A párt kritikusa

Nyers Rezső hatvan éven át volt részese a politikai közéletnek a szociáldemokrata (SZDP), a kommunista (MDP, MSZMP) és a szocialista párt (MSZP) vezetőségi tagjaként. A diktatúrában is a mérsékelt politizálás híve. Bár az MSZMP KB-ban megszavazta a forradalom utáni számonkérést, neve inkább az új gazdasági mechanizmus kidolgozásához, 1989 ben a Nemzeti Kerekasztal-tárgyalások kompromisszumos befejezésének sikeréhez köthető. A nyolcvankét éves politikus ma is pártja megkérdőjelezhetetlen tekintélye.

Stefka István
2005. 02. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ön szerint mikor kezdődött a fordulat? Kiket tart rendszerváltóknak?
– A rendszerváltás nem egyes személyeknek köszönhetően következett be, egyetlen irányzat sem tekintheti a saját művének, sőt nem is pusztán a magyarok nevéhez fűződik, hiszen a világtörténelmi helyzet vált olyanná, hogy létrejöhetett a fordulat.
– Az MSZMP szétesése vagy az ellenzéki mozgalom kibontakozása gyorsította a változást?
– Mind a két tényező szerepet játszott benne. A társadalmi és a politikai rendszer válsága idézte elő azt a helyzetet, amelyre a közszereplők, aztán a társadalom szélesebb rétegei is reagáltak. Az ország az MSZMP irányítása alatt 1985-től egyre világosabban látható gazdasági, majd politikai válságba került. Ez utóbbi a közember számára rejtve volt, az MSZMP elitjében azonban lehetett érzékelni. Gondoljunk az 1987-ben létrejött főként baloldali értelmiségi mozgalomra, az Új Márciusi Frontra, amelyben a központi bizottság tagjai közül egyedül én vettem részt. Politizáló társaság volt, reformokat akart a pártban, az ország vezetésében. Pozsgay Imre és Aczél György tudott a csoportosulásról.
– Kik voltak a tagjai?
– Főként szocialisták és a demokratikus ellenzék emberei, például Vásárhelyi Miklós, Bauer Tamás, Tardos Márton és Eörsi István. Egy részük a munkatársam volt az MTA Közgazdaság-tudományi Intézetében, amelyet igazgattam, más részük a barátom.
– A népnemzeti irányzat képviselői közül kik vettek részt?
– Többek között Szűcs Jenő történész, de Újhelyi Szilárdot is ide sorolnám, aki előzőleg Nagy Imre csoportjához tartozott.
– Hol találkoztak?
– Levendel László tüdőgyógyász lakásában. Levendel népi kollégistaként kezdett politizálni. Ő szervezte meg a találkozókat.
– Mit tudott erről a párt felső vezetése?
– Hivatalosan nem tudott róla, információs csatornának tartotta. Aczél Györggyel 1983-tól, amikor ő is a reformpolitika felé fordult, baráti kapcsolatban álltam. Kádár bizalmasa volt, egy időben nagy befolyással rendelkezett, de ahogyan gyengült a befolyása, úgy erősödött a kapcsolata velem. Ezeket az apró változásokat, erjedési folyamatokat kívülről nem lehetett érzékelni, hiszen nem éltünk nyílt társadalomban. De a nemzetközi gazdasági viszonyok romlása – például a két olajárrobbanás – felgyorsította őket. Emellett a Szovjetunió erejének hanyatlása is hozzájárult a reformgondolatok erősödéséhez. Senkinek sem számoltam be arról, hogy eljárok ezekre a találkozókra.
– Hogyan vonták be önt a csoportba?
– Donáth Ferenchez régi barátság fűzött még az MDP idejéből. Igaz, akadt olyan időszak, amikor ez a barátság nem volt aktív, főként az 1956 utáni időkben. Donáth akkor börtönben volt. Aztán 1974 után ismét szoros kapcsolatba kerültünk, ugyanis magamhoz vettem a Közgazdaság-tudományi Intézetbe. Mint központi bizottsági tag, a pártfegyelmet betartottam akkor is, amikor a gazdasági reform kérdésében külön utat jártam, de az önállóságomból nem engedtem. Hozzám is eljöttek az állambiztonság emberei, egyik munkatársam, az ellenzékinek tartott Zsille Zoltán felől érdeklődtek, de a helyzetemnél fogva megmondhattam nekik, hogy ne aggályoskodjanak, szimatolásuk rossz fényt vet az intézetre. Megjelentettem a Közgazdasági Szemlében Hegedűs András volt miniszterelnök néhány írását, amit a pártvezetés ideológusainak egy része nem nézett jó szemmel. Ilyen előzmények után kerültem be a politikailag vegyes értelmiségi társaságba. Donáth Ferenc halála után Levendelék rögtön rám gondoltak.
