Nem találták a kulcsot…

Metz Katalin
2005. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fehér luftballonok sűrű sorai fedik a színpad mennyezetét. A háttérben egyetlen, összefogott, drapéria, amely a négy felvonás során – a színhely hangulatától függően – színét váltja. . A vendégművész El Kazovszkij nagyvonalú, levegős színpadképe valósággal kitágította a Radnóti Színház kicsiny játékterét. Lenyűgöző látvány és sokrétűen használható színpad. És mégis… A Cseresznyéskert rendezője, Valló Péter, úgy tetszik, nemigen tudott élni a rendkívül esztétikus, ráadásul funkcionális színpadkép nyújtotta lehetőségekkel: a Csehov-előadás szétszabdalt, művészileg eltérő színvonalú jelenetekre bomlik. Az előadás mélységét és távlatosságát mintha eleve leszűkítette volna a színház szerencsétlen adottsága, ami a kicsiny játékteret illeti. Négy-öt szereplő már megtölti a teret. Amikor például a feszültség a tetőfokára hág, az ősi családi ház elárverezésekor, szűknek bizonyul a színpad: nem sikerül megkomponálni a helyzethez illő, robbanásos „prózai koreográfiát” a színen. Mintha a rendező nem találna fogódzót a színészek számára ahhoz, hogy „helyzetbe hozza” őket. Peregnek a jól ismert jelenetek, de nemigen izzik föl a levegő. A szereplők mintha keresnék helyüket egy kiforratlan előadásban. Morcsányi Géza letisztult Csehov-fordítását könnyű mondani, de a figurákat belülről feltölteni, a jelek szerint, nehezebb. Valló szemlátomást egyszerűségre törekedett, s vélhetően, a Csehov-színjátszás honi sallangjaitól, a realisztikus bíbelődésektől, komótos szamovár-használattól stb. igyekezett megóvni az előadást, ám a tartózkodó játékmód némely jelenetben egyfajta sterilitáshoz vezetett, nem érinti meg a nézőt, amit lát, nemegyszer érdektelen. Úgy látszik, nem talált kulcsot a szembetűnően szép színpadképhez, hozzá illő, tartalmas és kifejező – akár szimbolikus elemeket, metaforákat is hordozó – játékstílust a rendező. Ráadásul, a fiatalokat megtestesítő kezdő színészek nemigen képesek „felzárkózni” a „nagyok” játékához. Többségük karaktere elmosódott.
Való igaz, e sorok írójának legnagyobb színházi élményeit épp a Cseresznyéskert Peter Brook, illetve Harag György rendezte, korszakos előadásai jelentették, s nehezére esik olyan produkciót befogadni, amelynek legtöbb jelenete híján van az atmoszférának (no nem annak a bizonyos „lebegtetett”, rutinos-tradicionális „csehovinak”, ahogyan nálunk évtizedekig játszották), a céltudatos rendezői mondanivalónak, a nagy formátumú alakításoknak. Már a könnyelmű Ranyevszkaja sorsa sem izzítja föl a légkört: Kováts Adél – jóllehet törékenységénél, alkatánál fogva igazán testére szabott ez a szerep – bizony nemegyszer mesterkéltnek tetszik. Hiába a szenzibilitása, ha bizonyos szemrebbenéses, rutin-mimikával, erőltetett álmatagsággal alakítja a híres-hálás női főszerepet. Van néhány szép pillanata, amikor tekintete a távolba vész, érezhetően, nincs jelen, gondolatai messze szállnak: a múltba, vagy párizsi szerelméhez? Egyre megy: azt sugallja, nem él a jelenben.
A partnerek szerepébe pedig mintha más-más előadásokból léptek volna át a színészek. Bálint András Gajev képében a puhány, szétszórt, kamaszkorában megrekedt intellektust adja, akinek vérében a könnyelműség; Szombathy Gyula egy realista Csehov-produkció ízes Szimeonov-Piscsikje, Miklós György pontosan átgondolt szerepalkotással, szenilitásba csontosodott, aggodalmaskodó, vén lakájt játszik; Csányi Sándor Jásája már egy modernebb előadás mozgásában is enyhén karikírozott primitíven sznob, üreslelkű, úrhatnám inasát alakítja. Lopahin képében Schneider Zoltán inkább külsőségesen-felszínesen robbanékony, betanultan darabos, semhogy igazi drámát tudna csempészni a letűnőfélben lévő világ és az újgazdagok kíméletlen, ahogy ma szoktuk emlegetni, „pragmatizmusa” közé.
Akárhogy is vesszük, a Cseresznyéskert emblematikus darab emblematikus szereplőkkel. Mondhatni, mindegyik szerep nagy színészt kíván. Ám a Radnóti előadása híján van a színészek összehangoltságának. A fiatalok játékán érezni az instruáltságot és a görcsös megfelelni akarást, amit nem is lehet rossz néven venni tőlük, hisz tapasztalatlanok. Számomra ez tetszett ki Marjai Virág eh. Dunyasa-alakításából, aki pontosan teszi a dolgát, de nem tud ellazulni, önmaga (azaz Dunyasa) lenni. Várja szigorú-szomorú szerepében Wéber Katát sem járja át az őszinteség, Kovalik Ágnes Ányája friss, fiatal lány, de felejthető (igaz, maga a szerep sem éppen karakteres), Mészáros Tamás Trofimovja meglehetősen érdektelenül lázong, Martin Márta sem a darab szerinti különcködő, katonás Sarlotta Ivanovna.
A Cseresznyéskert már szövegében hordozza időszerűségét. Bár a Radnóti előadásában épp ennek a nyomatékosítására törekedtek, élményszerűség híján sajnos ez nem üt át.
(Csehov: Cseresznyéskert. Radnóti Színház, rendező: Valló Péter.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.