Vasút: csak uniós forrásokból

Jelentős támogatást nyújt az Európai Unió azon hazai vasútvonalak átépítéséhez, amelyek az európai hálózati rendszer részét képezik. A MÁV Rt. fővonalain 2000 óta elsősorban az EU ISPA-alapjaiból és az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteleiből valósultak meg fejlesztések. Ezek során a főváros környéki elővárosi vonalak is átépülnek, ami a belföldi forgalmat is kedvezően befolyásolja. A kormány a költségvetésből 2005-ben nem biztosít forrásokat a vasútvonalak átépítésére.

Putsay Gábor
2005. 01. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elsősorban a nemzetközi hálózatokhoz csatlakozó fővonalait újítja fel a MÁV Rt., ugyanis ezek esetében használhat fel uniós támogatási forrásokat. Az egyéb, jelentős fővonalak átépítését saját költségvetési keretéből oldja meg a vasúttársaság, amennyiben ezt az üzleti terv szerint megteheti. A projektek jelentős részét az ISPA-alapok, EIB-hitelek, illetve a kohéziós felzárkózási alapok igénybevételével finanszírozza a MÁV. Egy-egy projekt esetében a költségek felét biztosítja az EU, 5-10 százalékát a tulajdonos állam, a többi pedig hitel. A vasúttársaság az ISPA-alapokból 190 millió eurót hívhat le 2006-ig. Idén az állam a költségvetésből nem biztosít forrásokat a hazai vasútvonalak átépítéséhez.
A kiemelt projektek között a Budapest–Újszász–Szolnok, a Budapest–Cegléd–Szolnok, a Budapest–Győr–Hegyeshalom, a Zalalövő–Zalaegerszeg–Boba, a Szolnok–Lökösháza, a Budapest–Székesfehérvár, később pedig az egyik legnagyobb hazai beruházás – amely nagyrészt kohéziós pénzből valósulhat meg –, a Szolnok–Záhony vasútvonal teljes felújítása szerepel. Ugyan részben tartozik a nemzetközi törzshálózathoz, de folyamatban van a Cegléd–Kiskunfélegyháza vasúti fővonal rehabilitációja, s szintén EIB-kölcsönből kezdődik meg a Győr–Celldömölk vonal villamosítása a vágányok felújításával együtt. A MÁV tervei között szerepel továbbá a Székesfehérvár–Boba, valamint a Budapest–Dombóvár–Gyékényes vasútvonalak felújítása.
Az átépítések alkalmával általában arra törekszik a beruházó, hogy a vasútvonalakon megszűnjenek a forgalomkorlátozó lassújelek, egyes fővonalakon azonban úgy építik át a pályát, hogy a szerelvények emelt sebességgel közlekedhessenek. A MÁV vonalain általában 120 kilométer az óránkénti legnagyobb engedélyezett sebesség, ám komoly problémát jelent az is, hogy a hálózat negyven százalékán a vonatok kénytelenek lassítani, s ez a legforgalmasabb, Budapest környéki pályákon is nehezíti a szerelvények közlekedését. Az átépítéseket követően viszont a nyílt vonali pálya 140-160 kilométeres sebességgel is nagy biztonsággal használható. Így például Budaörs–Biatorbágy, Albertirsa–Cegléd között a vonal 140, Komárom–Ács–Győrszentiván között 160 kilométeres óránkénti haladásra alkalmas. A pályák teljes átépítésén túlmenően a felújítás kiterjed a biztosítóberendezések, a távközlő rendszer, a villamos felső vezeték korszerűsítésére, az állomások és útátjárók átépítésére, s a téli közlekedési nehézségek csökkentésére a váltókhoz fűtőberendezést építenek a kivitelezők. Azokon a vonalakon, amelyeket EU-pénzből építenek át, az állomásokon lehetővé kell tenni a külön szintű utasforgalmat, ami a gyakorlatban alul- és felüljárók létesítését jelenti.
Az egyik legjelentősebb beruházás a Budapest–Székesfehérvár fővonal teljes átépítésének a megkezdése lesz. Első ütemben a Kápolnásnyék–Dinnyés szakaszt újítják fel hétmilliárd forintért: ebbe tartozik a Velencei-tó partján hét gyalogos-aluljáró építése, ugyancsak hét közúti-vasúti átjáró felújítása és kilencezer méter hosszan zajvédő fal létesítése. A vonal teljes átépítése 2005–2010 között történik, a Budapest–Székesfehérvár szakaszon az intercityvonatok menetideje a tervek szerint negyven percre csökken.
A MÁV Rt. saját forrásból és hitelből korszerűsítette tavaly a Tolna–Mözs és Szekszárd, Ágerdőmajor–Mátészalka, Vásárosnamény–Nyírmada közötti vasútvonalakat. A szekszárdi vonalon átépítették a pályát, a biztosítóberendezéseket azonban csak az idei év második felében újítják fel, s csak ekkortól növelik a vonatok sebességét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.