– Milyen szemmel nézte a demokratikus ellenzék és a népi irányzat találkozóit, a monori és a lakiteleki összejövetelt?
– A monori találkozóról még Donáthtól, az egyik fő szervezőtől kaptam információt. A lakiteleki megbeszélésekről pedig Vásárhelyi Miklóstól, Bauer Tamástól és Pozsgay Imrétől. Megelégedve vettem tudomásul, de nem kívánkoztam közéjük. Úgy tekintettem az összejövetelekre, hogy elmélyítik az értelmiség reformról folytatott eszmecseréjét.
– Mikor érlelődött meg az elhatározás, hogy Kádárnak mennie kell?
– Az MSZMP 1988 májusában tartott pártértekezletén dőlt el, hogy Kádár távozik a főtitkárságból. Ez volt az első lépés. Ez nemcsak azt jelentette, hogy Grósz Károly lett a főtitkár, hanem összekapcsolódott azzal a puccsszerű lépéssel – amelyet Grósz szervezett –, hogy a szavazásnál Kádár legfontosabb embereit, Gáspár Sándort, Óvári Miklóst, Havasi Ferencet, Németh Károlyt kibuktatták a hatalomból. Grósz egyeduralmat kívánt teremteni magának a pártapparátusban. Ő már miniszterelnökként kapcsolatba került Gorbacsovékkal, s a Szovjetunióéhoz hasonló politikai nyitást támogatta, de ennél többet nem akart. Olyan szocialista munkáspártot képzelt el, amely elszakadva a szovjet modelltől, nyugati mintára demokratizálja a pártot, azonban a kommunista hegemón szerepet megtartotta volna. Több közgazdászt, jogászt vett magához tanácsadóként: Bognár Józsefet, Pokol Bélát és engem is. A politikai váltás részeként Grósz Károly vezetésével határozta el a politikai bizottság, hogy tanulmányt készíttet az előző harminchárom év történelmi folyamatairól. A felügyelettel Pozsgay Imre államminisztert bízta meg. A végeredmény egy részét 1989 januárjában ismerte meg a közvélemény, amikor Pozsgay bejelentette, hogy 1956 népfelkelés volt. Grósz a párton belül is felülvizsgálatot rendelt el, ezt ő vezette. Ekkor tárták fel Demény Pál ügyét, aki kommunistaként negyven évig ült börtönben.
– Grósz Károlyban felmerült a többpártrendszer bevezetésének lehetősége?
– Eredetileg nem akart odáig eljutni, demokratikus kommunista pártot szeretett volna létrehozni. Elgondolása azonban meghiúsult, amikor az 1989. január–februári központi bizottsági üléseken elfogadtuk a többpártrendszert. Aztán a döntő lökést az adta az átalakuláshoz, amikor az 1989. októberi pártkongresszuson kimondtuk, hogy megszüntetjük a proletárdiktatúrát. Grósz főtitkár maradt még egy ideig, de a tekintélye gyengült.
– Kádár Jánossal mi történt eközben?
– Az 1988. májusi pártértekezlet után beszűkült a vele való együttműködés. A párt elnöke lett, de kiesett a politikai bizottságból. Ezután még eljött az első politikai bizottsági ülésre, de többet nem jelent meg. Nagy sérelem érte, hiszen közvetlen munkatársait is kibuktatták a vezetésből, s a többpártrendszer elfogadása sem tetszett neki. Agóniája az 1989. április 12-i utolsó beszéddel ért véget.
– Tett önnek szemrehányást?
– Nem. Tizenhárom év után 1988-ban ült le velem először politikai beszélgetésre a kérésemre. Átadtam neki az Új Márciusi Front programját. Kijelentette, hogy tolerálja, de a végrehajtása nem időszerű. Úgy váltunk el a pártállam utolsó hónapjaiban, hogy nem tudtunk megegyezni. Ezek után fenyegető levelet kaptam a politikai bizottságtól, amelyben vádpontként szerepelt, hogy szociáldemokrata pártot szervezek. Ez nem volt igaz, csak a szellemiségét akartam átültetni az MSZMP-be. A tervek között szerepelt a Nagy Imre-ügy felülvizsgálata, nemzeti bizottságok létrehozása, a nemzeti konszenzus megteremtése, valamint nyitás a gazdasági és politikai reformra. Pártfegyelmit kaptam, de ennek már nem lett következménye.
