Bokros Lajos mítosza

Ez kell nekünk meg egy új tatárjárás Az Okos Lajos (…) Éljen soká a kőbaltás miniszter Büszkén sétálgasson a rommezőn föl-alá Ami itt állt mind ő verte szét (Orbán Ottó: Gondolatok a leégett könyvtárban)

2005. 03. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tíz éve ezen a napon – március 12-e 1995-ben amúgy vasárnapra esett – ismertette a kormány rendkívüli ülése után Horn Gyula miniszterelnök, Bokros Lajos frissen kinevezett pénzügyminiszter, valamint a Magyar Nemzeti Bank elnöki posztját éppen visszaszerző Surányi György a kabinet gazdasági stabilizációt célzó intézkedéseit, azaz a Bokros-csomagot. Az akkor a parlamenti sajtótájékoztatón elhangzottakat szorgosan körmölő tudósító, e sorok írója élénken emlékszik arra a kolleginára, aki félhangosan feljajdult, amikor a családtámogatási rendszer átalakításához értek az előadók. A névadó miniszter még meg sem szokhatta bársonyszékét, máris az ország leggyűlöltebb közéleti személyiségévé vált, sokak szemében maga volt az eleven ördög. A megszorító csomag máig megosztja a szakmát és a politikát, de a tíz éve történtek felidézése a széles közvéleményben talán már nem kavar ordas indulatokat. A harag múltával a balliberális véleménydeformáló médiaértelmiség elérkezettnek látta az időt, hogy hérosszá stilizálja az egykori mumust (az alaphangot anno Tamás Gáspár Miklós adta meg: „Bokros Lajos megmentette a hazát”). A hamis mítoszteremtés leghatásosabb ellenszéruma a szikár tények felsorolása és a nyilvánvaló összefüggések megvilágítása.
1995 elején a magyar gazdaság valóban a válság felé sodródott, nemzetközi megítélésünk mélyponton volt; a beavatkozás nem tűrt halasztást. Az egyensúlyvesztésért ugyan a kormány akkor (is) az elődöket kárhoztatta, ám tény, hogy a romlás a Horn-kabinet belépésével vált drámai mértékűvé. 1994 nyara és a Bokros–Surányi duó színre lépése között a miniszterelnök és Békesi László pénzügyminiszter hatalmi harca gyakorlatilag megbénította a kormányzati cselekvést. Horn Gyulában és kétpárti koalíciójában tehát a válság elhárítója helyett helyesebb annak előidézőjét tisztelnünk.
Többé-kevésbé szakmai konszenzus van abban, hogy az egyensúly helyrebillentése érdekében szükséges volt a nyolcszázalékos importvám kivetése, a forint kilencszázalékos leértékelése – a csúszó leértékelés technikája viszont már komoly vita tárgya. A makrogazdasági mutatók egy részének – beleértve az eladósodottságot is – javulásához azonban a fenti intézkedéseken és a költségvetési kiadások lefaragásán túl kellett más is: az energiaszektor 1995 végi eladása, ami egyszeri extrabevételhez juttatta az államot, de aminek szomorú következményeit máig nyögi a kiszolgáltatott magyar fogyasztó. A Bokros-rajongók közbeszédet akkor is és ma is uraló köre az egyensúlyi mutatók kedvezőbb alakulásának hangsúlyozása mellett elhanyagolható apróságként tekint a csomag egyéb következményeire: az infláció rekorddöntögető felpörgetésére és a reálbérek drasztikus csökkenésére.
A stabilizáció ürügyén egyetlen rohammal mélyreható társadalmi reformot is kezdeményezett a Horn–Kuncze-kormány, melynek legemlékezetesebb eleme a családtámogatási rendszer megkurtítása és a felsőoktatási tandíj bevezetése volt. Jellemző, hogy a csomag áterőltetése miatt azonnal lemondott a kormány két minisztere, s Hornék a döntéseikről csak utólag tájékoztatták az Érdekegyeztető Tanácsot. A mítoszteremtés jótékony köde a stabilizációs intézkedések társadalmi következményeinek taglalásakor már végképp nem fedheti el a pőre valóságot: az Alkotmánybíróság a csomag ezen részét jórészt az alaptörvénybe ütközőnek ítélte (számos megszorítás ezért később, néhol némileg enyhített formában lépett életbe), a rászorultsági elv hangoztatása valójában a balliberális erők máig tetten érhető dühödt középosztály-ellenességét és a demográfiai problémákkal kapcsolatos teljes érzéketlenségét takarta. Őszinteségi rohamában később több baloldali politikus is csekély megtakarítás érdekében hozott, a társadalmat az elért célhoz képest aránytalan mértékben sújtó intézkedésnek nevezett több megszorító lépést.
