A vegetatív létezés lecsupaszítja a lelket

Brém-Nagy Ferenc
2005. 02. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy délután érkezett ide, hogy munkát kérjen, bár hogy miért éppen ide, el nem tudom képzelni, hiszen nincs a világnak olyan A és B pontja, amelyek közt útba esnénk – mondja John Maxwell Coetzee A semmi szívében című könyvének elbeszélője Hendrikről, a szolgáról és a helyről, ahol él. Itt, az isten háta mögötti dél-afrikai farmon játszódik a regény cselekménye.
Dacára a 2003-ban megkapott irodalmi Nobel-díjnak, J. M. Coetzee művei mintha nem vertek volna túl nagy hullámokat itthon. Megjelent néhány írás, aztán csend. Pedig az 1940-ben, Fokvárosban született író meglehetősen sikeres és gazdag pályát tudhat maga mögött. Az említett kitüntetés előtt munkásságát kétszer – vele fordult elő először – ismerték el Booker-díjjal. Tanított és tanít irodalmat több dél-afrikai, ausztrál és amerikai egyetemen, komoly lapokban működik közre kritikusként a New York Review of Bookstól a Journal of Modern Literature-ig, nemrég éppen Amerikában megjelent könyvei kapcsán Márairól írt eszszét. Keveset nyilatkozik az életéről, egy, ennek okát firtató kérdésre egyszer azt válaszolta, a könyvei mindent elmondanak.
A semmi szívében hősnője egy földbirtokos korosodó, magába forduló lánya, aki kirekesztve érzi magát a világból, az életből. Apja tudomást sem akar venni a létezéséről, a cselédek félelemmel vegyes megvetéssel tekintenek rá. A megkeseredett, érzékeny és okos nő írja le az őt körülvevő világot, az ő lecsupaszított, pontos szavai nyomán ismerhetjük meg a közeget, amiben élni kénytelen, és bensejében munkáló indulatokat. S mindezt már-már kegyetlenségnek tetsző őszinteséggel. „A vegetatív élet olyan vegetatív állapotra csupaszítja le az embert, mint a puszta indulat, a puszta falánkság, a puszta restség?” – kérdezi egy helyütt, majd később, mintha csak saját kérdésére válaszolna, azt mondja: „Túl sok nyomorúság, túl sok magány bárkit ösztönlénnyé változtatna”. S mikor apja ajándékokkal ágyasává édesgeti szolgájuk fiatal feleségét, ez utolsó cseppnek bizonyul, elindul a bosszú motiválta események láncolata. A főhős rálő a hálószobába zárkózott párra, megsebesíti apját, aki belehal a sérülésbe. A szolga előbb a feleségén áll bosszú, majd az őt elcsábító gazda lányán, a főhősön.
Coetzee regénye szikár, pontos mű. Érzékenyen, élettelin rajzolja meg egy zárt világban jellemzően fellelhető elfojtásokat, a magány mélyén felgyülemlő indulatokat, amelyek rombolnak, ha nem tudnak kitörni, ám semmivel sem jobb, ha felszínre kerülnek. Nekünk, közép-európaiaknak alapvonásaiban ismerős ez a világ, hiszen Kafkát idézi, de hogy közelebbi példát is említsek, ott van Móricz Barbárokja, vagy a Tiszazugi méregkeverő asszonyokról írott számos riportja, és a végkövetkeztetéseit tartalmazó nagy írás, amely a Nyugatban jelent meg és még a címe is hasonlít: A senki szigete.
(J. M. Coetzee: A semmi szívében. Fordította: Babits Péter. Art Noveau, Pécs, 2004., 285 oldal. Ármegjelölés nélkül.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.