Eltüntetett orosz tankok, elsikkasztott elvtársi csókok

A Balázs Béla-díjas rendező Vitézy László Vörös föld című dokumentarista játékfilmje az 1982-es Magyar Játékfilmszemle igazi szenzációjaként részesült a rendezői nagydíjban. Az úgynevezett Budapesti Iskola emblémafilmjévé vált művet akkor többször is filmközi tapsviharral ünnepelte a közönség. A telitalálatos képek feketén-fehéren-vörösen kifejezték, hogy a szovjet gyarmatosítás az 1963-as amnesztiát követő látszatkonszolidáció évadján is megalázta, kifosztotta, többszörösen is tönkretette Magyarországot. A Vörös föld azért számított mérföldkőnek a magyar filmművészetben, mert végre nem a történelmi filmallegóriák olykor homályos nyelvén, hanem élesben, művészi és szociografikus hitelességgel nyújt látleletet a Kádár-korszak kilátástalanságáról.

2005. 03. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megtörtént eseményt dolgoz föl Vitézy László rendező és Dárday István forgatókönyvíró munkája. Egy Cserefának nevezett kis dunántúli faluról véletlenül kiderül, hogy bauxitbánya fölé épült. A mérhetetlen kincs kiaknázása érdekében a települést szovjet katonai erő segítségével porig rombolják, a helyén létrejött „vörösföld-bánya” haszna teljes mértékben a Szovjetunióba kerül. Magyarország annyiban részesül belőle, hogy az orosz nagy elvtársak a film fináléjában baráti csók kíséretében tűznek kicsinyke plecsnit egy magyar kis elvtárs mellére. A filmet újra láthatta a közönség az Odeon Lloyd moziban a Budapesti Iskola retrospektív filmfesztiválján. A vetítésen a rendező és a forgatókönyvíró is döbbenten észlelte, hogy az 1982-es, nemzetközi fesztiválokra készített, angol feliratú kópiáról eltűntek a legkeményebb jelenetek. Vitézy Lászlótól, majd Dárday Istvántól is megkérdeztük, milyen érzés megtudni, hogy művük csaknem negyed századon át megcsonkítva szerepelt külföldi mustrákon.
Vitézy László emlékeiben úgy él a film felemás elő- és utóélete, mint a nyomorúságos kádárizmus örökös színeváltó világának hű illusztrációja, amit íme, huszonhárom évvel később újra át kellett élnie. Vitézy Lászlóról és Dárday Istvánról tudni kell, hogy közösen kezdték el – többek között Szalay Györgyi, Gyarmathy Lívia, Tarr Béla segítségével – a Társulás Stúdió, a legjelentősebbé izmosodott dokumentum-művészfilm műhely megalapítását. Nem kis küzdelmek árán sikerült átvinniük a filmet az elfogadóbizottságokon, többek között azzal érvelvén, hogy a Vörös föld visszaadja az úgynevezett cselekvő hős becsületét. Így lehetett a mű az 1982-ben megalakult dokumentum-játékfilm műfaját megteremtő stúdió bemutatkozó munkája. Szerencséjük volt azzal is, hogy átmenetileg, a hetvenes évek végétől 1982-ig Pozsgay Imre volt a meghatározó kultúrpolitikus, nem Aczél György, így jócskán kitágultak a szókimondás lehetőségei. Nem véletlen, hogy ebben a korszakban jelenhettek meg Vitézy László Békeidő, Dárday István és Szalay Györgyi Harcmodor, Tarr Béla Panelkapcsolat című alkotásai. A Társulás Stúdió dokumentarista játékfilmjeinek köszönhetően az emberek szembesülhettek a hanyatló szocializmus valódi gondjaival, sőt azzal is, hogyan avatkozott be a Szovjetunió a magyar belügyekbe. Vitézy László képalkotó fantáziája a nagyhatalom katonai erejét is markánsan megjelenítette. Amikor például a vörös teherautók