Kisváros

Temesi Ferenc
2005. 01. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon-nagyon régóta készülök megírni ezt a szerény dolgozatot, de valami mindig közbejött. Valami mindig fontosabb volt. Hát persze, mert a kisvárosok nincsenek annyira előtérben. Pedig belőlük van a több. Ezt még az angol és amerikai beat-, rock- és popzenészek is tudják. Az ő számaikat elemezve jutunk vagy nem jutunk el valamiféle következtetésig: milyen a rock tükrében a kisvárosi lét.
Minimum tizenötféle. Mert most ennyi nótát veszünk górcső alá. Az biztos, hogy a zenészek többsége vidéken készült, de a lemezeik már a nagyvárosokban. Így volt ez Paul (Frederic) Simonnal, aki maga is egy kisvárosban, Newarkban született, New Jersey államban, tehát nem messze New York Citytől. Az én kisvárosom című számában – amikor még nem jöttek divatba a kisvárosok, és a filmek is kivétel nélkül a nagyvárosi Amerikát mutatták – 1975-ben maradandó számot írt az érzésből (igyekszem keveset kommentálni): Az én kisvárosomban / úgy nőttem fel / hogy Isten mindnyájunkon rajta tartja a szemét / és akkor hűséget esküdtem ott a falnak / Uram emlékszem / a kisvárosomra // Jöttünk haza a suliból / elrepültem a gyár kapui / mellett a bringámon / mama mosott / és kiakasztotta ingeinket / a piszkos szellőbe // És miután esik / van egy szivárvány / és az összes színe fekete / nem azért mert nincsenek ott színek / csak a képzelőerejük hiányzik hozzá / minden ugyanolyan / mint régen / az én kisvárosomban
Refrén: Semmi csak a holtak és halni készülők / újra az én kisvárosomban vagyok / [még egyszer ismételni]
Az én kisvárásomban [ezt írtam véletlenül] / sosem jelentettem egyebet / mint az apám fia / spóroltam a pénzt / álmodoztam a dicsőségről / fickándoztam mint egy ujj / a puska ravaszán / semmi mást nem hagyva hátra / mint a holtakat és a haldoklókat
Bizony, mit nem adnék, ha valaki megint azt mondaná rám:
Jé, ez a Temesi Feri fia.
De csak a fiamra mondhatja ezt bárki, mert Dániel Szegeden végzi épp az egyetemet, amely a magyaroknak nagyváros, de a világban csak egy kicsi. Ha nem is annyira, mint az a sok ezer kisvárosnak nevezett képződmény, amely két keresztben álló utcából áll Amerikában. Vagy a domboldalon elszórt kis pasztellszínű dobozokból. Mint Malvina Reynolds híres számában (1962), amelyet a jó öreg lázadók, Pete Seeger meg Woody Guthrie is énekeltek volt valamikor: Kis dobozok a domboldalon / Kis dobozok olcsó ócska anyagból / Kis dobozok, kis dobozok mind egyformák…
És a házban lakó emberek mind egyetemre jártak / Ahol betették őket egy dobozba és mind ugyanolyanként jöttek ki / És lettek orvosok lettek ügyvédek lettek vállalatvezetők / mind vacak anyagból gyúrva és mind ugyanolyanok mint a másik…
Elég ennyi, hogy lássuk: a felső középosztály elővárosaiból, amelyek pont olyanok, mint egy kisváros, csak elegánsabbak, néha nehezebb kitörni, mint egy valódi, isten háta mögötti kisvárosból.