A társadalmi károk felsorolásakor érdemes átadni a szót egy ismert baloldali személyiségnek, aki néhány héttel a kormánydöntés után időtálló módon módon megvonta az intézkedéscsomag mérlegét. „A március 12-i »rövid távú« gazdasági szükségcsomag (és kilátásba helyezett »folytatása«) történelmi jelentőségű: a társadalom kettészakadásának intézményesítése, egyben a további szakadás döntő jelentőségű állomása. Ferge Zsuzsa számításai világosan bemutatják, hogy a kormány retorikájával ellentétben a tervezett intézkedések az elszegényedéssel fenyegetett rétegeket sújtják. (…) A hosszabb távú hatások közül a legkomolyabb veszélyt a latin-amerikanizálódás folyamatának jelentős felgyorsulása jelenti. (…) A mostani gazdaságpolitika a legkönnyebb ellenállás vonalán mozog, a legkiszolgáltatottabb, védekezésre képtelen társadalmi csoportokra hárítja a válság terheit.” (Szalai Erzsébet: Ki eszi meg a tyúkot? Népszabadság 1995. április 1.) A megszorító csomag elkerülhetetlenségét alátámasztani igyekvő kormányzati retorika érvei a mai fül számára is ismerősek lehetnek: a lakosság túl sokat fogyaszt, a magyar gazdaság nem bírja el változatlan formában a jóléti, szociális rendszereket.
Újabban többször elhangzott a szocialisták önigazoló mítoszának részeként, hogy a Horn-kormány feláldozta magát az elkerülhetetlen, ámde népszerűtlen intézkedések oltárán, s az 1995 tavaszi bátorságáért 1998-as bukásával fizetett. Kétségtelen, hogy a választási ígéretekkel homlokegyenest ellenkező csomag a szocialisták soraiban is nagy felzúdulást keltett, ám annak elfogadása és a választások között több mint három év telt el. A vereségben a későbbi elhibázott döntések és sorjázó korrupciógyanús ügyek játszottak meghatározó szerepet. Azt is gyakran éreztetik a véleménymonopólium honi birtokosai, hogy Bokros alig egy év miniszterséget követő bukása a meg nem értettség, illetve a jobboldal provincializmusának a következménye. Azonban, fájdalom, Bokros Lajos nem az ellenzék valóban heves támadásai, hanem döntően az MSZP-hez köthető érdekcsoportokkal való összeütközése miatt volt kénytelen távozni. A tb-önkormányzatokkal, a Postabankkal és az OTP-vel vívott csörtéit sorban elvesztette; a volt pénzügyminiszter által helyesen támadott állami pénznyelő automaták egy részét már a Fidesz-kormány szerelte le 1998-ban.
Bokros Lajos a kormányzó baloldal egyszer használatos válságkezelője, egyben ideális bűnbak volt. A piszkos munka elvégzése után könnyű szívvel megváltak tőle. Ezért fontos tíz év után is leszögezni: a történtekért nem egy személyben kell viselnie a felelősséget, ő csupán kihasználta a Horn Gyula, az MSZP és az úgynevezett SZDSZ felkínálta esélyt. A brutális megszorító csomag tehát csak a lényeget hanyagul mellőzők számára lehet a gazdaság megmentésének szimbóluma; az sokkal inkább azon balliberális társaság politikai felelőtlenségének mementója, amelyik egyetlen délután gondolta megvalósítani hagymázos reformterveit.
Én így most sem Bokros Lajos visszatérésétől tartok, hanem a hatalom mai gyakorlóitól. Akik se tisztességesebbek, se tehetségesebbek nem lettek tíz év múltán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.