áthajtanak a falun, és sorra pusztítják a házakat, mindig feltűnik egy-egy szovjet tank. A film egyik kulcsmetaforája az a jelenet, amikor a temetőben exhumálják a holtakat, és megjelenik egy harckocsi, kiszól belőle egy szovjet katona, és a lázongó néptől megkérdezi: nem látták erre a többieket, mert eltévedtek. A korszak ellentmondásait híven modellezi, hogy bár Vitézy az 1982-es szemlén megkapta a rendezői nagydíjat, még a Filmkultúra 1981/5. számában megjelent, viszonylag tisztességes tanulmány is agyonhallgatta a szovjet elnyomás nyílt ábrázolását, vagyis a mű első számú üzenetét. Nem úgy egy rendezőtárs, Szász Péter, aki véresszájú elmarasztaló dolgozatában kijelenti: „Mi ez, ha nem egy könynyelműen megideologizált, demagóg uszítás?” Ahogy ez utóbbi, kritikának álcázott följelentésből is kiderül – teszi hozzá a rendező –: a hazai vetítésre szánt kópiák hiánytalanul tartalmazták a film összes jelenetét. Ám abból az angol feliratos, külföldi szereplésekre készült variációból, amelyet 2005. március 20-án, vasárnap este fél kilenckor láthatott a közönség az Odeon Lloyd moziban, annak idején gondos kezek kilúgoztak minden Szovjetuniót bíráló jelenetet, többek között a film fináléját. Az eltűnt képsoron elpusztult nagy sebhelyként árválkodik a ledózerolt falu helyén a bauxitbánya, ahol megjelennek Limousinokon a szovjet elvtársak, Brezsnyev-csókkal illetik magyar vazallusaikat, és örömünnepet ülnek, amiért sikerült elpusztítaniuk egy magyar falut. Ez már esztétikai szempontból is durva csonkítás, hiszen megsemmisült a csattanó.
Vajon miért kellett kivágni éppen a külföldre szánt kópiákból olyan jeleneteket, amelyeket a kádári Magyarország közönsége már láthatott? Vitézy László úgy véli, nyilvánvaló, hogy a kádári hatalom rettegett a KGB-től, amelynek ügynökei jelen voltak a nagy nemzetközi fesztiválokon, nemegyszer magyar delegáltként. Az úgynevezett glasznosztyot megelőző években már úgy-ahogy megengedhető volt a „táboron belüli” kritika, de azt a szovjetek akkor még nem tűrték volna el, hogy a nyugati világ művelt közönsége előtt ily leplezetlenül föltáruljon: mit is műveltek ők Magyarországon még a nyolcvanas években is. A megcsonkított kópia másik tanulsága: a magyarországi kultúrfunkcionáriusok, a Filmfőigazgatóság és a Hungarofilm vezetői, akiknek elvben a hazai művésztársadalom érdekképviseletét kellett volna megvalósítaniuk, jobb esetben semmit sem tettek egyes magyar filmesek érdekében, roszszabb esetben kifejezetten ártottak is nekik. Például úgy, hogy megpróbálták negatívan befolyásolni a zsűrit, többnyire sikerrel. Vitézy László ezt a saját bőrén tapasztalhatta, amikor 1983-ban a Vörös föld rendezőjeként meghívták a San Remó-i fesztiválra. Már az első napokban vacsorameghívást kapott a fesztivál igazgatójától egy romantikus tengerparti halászkertbe. Addig már-már a mennyben érezte magát, amíg az igazgató azt nem mondta: monsieur Vitézy, legyen erős, ha nem is nyilvánosan, de a filmet kivesszük a versenyprogramból. Pedig díjesélyes lenne, de a szocialista országok delegátusai tiltakoznak az ellen is, hogy a film megjelent egyáltalán. Értse meg – tette hozzá az igazgató, ez egy jobboldali színezetű fesztivál, éppen ezért nem tehetik ki magukat annak, hogy a Szovjetunió és a szocialista országok képviselői kivonuljanak.
