Zenei anyanyelv

Hanthy Kinga
2005. 02. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Godán Sándor zenész, zeneszerző és zenetanár nem érti a panaszokat. Miközben a szakemberek a Kodály-módszer magyarországi halálán sóhajtoznak, ő vette a fáradságot, és megértette a lényegét. És csodák csodája, a módszer működik. A gyermekek boldogan és észrevétlenül tanulják meg általa a zenei anyanyelvet.
Való igaz, egyre kevesebb az iskolai zeneóra, az oktatásirányítók nem érzékelik, nem ismerik fel, hogy a művészeti nevelés elsorvasztása egyben a gyermeki személyiség megcsonkítása. A pragmatikus, örökösen számoló tantervrendezők a nagy túlterhelés, sok óra, nehéz táska csapdájában vergődve mindig ugyanarra a következtetésre jutnak: a leggyengébb irányba kell kitörni. Szemükben a művészeti és a testkultúrára nevelés látszik a legfeleslegesebb tudománynak, hisz azt rendes családok amúgy is elvégzik odahaza. Ettől persze a táska nem lesz könnyebb, a tananyag sem ésszerűbb, de legalább csökken a statisztikákban szereplő óraszám. Most már az iskolán kívüli művészeti oktatásra is csapás készül: negyven százalékkal csökkenti az állam a művészeti alapképzés támogatását. A léte tehát attól függ, hogy a szülők meddig és mennyit tudnak és akarnak gyermekük zene-, tánc- vagy képzőművészeti órájára költeni.
Godán Sándor bepakolja nagy bőröndjébe a hangszereket: csöngőket, triangulumokat, dobokat, faütősöket, és elviszi csomagját és módszerét az iskolákba. A gyermekek pedig, kezükben az egyszerűen kezelhető hangszerekkel, egy fél órára maguk is hangszerré válnak. Felfedezik, hogy a testük is zenél, ritmusokat alkotnak, majd dallamokat, egyszóval meghallják és átérzik a világ zenéjét. Észrevétlenül megtanulnak zenét olvasni, javul a ritmusérzékük, és amit Godán Sándor fontosnak tart, megtapasztalják az anyagot, és általa érkeznek a muzsikához.
„Az emberek, főként a fiatalok rengeteg zenét hallgatnak, csakhogy a tökéletesre fejlesztett elektronikus hangzás bűvöletében élnek. Ezért unják a kevésbé tökéletes természetes hangokat. Nem is mennek hangversenyre, operába, mert otthon szebb hang jön le a zenegépről. De ha valaki idejekorán ráébred arra, hogy a zenélés és a hangszeres játék között nincs szakadék, ha megtalálja a természetes kapcsolatot a népdallal, ami Kodály számára sem szolmizációs feladatot jelentett, akkor az beépül az agy tevékenységébe. Nem kell mindenkinek művésszé, de még zenekari zenésszé sem válnia. Nem lehet ez a zeneiskolai képzés lényege. Mi lesz azokkal, akik nem felelnek meg a felvételin, akik elrontják a ritmust, hamisan énekelnek? Mi lesz a zenei képzésből kimaradó kilencven százalékkal?” – kérdezi Godán Sándor, akit saját sikerei győznek meg arról, hogy jó úton jár. Hogy megértette Kodály Zoltán tanítását, és a kodályi alapokon kidolgozott, óvodás korra és az iskola első nyolc osztályára kidolgozott módszere működőképes. Ő is azt vallja, mint tanítómestere: fontosabb, ki a zenetanár Balmazújvárosban, mint hogy ki az Operaház igazgatója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.