Perben, haragban, avagy társasházi tanácstalanság

Csontos János
2005. 02. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokunkban még élénken élhet az az elhúzódó, széles körű sajtóvita, amely a kilencvenes években az önkormányzati bérlakások magántulajdonba adását kísérte. A bérlők – akik jutányosan, mondhatni jelképes összegért kerültek tulajdonosi helyzetbe – érthető módon pártolták az ötletet. Az önkormányzatok is szert tettek némi szerény bevételre, miközben jókora teher gördült le a vállukról az ingatlankezelő vállalatok megszűnésével. Az akció ellenzőit a lakáseladások hívei kioktató hangon piacelleneseknek, károgóknak minősítették.
A legfőbb ellenvetésekre azonban az idő nem hozott gyógyírt. Az elkótyavetyélt önkormányzati bérlakások igen hamar hiányozni kezdtek a rendszerből. Az Orbán-kormány még próbált valamit tenni a pótlásukra, volt számottevő bérlakásépítő program; a Medgyessy- és a Gyurcsány-kabinet lényegében már meg sem kísérelte ezt.
Hamar kiderült, hogy komoly bajok vannak a volt bérkaszárnyák fenntartásával is. A bennlakó vevők (akiknek nem elhanyagolható része idős ember, esetenként kisnyugdíjas) az egyszeri megváltást még csak-csak kiszorították valahogy – ám az otthont adó ingatlan fenntartása, működtetése számos esetben azóta is megoldhatatlan teher számukra. A tőkeszegény társasházaknak elkerülhetetlen sorsuk az állagromlás, az elszlömösödés; a társasház-felújítás pedig a legtöbb helyen az illúziók világába tartozik. S például a fővárosban nincs átgondolt restaurációs politika sem: a volt bérlők, mostani tulajdonosok innen sem, s a költségvetéstől sem remélhetnek segítséget.
Vegyünk egy „állatorvosi lovat”, hogy illusztrálni tudjuk a jelenséget. Lehet ilyet találni bőséggel vidéken és Budapesten egyaránt, utóbbinak pedig úgyszólván mindegyik kerületében. A gondok generális voltát jól mutatja, hogy a társasházi problémacsomó teljesen független az önkormányzat vezetésének pártszíneitől, politikai beállítódásától. Valószínűleg nem a konkrét szereplők, hanem maga a szisztéma tehet az áldatlan patthelyzetről.
A kiválasztott társasház, amelyet példaként veszünk, elegáns fővárosi környezetben található. A bérlők ragaszkodtak a helyhez, s méltán remélték, hogy tulajdonossá válva anyagilag is jobban járnak. A társasházat még az Antall-kormány idején megalapították, ám úgy, hogy a tágas padlástérbe „beleképzeltek” tucatnyi lakást, amelyre az önkormányzat (jó néhány más valóságos helyiség mellett) fenntartotta a tulajdonjogot, hogy később maga hasznosíthassa a tetőteret. Lakás persze egy sem volt ott, s mind a mai napig nincs is. Mint utóbb kiderült, a társasház-alapításnak ez a kitétele (amely eredetileg jóhiszeműen is bekerülhetett a dokumentumba) szabálytalan és törvénytelen volt – a ház újdonsült, örvendező gazdái azonban akkor ennek a mozzanatnak még nem tulajdonítottak különösebb jelentőséget. Hat év múlva azonban az önkormányzat megbízottja felmondta a képviseletet, s attól fogva a kerületi tulajdonrész után senki nem fizette a közös költséget, több-milliós adósságba verve ezzel a társasházi közösséget, amely tartozás máig fennáll.
Az önkormányzat maga is belátta, hogy – itt és tucatnyi más társasház esetében – jogszerűtlen volt az alapítási aktus. E felismerés nyomán hoztak is egy belső határozatot, hogy „vissza kell alapítani”, a padlásteret pedig visszaadni osztatlan közös tulajdonba. Akkorra már lezajlott egy per a közös költség fizetésének elmaradása miatt, amelyet a társasház első fokon megnyert az önkormányzattal szemben. Fellebbezés után azonban nem kerülhetett másodfokra az ügy mindaddig, amíg nincs földhivatali papír az alapító okirat módosításáról. Mivel a költségvita és a tulajdonvita összefügg, az önkormányzat pedig nyilvánvalóan nem cselekedhet saját érdekei ellenére, előállt a róka fogta csuka esete: a per immár évek óta kényszerűen szünetel.