Időközben Dárday István rendező, a film forgatókönyvírója is megérkezett beszélgetésünk helyszínére, s elmondta, hogy a megcsonkított Vörös föld történetének ikerpárját ők már átélték alkotótársával, Szalay Györgyivel 1984-ben a berlini filmfesztiválon. Az átváltozások című filmjükben hangsúlyos összefüggésben szerepelt Leonyid Brezsnyev temetése, de a berlini változatból ez a dramaturgiai szempontból is fontos jelenet kimaradt. Ők még a helyszínen berohantak a gépházba, s látták, hogy a csonkítás helyén a kópiát kontár kezek egy ócska szigetelőszalaggal ragasztották össze. A Vörös föld megkurtítását negyed századdal ezelőtt mesterien végezte el valaki. Őszintén kíváncsiak lennének arra, ki lehetett az a vágó, aki képes volt e hóhérmunkára. A két rendező abban is egyetértett, hogy a kádári hatalom szerepét itt és most átvették a filmszakma akkori hangadói, akik mind a mai napig megtartották vezető szerepüket. Dárday úgy véli, filmjeinek megítélése a közönségre és a kritikusokra tartozik, de arra ma is büszke, hogy létrehozta 1982-ben a Társulás Filmstúdiót, s áttörvén a hallgatás gátjait, társaival megteremtették a Budapesti Iskola emblémafilmjeit. Sajnos mintha mostanában, úgy két-három éve visszatért volna ez a régi módi, megfejelve az újkori pénzvilág kíméletlenségével. A filmtörvény ugyan megszületett, de a dokumentumfilmesek sanyarú helyzetén semmit nem változtatott, hiszen a világon semmi nem garantálja, hogy filmjeik valaha is közönség elé kerülnek. Néhány ritka alkalomtól eltekintve az ő munkáik vetítésére egyetlen mozi sem vállalkozik, s a televíziók – tisztelet a kivételnek – mereven elzárkóznak a nemzet vizuális emlékezetének életben tartásától.
Vitézy László hozzátette: semmiképpen nem akarják megírni önnekrológjukat, ezért elmond egy vérfagyasztóan vidám történetet, ami híven egészíti ki a Vörös földet megcsonkító egykori filmelhárítás természetrajzát: „Már a rendszerváltozás után, 1990-ben fölhívott Szabó B. István egykori főcenzor és filmfőigazgató, s közölte, hogy szeretne találkozni velem a Fény utcai piac melletti kocsmában. Ott aztán két fröccs között laza mozdulattal előhúzott a sporttáskájából egy szobrocskát, és így szólt: ez a tiéd, ezt nyerted éppen tíz évvel ezelőtt egy nemzetközi fesztiválon. Valóban, rá is van vésve a dátum: 1983.
Ugyanúgy megdöbbentem, ahogy most ön, mert akár hiszi, akár nem, fogalmam sem volt arról, hogy a Vörös föld szerepelt azon a fesztiválon. Szabó B. ezután kedélyesen gratulált. – Ki vette át annak idején? – nyögtem ki végre hosszú szünet után. – Valaki a Hungarofilmtől, talán Dósai István igazgató – felelte Szabó B. – Hogy pénz járt-e vele, azt sem tudom. Nézz utána! Tétován rákérdeztem, hogy talán valami oklevél vagy efféle nincs hozzá? – Én csak azt tudom – felelte –, hogy amikor az utolsó pártállami filmfőigazgató, Kőhalmi Ferenc átvette tőlem az irodát, kitakarítottam, s megtaláltam a szobrocskát egy nejlonzacskóban. Rá volt ragasztva egy papírfecni, rajta az írás: Vitézy László díja. Gondolom, a történethez nem kell kommentár.”
Mi annyit hozzáfűzhetnénk mégis, hogy a Vörös földet és általában a Vitézy, Dárday, Szalay Györgyi, Gyarmathy Lívia, Tarr Béla és mások nyolcvanas években készült filmjeit újra vágatlanul be kell mutatni a közönségnek, mert az egyre szebb hazugságok fényében tündöklő kádárizmus igazi szörnyűséges arcát ezek mutatják be és teszik átélhetővé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.