Az egyháztörténész szemhatára

2005. 03. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Százéves a bencés szerzetes és történettudós Vanyó Tihamér. Leírva nagyon furcsán hat, hiszen ezt az évfordulót szinte kizárólag megemlékezések formájában szoktuk ünnepelni. Másképp közelítve a dologhoz: ugyanabban az évben született, mint József Attila. Lehet, hogy hitetlenkedve illenék rácsodálkoznom erre, főleg hogy ő az egyetlen százéves, akit személyesen ismerek, mégis olyan természetes. Amikor idestova húsz évvel ezelőtt, pannonhalmi gimnazistaként, nem kevés megilletődöttséggel átléptem a szobájának, ennek a szakkönyvekkel megrakott szentélynek a küszöbét, néhány ismerkedő kérdés után elkezdett az életéről mesélni, és magától értetődő természetességgel, azzal az utánozhatatlanul magabiztos mosollyal az ajkán kijelentette: száz évig fogok élni. Nekem soha nem jutott eszembe, hogy ebben kételkedjem.
Tihamér atya 1905. március 8-án született Vanyó Aladár néven Szomolnokon, e gyorsan magyarosodó szepességi bányavároskában. A helyi elemi iskola után a kassai premontrei gimnázium tanulója lett, tanárai közül főleg Stuhlmann Patrik és a szintén jeles történész, Oszvald Arisztid voltak rá nagy hatással. Az 1918-ban bekövetkező történelmi kataklizma a Vanyó családot is elsodorta a Felvidékről, a tisztviselő apa feleségével és két fiával együtt Budapestre települt át. A Duna-parti teherpályaudvar vagonját egy Budafoki úti szükséglakás követte, a nehéz éveket az új iskola kiváló tanárai és közössége tették elviselhetővé: Aladár a pesti piaristákhoz, Sík Sándor osztályába került.
A kiemelkedő tehetségű fiatal fiú hivatását nagyon korán az elmélyült, belső késztetésből fakadó szellemi munkában találta meg. A két háború közötti Magyarországon még igen erősen élt a tudós-szerzetes paptanári ideál, szinte valamennyi rendben voltak olyan kiváló tudósok, akik a kor európai tudományosságának színvonalán kutatták szakterületük problémáit – mellette természetesen gimnazista fiúk generációit tanították és nevelték a keresztény és magyar értékek szerint. Mégis, a csonka Magyarország kolostorai közül a szellem talán legkultikusabb őrhelyének a pannonhalmi bencések monostora számított. Nem véletlen tehát, hogy a 18 éves fiú úgy lépett be a bencés noviciátusba, hogy korábban soha nem találkozott bencés szerzetessel.
1923-ban lépte át először a kolostor küszöbét, és annak falait az elmúlt 82 évben – a tanulmányutak és ritka vakációk kivételével – soha el nem hagyta, igazi szerzeteshez méltóan. 1928-ban végzett a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem történelem–földrajz szakán, és még ebben az évben megírta doktori értekezését. Professzora a XX. század talán legnagyobb magyar történetírója, Szekfű Gyula volt. A fiatal bencés szerzetes és az ekkor már országos hírű egyetemi tanár kapcsolata nem a szokványos tanár–diák viszony sémái szerint alakult. Szekfű (akárcsak egy évtizeddel korábban Sík) felismerte Vanyó kiemelkedő intellektusát, nem mindennapi munkabírását, és barátjává fogadta a fiatal kollégát. Ennek a mély emberi kapcsolatnak az emlékét feldolgozásra váró levelezésük őrzi. Vanyó egyike volt azoknak a pályakezdő egyháztörténészeknek, akikre építve a profeszszor újra akarta írni a magyar barokk történetét. Vanyó tagja lett a Szekfű köré szerveződő munkaközösségnek, a Regnumnak, amelynek tudományos tevékenysége, illetve az általuk kiadott hatkötetnyi évkönyv a magyar katolikus egyháztörténet-írás egyik csúcspontjának tekinthető.
A fiatal szerzetes szellemi fejlődését azonban elsősorban a hazai, pannonhalmi közeg formálta és tágította. Ma már eléggé nehéz magunk elé képzelni azt a két háború közötti kolostort, amelyben számos európai látókörű és műveltségű szerzetes élt, sokukat (Vanyóhoz hasonlóan) ma is számon tartja a tudomány. Ennek az intellektuális pezsgésnek az emléke a Pannonhalmi Szemle húsz évfolyama, amelynek rendszeres munkatársa lett Tihamér atya is. Az egykori pannonhalmi szerzeteseket minden érdekelte, ami a környező világban történt, talán ezért érzi a lapot olyan frissnek a mai olvasó is.