A Főnök, vagyis Bruce Springsteen már nem végzett egyetemet, mint Paul Simon, és ez meg is látszik a költészetén: úgy töri a sorokat, mint más a perecet. De még ezzel is divatot teremtett (lásd Kispál és a Borz). Ő is New Jerseyben született, mint Simon, de ő nem zenész-, hanem kőkemény melóscsaládba (1949-ben, jó év az), amelyből szinte képtelenség kitörni. Az én szülővárosom című száma éppenséggel e kitörés lehetetlenségét mutatja be, akár Malvina Reynolds, amikor a dobozolók gyermekeinek életéről ír: Nyolcéves voltam és egy tízcentessel a kezemben futottam / a buszmegállóhoz hogy megvegyem az öregemnek az újságot / az ölében ültem abban a régi nagy Buickban és kormányozhattam ahogy áthajtottunk a városon / ő beletúrt a hajamba és azt mondta fiam jól nézz körül mert ez / a te szülővárosod [még háromszor] […]
Most a Fő utca keresztbemeszelt ablakai és az üres boltok / Úgy látszik mintha senki nem akarna ide lejönni többet / Bezárják a vasúti síneken túli textilüzemet / A művezető azt mondja ezek az állások elmennek a városból fiúk és soha nem jönnek vissza / A ti szülővárosotokba [még háromszor]
Az utolsó versszak vége: … Harmincöt vagyok van egy saját fiunk már / Tegnap este beültettem a kormány mögé és azt mondtam neki fiam nézz jól körül / Ez a te szülővárosod [nincs ismétlés, csak zeneileg]
John Cougar Mellencampnak hiába „Puma” a beceneve, a pumák nem lopnak, ráadásul stílust, mint ő tette Bruce Springstennel. A szöveg azért (a refrént kivéve) hiteles: Egy kisvárosban születtem / kisvárosban élek / Valószínűleg kisvárosban fogok meghalni / Azok a közösségek tudod
Minden barátom olyan kisvárosias / A szüleim ugyanabban a kisvárosban élnek / A munkám is egy kisvároshoz köt / Kevés a lehetőség errefelé
Kisvárosban jártam suliba / Az istenfélelmet azt megtanultam a kisvárosban / Ebben a kisvárosban szoktam álmodozni / Már megint egy unalmas romantikus vagyis én
De láttam én mindent a kisvárosban / Csináltam egy bulit is a kisvárosban / Elvettem egy L. A.-i bigét / Most ő is kisvárosi
Refrén: Nem felejthetem honnan jöttem / nem felejthetem az embereket akik szeretnek / Igen önmagam lehetek ebben a kisvárosban / Az emberek hagyják az legyek ami akarok lenni
Nincs semmi ellenérzésem a nagyvárossal szemben / Elég bunkó vagyok azért ahhoz hogy kimondjam / Nézd ki van a nagyvárosban / De az én ágyam egy kisvárosban van / és ez elég jó nekem […]
A vége persze az, hogy itt is temetik el az arcot.
Egész más hangot üt meg Lou Reed és John Cale az Andy Warholról/hoz/nak szóló albumán, igaz, Andy szemszögéből. És Andy (eredeti nevén Warhola) nem volt mindennapi jelenség. Figyelem, szegedi honjaim, Pittsburgh (Pennsylvania) kisvárosként szerepel itt a maga négyszázezer lakosával.
[…] Honnan jött Picasso / Egyetlen Michelangelo se jött még Pittsburghből / Ha a művészet a jéghegy csúcsa / én a jéghegy alja vagyok
Amikor egy kisvárosban nősz fel / A bőröd ronda a szemed karikás buzi vagy és kövér / Az emberek furán néznek rád / Ha egy kisvárosban nősz fel
Az apám építkezésen dolgozott / ez nem az amire én alkalmas vagyok / hogy mire vagyok alkalmas / arra hogy elhúzzak innét
Gyűlöltem hogy én vagyok a kisvárosi furcsaság / ha már bámulnak bámuljanak New York Cityben / Ahogy ez a rózsaszín szemű festegető albínó / Szabadjára engedi a fantáziáját […]
Amikor egy kisvárosban nősz fel / Tudod, hogy egy kisvárosban fogsz megöregedni is / Egy haszna van egy kisvárosnak / Gyűlölöd és tudod hogy le kell pattannod
A Bronski Beat (őket talán már nem kell bemutatni, angol–skót csapat, 1983-ban alakultak) Kisvárosi fiú című száma engem kicsit a Beatles A lány elmegy hazulról című dalára emlékeztet a Bors őrmester albumról. És akkor beugrik a Beatlestől a Penny Lane kisvárosi idillje, amelyet egyetlen más együttestől nem hallottunk még. Részletes elemzésétől helyhiány miatt eltekintünk: Reggel indulsz / Minden cuccod / elfér egy kis fekete táskában / Egyedül állsz a peronon / A szél és az eső / Egy szomorú és magányos arcon
