A legnagyobb ellenfél a valóság

A költségvetés helyzetét szem előtt tartó döntések helyett politikai határozatok születtek a 2002-es kormányváltást követően, ezért magas a büdzsé hiánya, duzzad az államadósság, és ellehetetlenültek anyagilag az önkormányzatok – fejtette ki lapunknak adott interjújában Tállai András fideszes országgyűlési képviselő, a parlament számvevőszéki bizottságának elnöke. Az előző kormányzati ciklusban a Pénzügyminisztérium politikai államtitkári tisztségét ellátó ellenzéki politikus szerint a visszamutogatás nem elég hatékony eszköz: az csak a kormánypártokat nyugtatja, amúgy senkit nem érdekel az országban.

2005. 03. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magas költségvetési hiány, duzzadó államadósság, negatív kicsengésű országértékelések, vállalkozásokat sújtó áfavisszatartás – szalagcímek a napilapokból. Ön hogyan látja a gazdasági környezet alakulását hazánkban, a baloldal által 2002-ben meghirdetett jóléti rendszerváltozás harmadik esztendejében?
– Három esztendeje, az országgyűlési választásokat megelőzően ígérethalmazzal lepték el az országot a szocialisták és a szabad demokraták. A legfőbb ok, amivel le tudták győzni a polgári oldalt, az volt, hogy felismerték: az emberek hiszékenyek. – Választást nyerni két dologgal lehet: részint nagyon sokat kell ígérni, hogy az emberek el is higgyék, jobb életkörülményeket fognak teremteni a kormányrúdhoz készülők, másrészt pedig, ami nem gazdasági dolog, hanem politikai „tényező”: le kell járatni a politikai ellenfelet. A baloldali pártok a fentiek miatt tudtak nyerni… Ám ami 2002 kora nyara után történt, az nem mindennapi. – A Medgyessy-kormány attól félt, hogy ugyanabba a hibába fog esni, mint a Horn-kormány, amely 1995-ben a Bokros-csomaggal elvesztette a politikai bizalmat. Ebből a helyzetből „tanulva” a Medgyessy-kormány úgy vélte: meg kell „alapoznia” a kormányzást, és az embereknek be kell bizonyítani, hogy szavatartóak. Tulajdonképpen ez történt a száznapos programokkal is, amelyeknek nem mérték fel a következményeit. Gazdasági, a költségvetés egyensúlyi helyzetét szem előtt tartó döntések helyett politikai határozatok születtek. A kormány nem vette figyelembe az ország gazdasági állapotát, a trendeket.
– A jóléti csomagot azonban 2002 nyarán a Fidesz is megszavazta, továbbá senki sem vitatta, hogy szükséges a közalkalmazottak körében az ötvenszázalékos béremelés!
– Társadalmi szempontból senki sem vitatta a béremelést a közalkalmazotti szférában. Az azóta viszont alaposan megdrágult életfeltételek, a tavalyi magas infláció vagy a közszférára „kivetett” létszámcsökkentés és az ellehetetlenített önkormányzatok kapcsán felteszem a kérdést: az emberek többet kaptak az egészségügyben és az oktatásban? Tehát ha olyan béremeléssel terhelik meg a költségvetést s azon keresztül a nemzetgazdaságot, amelynek nincs meg a fedezete, úgy csak a deficit nő, a hiányt pedig csak hitelből tudjuk finanszírozni. A béremelés kapcsán nem egyszeri kiadásról volt szó, hanem ezt a „folyamatos tételt” ráterhelték a büdzsére, a gazdaságra. Mellesleg a szóban forgó döntést politikailag semmi sem indokolta: egy ígéretet nem az első hónapokban kell teljesíteni, a gazdasági folyamatokat pedig nem lehet „megcsalni”. A negatív hatásokat már 2003 júniusában egyébként a kormány is „kimondta”: áfaemelés, új adók bevezetése, továbbá megszorító csomagok. Rossz irányba indult el az ország.
– A kormánypártok ugyanakkor visszafelé mutogatnak: az Orbán-kormány elhibázott, nem a világpiaci trendekhez alkalmazkodó gazdaságpolitikáját okolják a nemzetgazdaságban tapasztalható gondokért és az ország negatív megítéléséért.
– Természetesen az Orbán-kormány számolt a globális helyzet alakulásával. Fölmértük a gazdasági trendeket, s azt mondtuk: át kell gondolni a költségvetési politikát. – Azok a vádak, amelyek a túlköltekezéssel kapcsolatosak, megalapozatlanok. Ezek a döntések ugyanis az Orbán-kormány részéről beruházási támogatások voltak, melyekkel munkahelyek jöttek létre, s így nem terhelték folyamatosan a költségvetést. Nem úgy, mint a bérfejlesztés, amelyet nem lehet visszavonni. Ráadásul a 2002-es kormányváltás után azt mondta az akkori miniszterelnök, hogy jó állapotban van a gazdaság. Csupán egy év múlva rukkoltak elő egy listával, amelyben kimutatták, hogy üres kasszát is örököltek. A visszamutogatás egyébként nem elég hatékony eszköz: csak a kormánypártokat nyugtatja, amúgy senkit nem érdekel az országban. A mostani kormány legnagyobb ellenfele a valóság, és azért mutogat a Fideszre, mert a valóságot akarja bemutatni a választópolgárok számára.
– Az államadósság alakulása kapcsán is óriási különbség van a kormánypártok és az ellenzék között. Önök azt mondják, hogy az államadósság 3500 milliárdra emelkedett a kormányváltás óta, míg a szocialisták megítélése szerint az adósságnövekedés ezermilliárddal kevesebb volt.
