszűnik, ily módon akadálytalanul léphetjük át az egykor népeket, közösségeket és családokat is elválasztó határokat. Az egyes folyó menti mikrotérségek életéhez, közvetlen kapcsolatrendszeréhez, átjárhatóságához elengedhetetlenül szükséges a hidak visszaállítása. Ugyan felállításuk nem kerül jelentős összegbe, de vajon van-e valós politikai akarat a hídépítő szólamok mögött?

Varga Attila
2005. 01. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ipolydamásd kicsiny falu a magyar határ mellett. Az Ipoly folyó lent csordogál medrében, s Gosztonyi Jenő polgármesterrel közösen sóvárogva nézzük a túlpartot, a szlovákiai Helemba házait. A két falu között évszázadokig volt átkelési lehetőség. A damásdi várat ábrázoló középkori rajzokon már volt híd a folyón, s a XIX. században készült térképek is jeleztek fahidat. A trianoni döntést követően is átkelhettek a folyón komppal, amely lehetővé tette a lakosság számára a határ túloldalán maradt földjeik további megművelését. 1950-ben a politikai hatalom hermetikusan lezárta a határt, s a két falu között mindennemű kapcsolat megszűnt. A bős–nagymarosi vízlépcsőrendszer tervezett munkálatai miatt – a helybéliek örömére – 1989-ben a honvédség ideiglenes, nagy teherbírású hidat épített. A nyolcvan méter hosszú hidat évente kilenc-tíz alkalommal megnyitották a nagyközönség számára is. A sűrűn cölöpözött vashídon a 98-as, 99-es árvizek során fennakadtak az uszadékok, s az ár annyira alámosta, hogy 2000-ben le kellett bontani. Az önkormányzat évek óta pályázik egy átkelő létrehozására, de mivel a kormányzati szándékok figyelmen kívül hagyták a kistérség akaratát, s a kormányközi megállapodás nem vonatkozik rájuk: nincs sok esély a közeli hídavatásra.
Az Ipoly folyó két partját azon a szakaszon, amelyet 1920-ban mintegy 160 km hosszúságban államhatárrá minősített az első világháborút lezáró békeszerződés, eredetileg 47 híd kötötte össze. Ezeket az átkelőket a békeszerződés aláírása után az államhatalom lebontotta. Így az Ipoly nem csupán határfolyóvá lett, de a természetes emberi életet megbénító folyóvá vált. A hidak korábban az Ipoly két partján élő családokat, azonos kultúrájú és nyelvű embereket, a gazdasági és üzleti életet kötötték össze. Lehetővé tették az orvosi ellátás biztosítását a legrövidebb úton. Ezek teremtették meg ebben a térségben a normális, emberhez méltó élet alapfeltételeit: a közlekedést, a gazdasági fejlődést, az emberek közötti kapcsolatot, a kultúrák nagy találkozását. Régen a folyó két partján, egymástól néhány száz méterre lévő községek lakói a hídon át látogatták egymást, ma a három meghagyott átkelőn menve esetenként 60 km-t kell utazniuk, hogy találkozhassanak.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium három híd megépítéséhez elegendő acélszerkezeti elemet, a szlovák fél pedig faanyagot bocsát rendelkezésre az Ipoly menti térség átkelőinek helyreállításához, így rövidesen megkezdődhet a települések fejlődését szolgáló hidak újjáépítése. Erről is tárgyalt 2004. március végén Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter és Csáky Pál, a Szlovák Köztársaság miniszterelnök-helyettese egy Balassagyarmaton rendezett infrastruktúra-fejlesztéssel kapcsolatos tanácskozáson. A hidak megépítését különböző szakaszokban valósítják meg. Az MTI híradása szerint, amelyet a magyarország.hu kormányzati hírportál is átvett, elhangzott: Elsőként még ez év szeptemberéig a Szécsény térségében lévő Pösténypusztát és Petőpusztát összekötő hidat állítják helyre. Ehhez az állami céltartalék keretéből biztosít acélszerkezeti elemeket a gazdasági tárca – jelentette ki Csillag István gazdasági miniszter.
Az ott elhangzottak szerint, Hugyag– Szécsénykovácsi és Ráróspuszta–Tőrincs–Alsósztregova térségben 2005-ben megkezdődhet a települések fejlődését jelentősen javító építkezés. Nógrádszakál– Busa, Őrhalom–Ipolyvarbó és Balassagyarmat–Kóvár/Újkóvár térségében további három nagy teherbírású fahíd épül. Ezekhez a munkálatokhoz a szlovák állam biztosítja a mintegy tízmillió forint értékű faanyagot. Az első hidak 2005-re készülnek el – hangzott el később a tanácskozáson, sőt, hozzátették azt is: a tervezett három-három vas- és faszerkezet után az évtized második felében további 10-12, az I. és a II. világháborút követően megsemmisült-lebontott híd újjáépítése várható.
2004. május 1-jétől mind Szlovákia, mind Magyarország az Európai Unió tagja lett, ezért lebonthatók lesznek az eddigi államhatárok emelte akadályok, hiszen az Európai Unió egyik legfontosabb alapelve a határok nélküli Európa megteremtése. Magyarország és Szlovákia egyidejű EU-csatlakozásának ugyanis az az egyik legfontosabb gyakorlati haszna, hogy néhány éven belül a vámellenőrzés után a határforgalom ellenőrzése is megszűnik, ily módon akadálytalanul léphetjük át a határokat. Ehhez mikrotérségenként legalább egy-egy hídkapcsolat kellene. Csillag István miniszter tavaly márciusi nyilatkozata szerint 2007-ig a legfontosabb határ menti kapcsolatokra kell koncentrálni, mivel 2007-től Szlovákia és Magyarország is a 2004 és 2006 közötti uniós támogatási összeg háromszorosára számíthat. Lényeges szempontnak nevezte, hogy 2007-től a szigorú határőrizet is megszűnik a schengeni határok megteremtése miatt. „Ennek az a jelentősége a hidak megépítése szempontjából, hogy a járulékos költségek is megszűnnek” – fogalmazott a miniszter.
Csillag István elmondta: a legfontosabb gazdasági, kereskedelmi, kulturális és lakossági kapcsolatokat biztosító hidak megépítése után 2007-től a térség önkormányzatai és a két kormány az ésszerűség, a rendelkezésre álló pénzeszközök és a lakosság igényei alapján dönthetik el, hol és milyen ütemben indokolt a további helyreállítás.
Olyan sok az ígéret, hogy a környéken élők joggal örülhetnének. Ha hinnének.
A Szécsény melletti, Pösténypusztát és Petőpusztát összekötő híd év végéig mégsem készült el. Az NDK gyártmányú acél hídelemeket Szécsényben tárolják. Elemeit a rozsda eszi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.