– Közben erősödött a befolyása…
– Ezért nem kellett tennem semmit. Hosszú, következetes politikai pálya állt mögöttem, a központi bizottságnak harminchárom, a politikai bizottságnak tizenhárom évig voltam a tagja, és akár az 1968-as új gazdasági mechanizmus kidolgozásával, akár más reformfolyamat támogatásával mindig a jobbító szándék vezetett. Nem ellenzéke, hanem kritikusa voltam a pártnak.
– Az MSZMP elnöke is volt 1989 júliusától októberig. Felmerült olyan gondolat, hogy a párt erőszakot alkalmazzon a reformfolyamatok megállítására?
– Olyan erő akkor már nem volt, amelyik eljuthatott volna a párt felső vezetéséhez, s abba az irányba téríti az elnökség négy tagját, Grósz Károlyt, Németh Miklóst, Pozsgay Imrét és engem. Grósz ugyan a párt főtitkára volt, de felügyeletet kapott.
– Megjelennek viszont a párt fundamentalistái Ribánszky Róberttel az élen, akik, úgy tudom, nem akarták, hogy az MSZMP osztozkodjon a hatalmon.
– A fundamentalisták valóban szervezkedtek, de ez csak később derült ki. Nem tudok róla, hogy ebben Grósz benne lett volna. A Belügyminisztérium napi jelentéseiben sem szerepelt ez az ügy, de hát balra nem is terjedt ki a megfigyelés.
– Mindenesetre Grószról sok minden elképzelhető volt, miután a Budapest Sportcsarnokban elhangzott a fehérterrorral való fenyegetése.
– Sem Pozsgay, sem én nem helyeseltük, amit mondott, s így voltak vele néhányan a politikai bizottságban is. Grósz pedig csak figyelmeztetésnek szánta a kijelentést: ha fellazul a társadalom, akkor támadhatnak ilyen veszélyek. De így is zavarkeltő volt.
– Az MSZMP 1989. októberi kongresszusán létrejött a Magyar Szocialista Párt, s ön lett az első elnöke. A Nemzeti Kerekasztal-tárgyalások dokumentumait ketten írták alá a párt részéről: Pozsgay Imre és ön.
– Ez volt az egyetlen konszenzus, amely létrejött Magyarországon. Óriási a jelentősége, már a rendszerváltást hordozta magában. Megegyezés született a köztársasági államforma létrejöttéről, ami a békés átmenetet jelentette. A rendszerváltás váza a sarkalatos törvényekben nyilvánult meg, a szólás-, a sajtó- és a gyülekezési szabadság biztosításában, valamint a jogállami rendszer kialakításában, a sztrájktörvény elfogadásában. A Nemzeti Kerekasztal jóváhagyásával belekerült az alkotmányba, hogy a polgári értékek megőrzésével és a demokratikus szocializmus – ez már szociáldemokrata értékrend – kialakításával épül fel a társadalom.
– Ön azt az álláspontot képviselte, hogy a köztársasági elnököt szavazás útján válasszuk meg. Miért bukott meg a javaslat?
– Ezt az egész párt képviselte, és én is egyetértettem vele. Azon bukott meg, hogy az SZDSZ, valamint az akkor még liberális Fidesz ellenezte, hogy az országgyűlési választások előtt legyen szavazás a köztársasági elnök személyéről. Ezt nem lehetett figyelmen kívül hagyni, bár gyengítette a nemzeti konszenzust.
– Önök arra számítottak, hogy Pozsgay Imrét megválasztják köztársasági elnöknek, függetlenül attól, hogy szocialista? Mindenki úgy gondolt rá, hogy ő az, aki kimondta: 1956 népfelkelés volt.
– Valószínű, hogy köztársasági elnök lett volna, olyan, aki nem csak a szocialistákat képviseli. De aztán a négyigenes népszavazás a parlamentre bízta az ügyet.
– Az 1990. március–áprilisban tartott országgyűlési választásokon az MSZP súlyos vereséget szenvedett, 10,5 százalékot ért el. Mivel magyarázza a megalázó végeredményt?
