Egy helyben topogó Európa

Loppert Csaba
2005. 03. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Váratlanul a szolgáltatások liberalizálásáról szóló irányelv került a hagyományosan gazdasági kérdésekkel foglalkozó tavaszi uniós csúcsértekezlet középpontjába. Orbán Viktor is megszólalt az ügyben: az európai néppárti találkozó után a régi és az új tagállamok közötti törésvonalra hívta fel a figyelmet, valamint – Románia közeli csatlakozására tekintettel – óvatosságra intett. A volt miniszterelnökhöz hasonlóan fogalmaz a Frankfurter Allgemeine Zeitung is, amikor azt írja: a Bolkestein-irányelv kapcsán a 25 tagú Európai Unió első komoly válságával szembesül. Tény, hogy a brüsszeli csúcson kiderült: ebben a kérdésben a régi Európában nincs jobb- és baloldal. A tizenötök politikai vezetői, a baloldali német, svéd és brit kormányfő egy emberként sorakoztak fel a direktíva gyökeres átdolgozását követelő jobboldali konzervatív Jacques Chirac mögött. Akinek nyomós oka van rá, hogy elől járjon a szolgáltatások liberalizálását célzó uniós irányelv elvetésében. A szociális jogokra hagyományosan legérzékenyebb Franciaországban ugyanis a baloldal és a szakszervezetek hónapok óta – utcai tiltakozásokat is szervezve – mozgósítja a közvéleményt a szociális dömping veszélyével járó irányelv, és azzal együtt a nemsokára népszavazás elé kerülő uniós alkotmány ellen.
Az új uniós tagországok piacait a rendszerváltozást követően elérte a nagy multinacionális cégek árudömpingje. A régi Európa tárgyalói a csatlakozási szerződések előkészítésekor gondoskodtak róla, hogy megvédjék munkaerőpiacukat az új tagállamok munkaerő-dömpingje ellen. De nyitva felejtettek egy kiskaput, ahol az új európaiak elvileg még „bebújhatnak” a régi tagállamok piacaira. Nyilvánvaló: az lenne az igazságos, ha az uniós piac 70 százalékát kitevő munkaigényesebb szolgáltatások területén az új tagországok kisvállalkozásainak meglenne a joguk arra, hogy piacot szerezzenek Európa fejlettebb felén. Ezt diktálná az egyenlő jogok elve.
Az uniós piacot alulról – többek között az adóversennyel és a munkaügyi szabályozás rugalmasabbá tételével – forradalmasítani igyekvő angolszász szabadpiaci liberalizmus hívei ezt a helyzetet használták ki a szolgáltatásokat liberalizáló, a származási ország elvét magában foglaló európai direktíva beterjesztésére. Közismert: a származási ország elve azt jelenti, hogy minden szolgáltató az unió egész területén az eredeti székhelye szerinti adózási, munkajogi feltételekkel nyújthat szolgáltatást. Minthogy ezeken a területeken a magyar, lett, lengyel stb. szabályozás sokkal kedvezőbb a vállalkozásoknak, mint a német vagy a francia, első látásra a Bolkestein-direktíva az új tagországok érdekeit védi. Ennek megfelelően nemrégiben az uniós ügyekért felelős magyar miniszter, Baráth Etele is időt szakított arra, hogy fellépjen egy fontos uniós fórumon a direktíva mellett. A minapi brüsszeli csúcson pedig Mikulás Dzurinda állt ki – a finn miniszterelnökkel, Matti Vanhanennel együtt –, a The Economist szerint démonizált, és néhol már csak Frankenstein-direktívának nevezett irányelv mellett.