Anyád sose érti meg / Miért kellett lelépned / De a válaszokat / Sosem találod meg otthon / A szerelmet amire szükséged van / sosem találod meg otthon
Lökdöstek és rugdostak / Mindig magányos srác voltál / Te voltál / Akit cikizni lehetett / Hát meg is tették a városban
Refrén: Menekülj [nyolcszor ismételve]
A menekülő kisvárosi srác prototípusa, a másság, a fiú, aki mindig kilóg a sorból, a legtöbb számban visszaköszön. Milyen ismerős az a kihalt peron, amely mellől elindul egy soha vissza nem térő vonat! A Chumbawamba (Magyarországon gyakran turnézó angol anarchista banda, szintén ’83-ból) Kisváros című rövid számában így szól erről: […] Minden amit tudok / hogy bűnös vagyok mert más vagyok […] / Egy kisvárosban / Mindenki ugyanúgy néz ki / Íratlan szabályok vannak / Ki nem mondott szavak / Összecsomagoljam-e a félelmem és menjek? / Valahogy el kell tűznöm innen / mielőtt ők űznek ki a városból…
Hogy a nagy emberek nagy része kisvárosban született (lásd Betlehem), nem számít a fiúknak. A lányoknak se. Nézzük csak Meredith Brooks (1958-as évjárat) kevésbé ismert Az én kisvárosom című számát. Volt ideje megismerni az ottani életet – Portland City a nevével ellentétben egy Portland melletti oregoni kisváros, ahol mindig esik az eső: Bezárjuk az ajtókat éjszakára visítanak a szirénák / Nem vezetem a kocsimat túl magas a biztosítás / Itt élek a nagyvárosban a szülővárosom messzi […]
Refrén: Ó, odahaza az ember sétálhat az utcán / amikor a nap lemegy az én kisvárosomban / Nem kell magad megvédened senkitől / az ajtókat nem zárják / és egészségben élnek […]
Ehhez képest a Runrig nevű skót népzenei hátterű együttes Rory MacDonald (1949-es eresztés) vezetésével arról énekel, hogy: […] Ugyanaz a nóta de mióta / Az izmok mozdulnak / A meló után / A férfiak ütik egymást / Ha eljött az ideje / Hát próbáld ki magad / E kisvárosi táncban / Ahonnét eltűntek már a románcok…
Viszont Ben Jelen (ejtsd „Jelen”), eme interneten föltűnt divatbábu számából elég a cím is: Gonosz kisváros, s ezzel minden jót elmondtunk róla.
A Lancaster Pennsylvániaban élő, tehát kisvárosi amerikai együttes, a már nevével is magáról mindent elmondó Innocence Mission (Ártatlan Küldetés) szinte vallásos zenét játszik az imént említett jó nevű senkihez viszonyítva. Kisvárosi Blues című számukban: […] Nem tudom elviselni ezt a kisvárosi bluest / Belefáradtam a magányba, nélküled nem tudok élni […]
Hát ez nem túl sok, de mégis több, mint amit a Lynyrd Skynyrd autó- és repülőgép-szerencsétlenségek miatt felbomló csapata ad, ami tiszta kommersz: Jöttünk a városba a fejünket párnára hajtjuk / Tényleg nincs mit tenni / Nézni az órát, készülni a bulira / Nem vagyunk mások, mint ti…
Dehogynem! Igazi kisvárosi csapat a New Model Army az angliai Bradfordból (1980). A Kisvárosi Anglia című számukban így énekelnek: […] A kisvárosi falnak szeme van és füle / a hírek gyorsan szállnak / igaz vagy nem egyre megy […] / semmit nem kockáztatsz semmit sem nyersz / a kisvárosi Angliában / Mert a pint sörön kívül / nehéz mást is megérteni…
Az 1972-ben alakult XTC angol csapat már csak lemezeket ad ki. A kisváros mindennapi történetében olyanokat írnak hogy: […] Ébresztőórákat készítünk a feleségünk számára / Ne kérdezz nincs rá időnk / Kisváros valaki köhög a klotyón / Kit zavarna / Ha lebontanák a Kisvárost?
Azokat, akik, mint ők, „ezer évet vagy többet” töltöttek kisvárosokban, azokat zavarná. Következtetés? Tanulság? Hát ennyi. Semmi. Ha csak az nem, hogy Einstein szerint a vidéki monotónia serkenti az agyműködést. Az biztos, hogy a nagyvárosoknak látképük, a kisvárosoknak lelkük van. S aki azt hiszi Oscar Wilde-dal együtt, hogy ott könnyebb ártatlannak lenni, hát próbálja ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.