Duzzadó ikerdeficit

2005. 03. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon a legnagyobb az úgynevezett ikerdeficit, azaz a folyó fizetési mérleg és az államháztartás együttes hiánya az újonnan csatlakozott európai uniós országok közül. A számos, hazánk által produkált negatív rekord – magas infláció, dagadó államadósság, regionális különbségek és alacsony foglalkoztatási szint – mellett a szóban forgó „közös hiány” kialakulása jelzi, hogy mekkora baj van a gazdasággal. Sajnos a magyar „ikerdeficit-recept” amúgy a klaszszikus ismérvek szerint alakul, hiszen egyszerre nő a külső és a hazai finanszírozási igény, amely tartós feszültséget hordoz. De ne szaladjunk előre.
A Fitch Ratings – mint a legnagyobb európai hitelminősítő – rövid idő alatt kétszer is megkérdőjelezte a magyar gazdaságpolitika hitelességét. Első körben január közepén egy fokozattal visszaminősítette hazánk hosszú futamú, szuverén forintadósságát „a gazdasági egyensúlyt megbontó, makacs költségvetési egyensúlyhiányra” hivatkozva, és meghagyta a most még megerősített devizaadósság leminősítésének lehetőségét is. Rá egy hónapra a Fitch azt hangsúlyozta: egy-két évvel is csúszhat Magyarország euróövezeti csatlakozása. Ide kívánkozik, hogy a magyarországi euróbevezetés kapcsán azóta már pesszimistább vélekedés is napvilágra került: a tavaly már egyébként is két évvel kitolt euróbevezetési dátumhoz képest ugyanis további négyéves késést tart lehetségesnek a Goldman Sachs magyar gazdaságról szóló legújabb jelentése. Ezek szerint euróval csak 2014-ben fizethetünk? A Dow Jones által idézett elemzés szerint hazánkban a veszélyt az jelenti, hogy a pénzügyi politikán nem látszik a maastrichti követelmények felé való közeledés.
Visszatérve a Fitch-jelentés részleteire, a hitelminősítő a szuverén forintadósság visszaminősítését indokoló közleményében azt is kifejtette, hogy a jelentős költségvetési deficit – amely gyarapította az államadósságot – kibillentette egyensúlyából a gazdaságot, rontotta a folyó fizetési mérleget, kikezdte a gazdaságpolitika hitelességét, ezzel együtt pedig késlelteti az euró sajnos gyorsnak már aligha minősíthető átvételét. Mindemellett a tavalyi lesz a harmadik év egymás után, amelyben a kormány jelentős mértékben túllépte saját deficitcéljait – hívta még fel a figyelmet a Fitch, amely arra számít: a 2006-os országgyűlési választások további kockázatokkal járnak a költségvetési konszolidációra. Persze sokatmondó az a kitétel is, miszerint a folyómérleg-hiány a Fitch számításai szerint 2004-ben (is) a GDP 9 százalékán maradt, és a cég 2005-ben sem számít 8,5 százalékos mértéknél kevesebbre. S miközben a kormányzati hurráoptimizmus a vállalati források érkeztét dicsőíti, addig a Fitch szerint a nettó működőtőke-beáramlás visszaesése miatt Magyarország erősebben függ a portfólióbefektetőktől és a hiány hitelből történő finanszírozásától.
A magyar gazdaságpolitika hitelességének „kikezdése” amúgy nem új keletű: az Európai Bizottság, vagyis az EU legfőbb döntéshozó testülete még tavaly deficiteljárást kezdeményezett hazánk és Görögország ellen, múltkor pedig lényegében ezen téziseit duplázta meg. Sőt azt a szégyent is megértük, hogy nem Budapesten, hanem Brüsszelben készül az a javaslatcsomag, mely szerint csökkenteni lehet a hiányt. A legnagyobb gondot persze az jelenti, hogy ez a negatív folyamat tartósnak ígérkezik, s nem pedig átmeneti ingadozás, miként azt a Pénzügyminisztérium (PM) jósolta. Ha esetleg valaki elfelejtette volna, az elmarasztalás és leminősítés idején Draskovics Tibor, a tárca vezetője leszögezte: nem változtat a pénzügypolitikán, s egyúttal cáfolta azt, hogy rossz állapotban lenne a gazdaság, sőt nem is értette, „miért pont most lépett a londoni intézet”. Pedig a Fitch-jelentéshez az államháztartás 2004. évi hiányára vonatkozó számok szolgáltatták az adatokat. Ide tartozik, hogy a legutóbbi uniós elmarasztalás kapcsán a PM első számú vezetője úgy nyilatkozott: „Az Európai Bizottság – a kiadott sajtóközleménnyel ellentétben – nem ajánlotta, hogy az államháztartási hiányt további 0,5 százalékponttal csökkentse Magyarország.” No comment.
