Az alkotói műgond mellékes

2005. 02. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Sorstalanság című film díszbemutatójával kedden este befejeződött az első filmszemle, amely a tavaly április elseje óta érvénybe lépett filmtörvény védőernyője alatt zajlott. Önmagában a filmes társadalom akár büszke is lehetne arra, hogy a várva várt szabályozás megszületett, jelentős mértékben a Fidesz-kabinet fáradozásának is köszönhetően, a jelenlegi parlamenti ellenzék és kormánypárt konszenzusa nyomán. Ám a harminchatodik nemzeti mustra fináléja után ki kell mondanunk: sok víz lefolyik még a Dunán addig, amíg a támogatások elosztása és a szemlefilmek kiválasztása végre nem az úgynevezett átkos óta mumifikálódott szakmai klikkek és lobbik kontraszelekciója nyomán történik – jelenleg a posztkommunista kormány buzgó támogatásával. A kínálat siralmas nívója bizonyítja, hogy a felelőtlen hatalomgyakorlást a legjobb filmtörvény sem képes ellensúlyozni. Az alkotói műgond a jelenlegi struktúrában mellékes.
Egy dologra mindenképpen jó a törvény: a művészfilmesek immár nem magyarázhatják a bizonyítványukat annak hiányával. Idén a filmesek számára a költségvetésben 3,8 milliárdos tétel van elkülönítve, további 2,7 milliárd banki konstrukciók révén kerülhet a szakmába. Ha a minisztérium teljesíti az ígéretét, a filmművészeknek ebben az évben rendelkezésükre állhat a sikeres működéshez szükséges, törvényben meghatározott bűvös 6,5 milliárd, ami persze elenyészően kicsi a Sorstalanság, minden idők legköltségesebb magyar filmje állami támogatásához képest. Istenuccse, nem bánnám, ha a film kicsit is több lenne, mint a Kertész-regény nyomán készült lagymatag mozgó képeskönyv. Ám, amennyiben tényleg igaz, hogy a tavaly tavasszal elfogadott törvény immár a művészfilmesek szájíze szerint működik, lényegében elhárultak az akadályok a szakmai tevékenység elől. Sajnos, az egy hétig tartó fesztiválon, annak profi szintű lebonyolítása mellett korántsem tapasztaltuk a bőség zavarát reveláció értékű művészfilmes remeklésekben. A valódi színvonalat továbbra is a filmtörvény teremtette mannából kihagyott kis költségvetésű dokumentaristák és kisfilmesek biztosították, elsők között az Új Eldoradó, Kocsis Tibor remeklése. A művészfilmtermés – néhány jobban sikerült kivételtől eltekintve – pont olyan, amilyennek a filmszakos egyetemi hallgatókból összeállt diákzsűri jellemezte hétfői sajtótájékoztatóján. Hanyagul odakent forgatókönyvek nyomán, véletlenszerű dramaturgiával végigvitt, esetleges rendezői ötletekből összefércelt silány munkák tömkelegét láthatta a közönség. Elsietett művészfilmeket és – tisztelet a kivételnek – unalmas és igénytelen közönségfilmeket volt kénytelen elszenvedni jelentős részben a költségvetés – nota bene, adóforintokból ­ saját maga támogatásával. Elszállt tengernyi pénz, a végeredmény lehangoló, a fiatalokat idézve: pocsék. Mindennapi létezésünk közhelyes és felszínes panelkritikáját gyakorló monoton művek imamalomszerűen ledarált mustrája volt a harminchatodik, amely sem a hallgató nagy öregeknek, sem az aktív középnemzedéknek nem vált nagy dicsőségére. Úgy tűnik, az évekig tartó adminisztratív háborúzás, a jelenlegi, minden idők legrosszabbul működő magyar kormányának megválasztásáért akarva-akaratlanul folytatott kampánymunka közben a rendező urak elfelejtettek filmezni. A hangadók nagy része már meg sem próbálta. A király meztelen. Az alkotói megújulás elodázhatatlan!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.