A társasháznak nem tett jót a közben eltelt idő, sürgős tatarozásra szorul. Az állagmegóvás, festés mellett parkolót is ki kellene alakítani – a kalkulált költségek elérik a százmilliós nagyságrendet. A háznak több mint három tucat tulajdonosa van, némelyik másik földrészről – ezért a társasház képviselőjének igen nagy bravúrra volt szüksége ahhoz, hogy a négy esztendeje összehívott közgyűlésen, a törvény kívánalmainak megfelelően száz százalékban elfogadtassa, hogy a tatarozásért cserébe a felújító cégnek értékesítsék a padlásteret, ahol a szóban forgó vállalkozás újabb lakásokat alakíthat ki. Az önkormányzat azonban – mint néhány lakás megmaradt tulajdonosa – utólag be kívánta vétetni a határozatba, hogy a tulajdonosoknak elővásárlási joguk legyen a tetőtérre. Ez az akkori társasházi törvény szerint alkalmazható megoldás lett volna, a nem önkormányzati tulajdonosok viszont egyértelműen időhúzásként értékelték. A gyanú lényegében be is igazolódott, mert a felújításra jelentkezett kivitelező, amely a tatarozást a tetőtérért cserébe vállalta volna, az önkormányzat vétója miatt visszalépett az üzlettől. Az azóta jellemző patthelyzet nemcsak azzal jár, hogy a patinás társasház nem újítható fel, de például a közös költség tarifájához sem lehet hozzányúlni.
Az önkormányzat arra hivatkozik, hogy a kerületi lakosok érdekeit védi, amikor az adott társasházban megmaradt önkormányzati tulajdonrész által biztosított befolyással élni kíván. Csakhogy kerületi választópolgárok a korábbi lakásbérlők is, akikből száznál is többet perbe hívott az önkormányzat azzal, hogy rossz szerződést kötöttek. A szerződők azonban az eredeti névsor szerint már nem trombitálhatók össze egy helyen és egy időben: jó páran elköltöztek és meghaltak időközben. A társasház tulajdonosai az idestova hét esztendeje tartó huzavona során megcsömörlöttek az ügytől, elveszítették a jogállamba vetett bizalmukat. Ha elfogadják, hogy rossz szerződést kötöttek, az önkormányzat kivásároltatja a tetőteret velük, amely osztatlan közös tulajdonba kerülve értéknövekedést okoz. Ahhoz tehát, hogy a házat külső vállalkozóval tataroztatni lehessen, mint ahogy arról korábban közgyűlési konszenzus született, előbb mindenkinek le kell adózni a különbözetet. Viszont ha nem kívánnak fölöslegesen adózni, nem tudják kikényszeríteni az önkormányzat mint társtulajdonos aláírását a barterben lebonyolítandó felújításhoz.
Ki a hibás az áldatlan patthelyzet miatt? Az önkormányzat formailag nem hibáztatható – a kerület vagyonának megtartása és gyarapítása érdekében jár el, amikor él a törvényben számára biztosított zsaroló pozícióval. Nem hibáztatható a társasházi közösség sem, hiszen a „visszaalapításról” szóló belső önkormányzati rendelet is alátámasztja, hogy vétlenek voltak az alapító aktus szabálytalanságaiban, amire a későbbi rossz szerződéskötés vádját alapozzák. Az elmaradt közös költség a helybenjárás alatt súlyos milliókra nőtt, a közigazgatási hivatal és az ombudsman pedig illetéktelennek tartja magát a kérdésben. Legfeljebb a hajdan leszólt károgók érezhetnének elégtételt, ha volna kedvük a más bajának örvendezni. Egy pozitívum viszont mindenképpen van ebben az „állatorvosi lóként” szolgáló ügyben: a társasház kétségkívül még áll…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.