Nem győzzük hangsúlyozni: ha az államháztartásban nem teljesülnek a kitűzött célok, az a gazdaságpolitika hitelességét ássa alá, vagyis nő az államadósság után fizetendő felár. Ezzel párhuzamosan nő a külső finanszírozási igény; a fizetésimérleg-hiány már rekordokat dönt, amiért a magas költségvetési deficitet hibáztatják. Tulajdonképpen ez az ikerdeficit klasszikus esete: az állami bevételeket meghaladó költekezés az import elszaladásához, így a fizetésimérleghiány megugrásához vezet. Amikor tehát egyszerre nő a hazai és a külső finanszírozási igény, azt a kockázatok emelkedéseként élik meg a pénzpiaci szereplők, emiatt az államháztartás csak növekvő felár mellett finanszírozható. Ilyen szituációban pedig a jegybank az alapkamatot magasan kell hogy tartsa, máskülönben azonnal megindul a nemzeti valuta elleni spekuláció, illetve alacsonyabb hozamok mellett a külföldiek sem finanszírozzák az államadósságot az állampapírok felvásárlása révén.
Magyarország legnagyobb problémája tehát az ikerdeficit, valamint a kormányzat reformok iránti elkötelezettségének hiánya. Ez azért rossz, mert nem egyszerűen csak az államadósság belföldi „elszaporodásáról”, hanem a folyó fizetési mérlegen keresztül a külföldi megtakarítások bevonásáról van szó, amelyek ahelyett, hogy a vállalati felhalmozásokat szolgálnák, a költségvetési túlkereslet által teremtett többletfogyasztást finanszírozzák. A problémát tetézi, hogy a jelenlegi – éves szintre vetített 3,6-4 százalékos GDP-bővüléssel tupírozott – konjunktúra valóban „mutatós”, ha a nyugat-európai uniós tagországokban elért gazdasági növekedéshez hasonlítjuk. Az Európai Unió korábbi 15 tagállamában a bővülés éves mértéke kétszázalékos. A helyzet azonban merőben más, ha a Magyarországgal együtt csatlakozott volt szocialista országok, továbbá a két 2007-ben csatlakozó ország gazdasági növekedését vesszük összehasonlításul. Ezt tekintve kiderül, hogy Magyarország gazdaságilag relatív leszakadásban van, hiszen Szlovákiában 5,5, Romániában 6,6, Lengyelországban 6,8, a balti államokban pedig 7-8 százalékos GDP-növekedést regisztráltak tavaly. A többi országhoz hasonlóan gyors növekedés elmaradásának az oka alapvetően a reformelkötelezettség hiánya, s követhető példaként Szlovákiát és a Baltikumot említhetjük. Sajnos a a gazdaságpolitika hiteltelensége – amely most már a nemzetközi hitelminősítők és az Európai Unió előtt is világosan mutatkozik – tovább gyengíti a magyar versenyképességet.
Véleményünk szerint tágítható a magyar gazdaságpolitika horizontja: az ikerdeficit megszüntetésére és a gazdasági növekedés élénkítéséhez alapvetően szükséges a lakosság pénzügyi megtakarításainak ösztönzése és az államháztartás fenntartható finanszírozási pályára állítása, a büdzsé kiadási oldalának átfazonírozása. A magyar költségvetés és a folyó fizetési mérleg együttes hiányát hosszú távon nem fogják finanszírozni a piacok – vagy csak igen-igen magas kamatszinten.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.