Sajnos a magyarországi bejegyzés nem egyenlő a magyar tulajdonnal. Félő, hogy ebből a szabályból is – ha lesz belőle valami – az élelmes külföldi vállalkozások húznak hasznot (erre utalt Jacques Chirac is az uniós csúcson). Olyan hírek is vannak, hogy a külföldi vállalkozások magyarországi bejegyzésének költségei a közeljövőben a minimálisra csökkennek. A régi tagországok, vállalkozók, munkavállalók és az állam mindent bevetnek saját piacaik védelméért. A Bolkestein-irányelv körüli médiaháborúnak döntő szerepe van abban, hogy a vén Európa legfőbb bástyájának tekintett Franciaországban ma már a polgárok 52 százaléka ellenzi az uniós alkotmányt. A kérdés megoldását és az európai integráció továbbfejlődését valószínűleg nem a direktíva megtorpedózása, a külföldiek kizárása, hanem a régi és az új Európa fiskális és szociális előírásainak egymáshoz közelítése hozhatja. Ami a régi Európa oldaláról alacsonyabb fiskális terheket és rugalmasabb munkaügyi szabályozást, a mi oldalunkról a szociális jogok kiterjesztését jelenti. Ezt azonban valakinek ki kellene harcolnia. A magyarországi multik nem fognak maguktól magasabb béreket fizetni, rövidebb munkaidőt adni. Ebben a kérdésben a magyar és az országhatárokon túl nem látó európai szakszervezetek egyaránt hibásak. Ráadásul egyes vállalkozók a munkavállalók feletti fölényüket igyekeznek növelni ahelyett, hogy az uniós hadszíntéren küzdenének saját piacaik bővítéséért.
Sokkal kevesebb fejtörést okozott és gyorsan elfogadta a brüszszeli csúcs a növekedési és stabilitási paktum reformját. Eszerint nem követi automatikus deficiteljárás, ha valamelyik tagország államháztartási hiánya átlépi a három százalékot. A bizottság, mielőtt megindítja az eljárást, nagyobb hangsúllyal vizsgálja majd az enyhítő körülményeket, vagyis azokat a feltételeket, amelyek között egy uniós ország átlépte a három százalékot. A 3,2 vagy 3,3 százalékos hiány esetén még lesz lehetőség a mérlegelésre, a négy- vagy ötszázalékos hiánynál viszont már nem – mondják Brüsszelben. Szubjektív mérlegelés tárgya lehet egyes országok speciális erőfeszítése is. A németek az egyesítéssel kapcsolatos erőfeszítések, a franciák a baráti országoknak nyújtott szolidaritási kiadások és saját katonai fejlesztéseik, a magyarok és a lengyelek a nyugdíjreformból következő költségvetési bevételkiesés kompenzációjaként számíthatnak az uniós szervek jóindulatára. Így a tanácsban uralkodó politikai erőviszonyok nagyobb szerepet kapnak – hangoztatja a mind erősebb ellentábor. A szubjektív szempontok térnyerése tiltakozást váltott ki az Európai Központi Bank kormányzó testületében, számos vállalkozói kamaránál, de – a The Times szerint – az osztogatásból kimaradt a Nagy-Britannia nevében fellépő Gordon Bown pénzügyminiszter is. Bár nem tiltakozott a reform ellen, mégis ebbe a sorba érdemes állítani a Fidesz részéről Varga Mihály nyilatkozatát, aki arra hívta fel a pénzügyminiszter figyelmét: az Európai Unió pénzügyminisztereinek döntése nem ad felhatalmazást a kormánynak a választások előtti szabad költekezésre. Annál is kevésbé, mert az első két hónapban a költségvetés hiánya elérte az egész évre tervezett hiány 54 százalékát.
Nem történt komoly előrelépés a brüsszeli csúcs harmadik gazdasági témája, a lisszaboni stratégia kérdésében sem. Mint ismeretes, a Barroso-bizottság felállása után megállapította, hogy túl ambiciózusnak bizonyult az öt évvel ezelőtt kidolgozott stratégia, amely 2010-ig az Európai Uniót a föld legversenyképesebb térségévé kívánta tenni. Az innováció és a foglalkoztatottság növelésének előtérbe állításával kapcsolatos szokásos nyilatkozatokon kívül inkább csak az uniós döntéshozási mechanizmus újabb bírálatai keltettek feltűnést. Ezek sorában érdemes megemlíteni a déli uniós országok vállalatvezetőit tömörítő Gazdasági Kooperációs Tanácsét. Ez a munkaidő növelésében, a hatóságok és a vállalkozások közötti együttműködés javításában, a szabályozás lazításában látja a megoldást. A másik oldalon figyelmet érdemel egy társadalomtudósok bírálatát tartalmazó tanulmány. Eszerint a lisszaboni stratégia elbürokratizálódott, a döntések előkészítése szakértők privilégiumává vált, a mérőszámok és mutatók túlzott fontosságot kaptak. A foglalkoztatottság növelésének helyes célkitűzése például gyakran úgy torzul, hogy a tagállamok a rövid távú munkahelyteremtés szempontjainak rendelik alá a gazdasági tevékenységet. Meglátjuk, mi lesz a vége.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.