– Két oka volt. A kongresszusunkról az a hír terjedt el, hogy elbocsátottuk a munkásosztályt a pártból. Ez abszurdum, amit a sajtó nagy része magyarázott így, ugyanis ilyen döntést nem hoztunk. A másik ok a Nagy Imre-ügy, amelyről az MSZMP vezetése harminchárom évig eltitkolta az igazságot. Az emberek nem tudták megemészteni, hogy ugyanaz a párt rehabilitálta volt vezetőit, amelyik 1958-ban kivégeztette Nagy Imrét és társait, illetve megtorolta ötvenhatot.
– Ebben ön is szerepet játszott, hiszen az MSZMP Központi Bizottságának tagjaként megszavazta a számonkérést. Volt lelkiismeret-furdalása?
– Nekem mindig volt. A központi bizottság nem magát a repressziót szavazta meg, hanem azt, hogy bírósági eljárás során vizsgálják meg, történt-e törvénytelenség. Mi nem a leszámolást szavaztuk meg! Törvénytelenség valójában csak egy dologban volt számon kérhető, mégpedig abban, hogy törvény hozása nélkül kiléptünk a Varsói Szerződésből. De meg kell mondanom, hogy ennek az eldöntésében Nagy Imre mellett Kádár János is részt vett, ő is megszavazta 1956. október 30-án a pártelnökség döntését arról, hogy kilépünk. A hattagú elnökségben Kádár János, Nagy Imre, Kopácsi Sándor, Losonczy Géza igennel szavazott, Szántó Zoltán és Lukács György nemmel. Nekik erősebb volt a veszélyérzetük.
– Térjünk vissza a rendszerváltás körüli időszakra. Miért húzódott vissza a választások után?
– A politikai jövőmet 1989-ben már nem pártelnökként képzeltem el. Szerettem volna, ha Pozsgay Imre vállalja az MSZP elnöki tisztségét, de ő nem akarta. Megsértődött a köztársaságielnök-választás körüli hercehurca miatt. Ekkor vetődött fel Horn Gyula neve. Ő vállalta.
– Önök mintegy 22 milliárd dollárnyi adósságot hagytak hátra. Vajon mit tehetett volna az első szabadon választott kormány, hogy az adósságterheket ne görgessük tovább egészen máig?
– Az lett volna az ideális, ha sikerül az adósságterheket részben csökkenteni, részben pedig kedvező visszafizetési lehetőségeket kiharcolni.
– Antall József miniszterelnöknek kérnie kellett volna az adósságterhek elengedését?
– Antall József ezt akarta is. Ismerőseimtől, barátaimtól tudom, hogy szerette volna elérni bizonyos adósságok elengedését, de ez nem volt könnyű. A kérelem elakadt valahol Washingtonban. Jó lett volna a könnyítés, de mi piaci kölcsönöket vettünk fel, és nem kormánykölcsönöket, hogy megőrizzük a függetlenségünket. Végtére a reformközgazdászok is azt akarták, hogy váltsuk át az adósságunkat tőkeeladással.
– Magyar tulajdonok eladásával?
– Igen, a privatizálásával. Ez történt.
– Ma már úgy látszik, hogy életveszélyes döntés volt.
– Életmentő volt. A Bokros-csomagnak ez volt a progresszívebb része. Végül is 450 milliárd forintnyi tőkét adtunk el.
– A gazdasági bajainkat ez nem oldotta meg.
– A gazdasági bajokat is segített megoldani, mert a friss tőke elindította a gazdasági növekedést. A kényszer persze károkkal is járt. Nem véletlen, hogy vitatták az élelmiszeripar teljes privatizációját.
– Napjainkban egyre nagyobbak a bajok a pénzügy- és a gazdaságpolitikában.
– Persze, de ezek azóta keletkeztek. A gazdasági rendszerváltással nem sikerült nullifikálni az adósságot. A gazdasági rendszerváltás nem volt olyan sikeres, mint a politikai, ugyanis a nemzeti össztermék majdnem húsz százalékkal esett vissza. A nemzeti össztermék tekintetében 2000-ben értük el a pártállami szintet.
– Amikor létrehozták az MSZP-t, ilyen pártra gondolt, amilyen a mostani? Kilencvenben többször nyilatkozta, hogy a demokratikus szocializmus híve, a neoliberalizmust elutasítja. Ezzel szemben az MSZP erősen liberális színezetet öltött, miután szövetségre lépett az SZDSZ-el.
– Nem kifogásolom, hogy politikai értelemben a liberalizmus felé kellett nyitni, de társadalmi értelemben ma sem tudom elfogadni a liberalizmust, mert én szocialista vagyok. A szociális kérdések nem gyógyíthatók liberalizmussal. Nem azt vallom, hogy mindenbe

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.