Vanyó Tihamér igazi értelmiségihez méltóan, igen széles látókörrel tájékozódott a világban: szívesen olvasott és ismertetett földrajzi vagy filozófiai könyveket, feltűnő bátorsággal szólt hozzá kora égető politikai kérdéseihez, beledolgozta magát a pszichológia tudományába. Húsz éven át tanította a bencés főiskola növendékeit, majd 1950-től nyugdíjba vonulásáig a pannonhalmi gimnazistákat. Igazi területe azonban a történettudomány, azon belül is az egyháztörténelem lett. Mind saját generációjában, mind pedig az utódok közül elsősorban egy szempontból emelkedett ki: ragyogó képességgel érzett rá a nemzetközi történetírás élvonalának kérdésfelvetéseire. Szinte bármihez nyúlt, megdöbbentően modernnek bizonyult.
Doktori értekezését Sopron megye egyházi és művelődési viszonyairól írta az egyház-látogatási jegyzőkönyvek alapján. Témaválasztásában és forráskezelésében olyan utakon járt, amelyet a disszertáció kiadása utáni évben induló francia Annales folyóirat munkatársai honosítottak meg az európai történetírásban. Az ő művéhez hasonló írások Franciaországban és Németországban a következő évtizedekben jelentek meg. Három alkalommal járt Rómában, ahol a Vatikáni Titkos Levéltárban kutatott. Mindhárom kutatóút eredményei fontos kötetekben láttak napvilágot. Az 1933-ban megjelent, fő művének tekintett 500 oldalas forrásközlésében a magyar püspököknek Rómába küldött jelentéseit adta ki, a bevezető tanulmányban pedig máig egyedüliként tett kísérletet, hogy a trienti zsinat magyarországi hatásait összefoglalja – a hasonló témájú német és olasz tanulmánykötetek előtt évtizedekkel (!) 1935-ben és 1986-ban a bécsi nunciusok magyarországi vonatkozású jelentéseiből és irataiból közölt bőséges válogatást. 1941-ben összefoglalta a plébániatörténet-írás módszertanát – ez a munkája az egyházi helytörténetírás máig legjobb elméleti áttekintése. Az egyháztörténész szemhatára címmel egy évvel később megjelent írásában pedig a tudományág olyan távlatait érzékeltette, amelyhez hasonlóra máig kísérletet sem tettek. Azt pedig már valóban csak érdekességként említhetjük, hogy még olyan ma divatos témában is publikált, mint a nők történelmi szerepe – csakhogy ő 1939-ben.
Írásainak jegyzékéből azonban rögtön kitűnik: az ő pályája is jellegzetesen XX. századi magyar sors. 1949-től 1969-ig egyetlen sora sem látott napvilágot. Ezt követően pedig lassan, kis lépésekkel került vissza a történész szakma vérkeringésébe. A Történettudományi Intézetben tartott előadásai igazi szakmai szenzációknak minősültek, az 1970-es évektől az országos folyóiratok versengtek írásaiért. Már késő volt? Nem, de a szakmai közvélekedés szerint a történész pályája csúcsára 40 és 60 éves kora között ér, nem pedig utána. Jóval utána.
Vanyó Tihamér százéves. 1919-ben még látta Kun Bélát és Horthy Miklóst, határozott véleménye volt a nácizmusról és az olasz fasizmusról, de beszélgettünk a rendszerváltás utáni magyar politika esélyeiről is. Különös belegondolni, hogy mindezt egyetlen emberélet képes átfogni. Az ember százéves, az életmű méltó a szerző korához, csak éppen ez a száz év nem érződik rajta. Mondhatnánk: fiatalos, ha ez itt nem számít illetlenségnek. 1990 után az egyháztörténészek új nemzedéke ösztönös természetességgel nyúlt vissza Vanyó Tihamér írásaihoz, és nagyjából ott folytatta, ahol ő és kortársai abbahagyták. A 60–70 évvel fiatalabb történészgeneráció számára Vanyó tanulmányai nemcsak adataik, hanem szellemiségük miatt is érvényes, sőt élvezhető olvasmányokat jelentenek. A szellem szülöttei, az írások megőrizték fiatalságukat. Ennél nagyobb jó nem érhet egy tudóst, főleg, ha százéves.
Kedves Tihamér atya, boldog születésnapot!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.