– Ez is a visszamutogatás része. Azzal, hogy ezermilliárdot le akarnak tagadni a tényekből, a kormánypártok nem tűnnek hitelesnek, be kellene ugyanis bizonyítaniuk, hogy az összeg az előző kormány rossz döntéséből adódik.
– Ön képviselői teendői mellett a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Mezőkövesd polgármestere is. Mit tapasztal önkormányzati szinten? A helyi gazdálkodást milyen mértékben támogatja vagy lehetetleníti el az állam?
– 2002-ben, amikor polgármester lettem, tragikus volt a város költségvetése. Már akkor világossá vált, hogy az elkövetkezendő hónapokban olyan döntéseket kell meghoznia a képviselő-testületnek, amilyenekre az előző városvezetés nem volt képes, így létszámcsökkentést és intézményi összevonást kellett végrehajtatnunk. Akkor úgy gondoltam, hogy 2005-re ez „kiteljesedik”, és a továbbiakban végre olyan költségvetése lesz a városnak, amely minimális hiánnyal, biztos működés mellett a fejlesztésekre koncentrálhat majd. Sajnos nem így lett. Tavaly novemberben az Országgyűlés jóváhagyta az idei költségvetést, ám nem fogadta el a 2005. évi bérfejlesztést a közszférában. 2004. december 10-e után a kormány beterjesztette a közalkalmazotti bérfejlesztésre vonatkozó javaslatát, ám ennek a forrása nincs meg a költségvetésben. Csak érzékeltetésül: ez a döntés Mezőkövesdnek mínusz 108 millió forintot jelentett, vagyis ennyivel nőtt a hiány a költségvetésünkben. Tudomásom szerint a legtöbb önkormányzat hasonló problémákkal küzd.
– Mezőkövesd ellenzéki város: a polgári pártok „adják” a képviselő-testület többségét, illetve a polgármestert is. Bünteti-e a kormány ezért a települést?
– Benyújtott pályázataink főként fejlesztésre vonatkoznak. Egy pozitív döntés van pusztán a kormány részéről: a szennyvízcsatorna-hálózat állami céltámogatásának biztosítása. Az összes többi nagy pályázatunk azonban kiesett a rostán. Volt például olyan tenderünk – a városközpont-rehabilitáció –, amelyen minden pályázó nyert Borsod megyében, csak mi nem. Érezhető tehát a politikai szándék.
– A vállalkozásokat sújtó, nagy visszhangot kiváltó áfavisszatartás kapcsán ön jegyez egy törvénymódosítást, amely a pénzek visszafizetésének határidejét változtatná meg. A Pénzügyminisztérium ezt úgy kommentálta, hogy felesleges a törvénymódosítás, hiszen a törvény pontosan megszabja az utalások határidejét. Akkor hát mi indokolja a javaslatát?
– A javaslat lényege, hogy van határideje az államnak a kiutalásokra, amelyet törvény ír elő. Én ennek a határidőnek a harminc nappal való meghosszabbítását kezdeményeztem, ám ez lenne a maximum. Ha jól értem, a Pénzügyminisztérium most elismerte, hogy van már ilyen rendelkezés, az ebben előírt határidőket ugyanakkor a hatóságok nem tartják be. Ez egy „ravasz” javaslat, mert ha nem támogatja a kormány, akkor elismeri, hogy jogszabályt sért. Ha viszont támogatja, jobban jár, mert azt mondja, hogy igen, „nyerek” harminc napot – méghozzá törvényesen.
– Bő egy esztendő múlva országgyűlési választások lesznek. Ilyen helyzetben remélhető-e, hogy az EU által többször is kritizált költségvetési túlkapásokat az egyensúly megteremtése érdekében mérsékli majd a kormány?
– A kormány nem érzi a pénzügyi-költségvetési, amúgy minősíthetetlen gazdálkodás felelősségét és következményeit; csak a választások eredménye fogja majd felébreszteni a jelenlegi hatalmat. Pesszimista vagyok, ezért úgy gondolom, aktuálpolitikai okok miatt nem teszi majd meg a szükséges kiigazításokat a Gyurcsány-kormány. Az államadósság át fogja lépni majd a GDP-arányosan számított hatvan- százalékos határt. Hogy mit lehet tennie majd egy új kormánynak? Mindenekelőtt szembe kell néznie a tényekkel és a valósággal. Fel kell mérni az ország állapotát, és meg kell mondani az embereknek, hogy is állunk. Sajnos az eladósodás folytatódik. Például az M5-ös kivásárlása százmilliárdos kiadási tételt jelent majd 2006 után az országnak. Leltározni kell tehát az utolsó forintig, és utána lehet eldönteni, hogyan tovább. Semmi jóra nem számítok, a változás elkerülhetetlen az ország számára.



Tállai András. Közgazdász-üzemgazdász; 1998-tól parlamenti képviselő, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közgyűlés tagja. 2000. december 31-ig tagja az Országgyűlés költségvetési és pénzügyi bizottságának, valamint a számvevőszéki bizottságnak. 2001. január 10-től az Orbán-kormány Pénzügyminisztériumának politikai államtitkára. 2002-ben az első fordulóban jutott be a parlamentbe mint a Borsod megyei 13. választókerület képviselője. 2002 októberétől Mezőkövesd polgármestere. Jelenleg az Országgyűlés költségvetési és pénzügyi bizottságának tagja, illetve a számvevőszéki bizottság elnöke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.