Akik radarszemekkel őrzik a magyar égboltot

Míg az ország közvéleménye arra vár, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök döntsön a Zengőre tervezett új radar ügyében, az ország több pontján, szovjet-orosz gyártmányú rádiólokátoraival felszerelve, minden különösebb felhajtás nélkül végzi munkáját a Magyar Légierő 54. légtérellenőrző ezrede. Bár ma már csak árnyéka hidegháborús jogelődjeinek, az alakulat eszközei és infrastruktúrája, valamint napról napra folytatott tevékenysége lenyűgözően hat a látogatóra.

2005. 02. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bólogató és körbe-körbe forgó antennák tűnnek fel a téli homályban az egyik dombháton. Kupon vagyunk, a Bakony északnyugati peremén itt dolgozik a magyar légtérért felelős ezred egyik, úgynevezett gerinc radarszázada. A falu szélétől alig néhány száz méternyire fut a dupla szögesdrót kerítés, amelynek belső oldalán kutyás civil őr vizslatja a tájat: az éberség kötelező, hiszen a NATO integrált légvédelmi rendszerének (NATINADS) egyik eleméről van szó. A bázis területén betonbunkereket rejtő mesterséges dombok magasodnak, rajtuk – mint modern, nonfiguratív képzőművészeti alkotások – állnak, vagy éppen pásztáznak a különböző lokátorok. Az egyiknek két vízszintes, a másiknak egy függőleges parabolaszelet az antennája, a harmadik olyan, mintha egy óriási sörösdobozból vágták volna ki, a negyedik gigantikus törülközőtartóra emlékeztet. Ez itt a „harminchetes”, az ott a „péervé”, emitt az „eszté”, amott meg egy „tizennyolcas” – tájékoztat kísérőnk, Takács Gábor őrnagy. Az itt dolgozók már-már gyengéd hangnemben beszélnek róluk, az évek egybekovácsolják az embert és a technikát, kísértetiesen emlékeztetve a repülőgépek és pilótáik kapcsolatához.
Három másik (Debrecen, Békéscsaba, Juta) egységgel együtt az a feladatuk, hogy radarjaikkal felderítsék és nyomon kövessék azt a két-háromezer repülőgépet, amely naponta átszeli a magyar légteret. Adataikat egy integrált információs rendszerbe továbbítják, amelyben összevetik az aktuális repüléseket az engedélyezettekkel. Amennyiben különbség mutatkozik, azaz valaki illegálisan használja, vagyis megsérti a magyar légteret, az információs rendszer és annak szenzorjai, a radarok irányítják a helyzet tisztázására felszálló vadászrepülőgépeket is. Az ezred parancsnoksága és a magyar katonai légtérellenőrzés, illetve vadászirányítás központja Veszprémben működik. Ez utóbbit a vár alatti mészkőbe vájt „sziklában”, szakkifejezéssel élve speciálisan erődített létesítményben helyezték el, amely annak idején a Nemzeti Bank számára épült. A radarkezelők kiképzése Medinán, Tolna megyében zajlik, de ez az egység látja el a réskitöltő feladatokat is, azaz lefedik a többiek által be nem látott légteret. A ma összesen 1800 főt alkalmazó radaros egységek sorát a Városföldre kikülönített szakasz zárja, ők a kecskeméti vadászrepülők közvetlen biztosítását látják el.
A magyar radarhálózat a Varsói Szerződés végnapjaiban és a délszláv válság időszakában élte virágkorát, akkoriban létszámuk meghaladta a hatezer főt. 1994-ig, amikor megkezdődtek a leszervezések, mintegy másfél száz radar működött 23 helyszínen, Bezenyétől Molnaszecsődön át Homokszentgyörgyig, Dunaszentmiklóstól Baján át Szegedig. Az elhagyott bázisokat több helyütt megkapták a helyi önkormányzatok, van olyan, ahol idősotthon létesült, az egykori „objektumok” újrahasznosításának követendő példájaként.
Noha a magyar radarkultúrára kétségtelenül a szocialista időszak volt a legnagyobb hatással, a mai generáció gondosan ápolja a még korábbra nyúló hagyományokat is. Az ezred parancsnoka, Szűcs Pál mérnök ezredes lelkesen beszél a Bay Zoltán professzor által a 30-as évektől vezetett magyar radarkutatásokról, amelyek során az Egyesült Izzó Rt.-nél akkoriban élvonalbeli alkatrészeket fejlesztettek és gyártottak a háborúban használt hírneves német Freya és Würzburg lokátorokhoz. A korai elődök előtti főhajtást szimbolizálja, hogy a radarnapot február 6-án tartják, annak a kísérletnek az évfordulóján, amikor a professzor csapata 1946-ban a rommá lőtt Budapestről radarjával megmérte a Föld–Hold távolságot. Annak idején nem kapott nagy nyilvánosságot, hogy a millennium évében, egy P–18-as lokátorral az utódok sikerrel megismételték a Világraszóló magyarok kiállításban is helyet kapott professzor kísérletét.
Az ezred jövőjét a beérkező új, Alenia Marconi gyártmányú modern lokátorok határozzák meg, ám javarészt annak függvényében, hogy Békéscsaba és Bánkút mellett megvalósul-e a zengői radartelepítés, szolgálatban maradnak az időközben korszerűsített orosz radarok is. Ez utóbbiak egyes típusai – különös tekintettel az alacsonyabb frekvenciákon üzemelőkre – ugyanis olyan speciális tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyeket még az új radarok sem mutatnak fel. Alkalmasak ugyanis a kisméretű vagy „lopakodó” célok észlelésére is, olyannyira, hogy az már a NATO illetékeseinek a figyelmét is felkeltette…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.