Energiatörvények: módosítás előtt

Fél éven belül az Országgyűlés elé kerülhet a földgázellátásról és a villamosenergia-ellátásról szóló hatályos törvények módosítását célzó gazdasági minisztériumi tervezet. A két jogszabály a változások ellenére aligha lesz hosszú életű, ugyanis 2007 közepére – a teljes energetikai piacnyitás idejére – alapvető modellváltásra lesz szükség.

Erdősi Csaba
2005. 02. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Információink szerint a hazai energiapiac legtöbb szereplője elküldte észrevételeit a földgázellátás (GET) és a villamosenergia-ellátás (VET) tervezett módosításai- ról. Nem volt sok idejük erre; a tervezett új passzusokat január 18-án tette közzé honlapján a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) azzal, hogy január 21-ig várja a hozzászólásokat. A szűkös határidőről a szakértők elégedetlenül nyilatkoztak, mondván: három nap alatt még alaposan elolvasni sem lehet a sokoldalnyi jogszabálytervezetet, nemhogy érdemben foglalkozni az esetleges hiányosságokkal. A tervezet a kisfogyasztók szempontjából gyakorlatilag nem jelent változást, a szektor szereplőinek életét azonban megváltoztatja.
Hatvani György, a GKM energetikáért felelős helyettes államtitkára közlése szerint a küszöbön álló változtatásokat az uniós jogharmonizáció miatt kell „megejteni”. Ez az okfejtés főleg a gáztörvényre igaz, itt ugyanis a törvényhozás kissé elébe ment az európai uniós jogalkotásnak: alighogy a magyar honatyák 2003-ban megszavazták a jelenleg is hatályos GET-et, az EU új irányelvet fogadott el a földgáz belső piacára vonatkozó közös jogszabályokról. Az új irányelv miatt kell most néhány területen módosításokat végrehajtani – az alapvető pontokat azonban ez nem érinti. A GET legfontosabb változásai a piacnyitáshoz és a környezetvédelemhez köthetők. A tervezet újradefiniálja egyebek mellett a földgáz fogalmát, és ha ezt a parlament is elfogadja, a jövőben földgáznak tekintendő majd minden olyan légnemű fűtőanyag, amely egyébként „sosem volt” a földben, ha a szabványoknak amúgy megfelel. Ez a változtatás komoly előrelépést jelent az alternatív energiahordozók elterjesztésében, a zöldszervezetek azonban kifogásolják, hogy az így termelt fűtőanyag hosszú távú, garantált áron történő átvételét a tervezet nem rendezi megnyugtatóan.
A gázpiaci nyitás, a szabadpiac erősítését több változás is megcélozza. Szigorúbbá válna például a gáztevékenységek szétválasztása; hiszen amíg jelenleg a gázszektor szereplőinek csak számviteli szempontból kell elkülöníteniük egymástól a tároló-, a szállító- és a kereskedőrészlegüket, addig a módosítások nyomán ezeket jogilag is önálló vállalkozásokba kell majd kiszervezniük. A változás nem érinti a százezernél kevesebb ügyfelet kiszolgáló cégeket.
A GKM megváltoztatná a szabadpiacra való kilépés gyakorlatát is. A jelenlegi rendelet szerint az arra feljogosított fogyasztók minden évben október elsején léphetnek ki a közüzemből, feltéve, ha ezt az igényüket március elsejéig bejelentik. A tervezet ugyanerre 90 naponként adna lehetőséget. A VET szintén újradefiniálja a megújuló energiaforrásokat, és rögzíti az ilyen forrásból megtermelt áram támogatásának alapvető szabályait – azzal, hogy a részletekről miniszteri rendelet határoz majd. Ha elfogadják a módosításokat, a fogyasztók pontos képet kaphatnak majd az általuk elhasznált elektromos áram forrásszerkezetéről és arról, hogy a villamos energia előállításának milyen környezeti hatása volt. Az erről való tájékoztatás a szolgáltatók kötelessége lesz. Ezen túl a törvénytervezet szól a kapcsolt energia (közös hő- és áramtermelés) átvételi szabályairól, a személyes adatok védelméről és kezeléséről, valamint egyebek mellett a villanyórák hitelesítésének új követelményeiről.
A jogalkotói szándék szerint új szereppel bővülne a Magyar Energia Hivatal (MEH) tevékenysége; a jövőben a MEH a vitás ügyekben olyan fórumként funkcionálna, amely lehetőséget biztosítana a vitába keveredett felek számára a bíróságon kívüli, mégis szabályozott megegyezésre. Jelen pillanatban nem látszik, hogy a tervezett módosítások megoldanák a magyar energetika legnagyobb problémáit. Így nem tudni, hogy fogja ösztönözni a kormány az erőműépítéseket, márpedig hazánk számára 1000 megawattnyi új termelőkapacitás belépésére lesz szükség ahhoz, hogy ne váljunk végképp importfüggővé, közép- és hosszú távon pedig annyi erőművet kell építenünk, amennyi 6000 megawattnyi villamos energiát termel. Ráadásul emellett meg kellene oldani a szabadpiaci anomáliákat, és gyarapítani kellene a megújuló energiaforrásokból származó energia részarányát is. Hatvani állítja: a jelenlegi változások után 2007 közepére, vagyis a teljes piacnyitás idejére készül el a szabályozás modellváltása.

Mi lesz a rendszerirányítóval? A villamosenergia-törvény tervezett módosításai arra engednek következtetni, hogy a Magyar Villamos-ipari Rendszerirányító Rt. a jövőben megszűnik önálló vállalatként üzemelni és hálózati rendszerirányítóként a Magyar Villamos Művek Rt. csoportba integrálják. Noha a törvénytervezetből ez nem olvasható ki egyértelműen, egyéb forrásokból úgy tudjuk, hogy valóban ez a verzió látszik a legvalószínűbbnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.