A jövő kontójára

2005. 03. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sajnos nem szerzett túl nagy meglepetést az Eurostat jelentése, miszerint az eredeti uniós – tehát az euró bevezetése szempontjából mérvadó – elszámolás alapján az államadósságunk mértéke tavaly túllépte a kritikus értéket. Sőt a 2004-es, ráadásul a kormány részéről többször is módosított deficitcél ellenére az államháztartási hiány is nagyobbnak tűnik Brüsszelben, mint idehaza. Az Európai Unió statisztikai hivatala által publikált adatsor azt is világossá tette: hazánk az úgynevezett maastrichti kritériumok egyikét sem teljesíti – ez tehát az alapvetően elhibázott kormányzati gazdaságpolitika eszenciája.

A követelményekről annyit: ahhoz, hogy bevezessük a közös nyugat-európai pénzt hazánkban – amely az egyetlen gyakorlati haszna csatlakozásunknak –, mérsékelni kell a költségvetési deficitet, a folyó fizetési mérleg hiányát, le kell szorítani az inflációt, valamint csökkenteni kell a bruttó nemzeti termékben kifejezett államadósság szintjét. Mindeddig utóbbi volt az a küszöbérték, amit ha guggolva is, de Magyarország tudott teljesíteni. A tárgyilagosság miatt megjegyezzük, hogy az Eurostat a kimutatást a magán-nyugdíjpénztári tételek nélkül készítette, vagyis figyelmen kívül hagyta a budapesti trükközést. Aki ugyanis nem tudná, a magyar kormány egyfajta „hiánypótlás” címén manipulál: ha magas a hiány, akkor azt különböző módon kiszervezi az egyenlegből, azaz a költségvetési tételeket a büdzsén kívülre csoportosítja át. Ennek tipikus példája az autópálya-építések finanszírozása, amely hosszú időre megbénítja majd a következő kormány(ok) lehetőségeit, s eladósít bennünket, magyar állampolgárokat.

A gondot persze nem az okozza, hogy Brüsszelben rájöttek a valóságra, sokkal inkább az, hogy nemcsak azokon a területeken katasztrofális a pénzügyi helyzet, ahol a kormány felelőssége tetten érhető – lásd: önkormányzatok, költségvetés, folyó fizetési mérleg hiánya, államadósság, állami bürokrácia és a regionális különbségek –, hanem ott is, ahol a jelenlegi negatív állami szerepvállalás kikerülhető vagy legalábbis tompítottabb lehetne.

Igaz, bővül a gazdaság, ám az üteme lehetne gyorsabb is: a nagy jóindulattal négyszázalékosra jósolt idei gyarapodással ugyanis a régió sereghajtói vagyunk. Arról nem beszélve, hogy egyre több az állástalan, s alig négymilliónyian dolgoznak-adóznak a tízmilliós Magyarországon. Ezzel a foglalkoztatási „aktivitással” ugyancsak az utolsók vagyunk, még kelet-európai viszonylatban is.

A jelek nem biztatók. Hazánk ellen uniós deficiteljárás folyik, eközben a Pénzügyminisztérium máris számol az idei hiánytúllépés lehetőségével. Olyannyira, hogy februárban megemelte az első negyedévre várt deficit összegét, az EU pedig 200 milliárd forintos vésztartalékképzést sürget. Hiába tehát a trükkök, a manipuláció és a könyvelési segédlet, immár a jövő kontójára „dolgozik” a Gyurcsány-kormány, és próbálkozik a konszolidációval.

Emlékezetes, amikor a Népszabadság az 1998-as választás nyomán elsiratta a baloldali kormányt és az MSZP-t, így fogalmazott: „…demokratikus körülmények között konszolidálta az ország gazdaságát”. Nos, ez az, amit a napilapnak a következő „búcsú” idején – valószínűleg 2006-ban – nem lesz könnyű leírnia az ország várható gazdasági helyzetében. Az ellenzéki padsorokban a választás után helyet foglaló, most még kormánypárti képviselőknek – az elhibázott gazdaságpolitika és a jövő felélése kapcsán – viszont lesz kire mutogatniuk. Saját magukra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.