Felbomlik a korrekt viszony az állammal

Nehéz lesz fenntartania a közterhek befizetésével kapcsolatos állampolgári fegyelmet, ha a kormányzat sem teljesíti törvényes kötelezettségeit az áfa-visszatérítések és a gazdáknak járó kifizetések körül – véli Bisztray-B. György, a Kis- és Középvállalkozások Egyesületének elnöke. A szakember szerint a jelenlegi kormány szembemenetel Európával, ahol a gazdaságot a kisvállalkozások tartják lendületben.

2005. 03. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A költségvetési helyzet és a vállalkozók adóterheinek ismeretében lehetetlen megkerülni a kérdést: miként tudja ilyen körülmények között egy kis- és középvállalkozókat tömörítő egyesület érvényesíteni az érdekeit? Ha hozzávesszük a most zajló gazdatüntetés követeléseit, amelyek zömében arról szólnak, hogy a kormányzat tartsa be az ígéreteit, még nagyobb a kérdőjel: mit remélnek?
– Elöljáróban le kell szögezni, hogy az állam az adókat azért is szedi, hogy a nemzetgazdaság szempontjából létfontosságú ágazatokat fenntartsa és támogassa. Nálunk ilyen többek között a mezőgazdaság, ezért elképzelhetetlen az a hozzáállás, amit ebben a kérdésben a jelenlegi országvezetés tanúsít. A kis- és középvállalkozásokat is egy kézlegyintéssel intézi el a kabinet, pedig a nagyvállalatok halálra lennének ítélve, ha nem rendelkeznének megfelelő minőségi beszállítói körrel. Ugyanígy a kiskereskedelem fennmaradása is létfontosságú, hiszen alapvetően befolyásolja a munkahelyteremtést és a lakossági ellátást. Az Európai Unióra sokszor csak formaságból, tartalom nélkül hivatkozunk, és közben elfelejtkezünk arról, hogy e vállalkozási formáknak milyen nagy szerepük van a vezető uniós tagállamok gazdaságában. Mert lehet, hogy a lakosság számarányához képest túl sok a vállalkozás Magyarországon, ám a német példa mindenkit elgondolkodtathat. Az ottani felmérések szerint az adóbevételek hatvanöt-hetven százalékát az úgynevezett kicsik adják. Mindebből következik, hogy a kormányzat saját maga alatt vágja a fát, ha szembemenetel a józan paraszti ésszel is felfogható európai trenddel, és elpusztítja saját éltető forrásait.
– Ne felejtkezzünk el a vállalkozóknak járó általános forgalmi adó központi visszatartásáról sem, ami lehetetlen helyzetbe hozott prosperáló vállalatokat. Milyen következményekkel járhat ez az intézkedés?
– Fogalmam sincs, hogyan képzeli el a vállalkozói tisztességet, a számlák pontos kifizetését, egyáltalán, a magyar gazdaság kifehérítését az állam, ha maga sem teljesíti a kötelességét. Azt még el tudom képzelni, hogy ha húsz-harminc nappal késik a kifizetés, akkor egy osztályvezetői szintű aláírás kíséretében elnézést kérnek a vállalkozóktól a késedelemért. De ha az állami késlekedés gyakorlattá válik – ez történik most –, akkor a vállalkozói közterhek befizetése körüli pontatlanságok is óhatatlanul megszokottá válnak majd.
– Ekkor viszont már kíméletlenül lecsapnak a hatóságok, így a gazdaságban is uralkodóvá válhat a kettős mérce. Amit szabad Jupiternek…
– A folyamat sajnos afelé halad, hogy a nehezen megszoktatott, ám végre tiszteletben tartott rendszer, az állam és a vállalkozó korrekt viszonya lassan felbomlik.
– A kormányzat képviselői immár napi rendszerességgel hivatkoznak arra, hogy ha kifizetnék a gazdáknak járó összeget vagy a vállalkozók áfa-visszatérítését, a költségvetés látná kárát, s a családi pótlékra jogosultakat vagy a nyugdíjasokat rövidítenék meg. Ugyanígy a 3500 milliárd forintos adósságnövekedést is az a kormányzati legenda övezi, hogy bérnövekedésekre, szociális juttatásokra és más hasonló tételekre kellett fordítani.
– Elég felnőttek vagyunk ahhoz, hogy ha például azt a magyarázatot kapnánk: rosszul kalkuláltuk az EU-csatlakozás bevétel-kiadási oldalát, s ezért áldozatot kell hoznunk, ha nehezen is, de elfogadnánk. Még akkor is, ha lassanként úgy dobálóznak már a milliárdokkal, mint régen a milliókkal. Az viszont elfogadhatatlan, ha azt mondják a gazdáknak és a vállalkozóknak: nektek nem fizetünk, inkább álljon le minden, akár csődöt is jelenthetnek a cégek. Ezek a vállalkozások ugyanis tönkre fognak menni, ezáltal viszont az állami büdzsé szociális kiadásai is szükségszerűen és ugrásszerűen megnövekednek.
– Úgy látszik azonban, hogy a baloldali kabinet nemigen tud elszakadni a gyökereit jelentő paternalista állampárti szemlélettől. A gazdák esetében sem járandóságról, hanem igényekről és támogatásokról beszél, holott ez a szóhasználat ismeretlen az unióban.
– Pedig ez valóban jár, hiszen
– miként a vállalkozóknak is – nem segélyként utalja át ezeket a kifizetéseket egy modern állam, hanem azért, mert ők tartják lendületben a gazdaságot. Emlékezhetünk rá, annak idején az EU illetékesei mondták: a magyar gazdák a régi tagországokhoz képest csak huszonöt százalék szubvenciót kapnak, ám a magyar kormány kiegészítheti ezt további harminc százalékkal. Ezt a magyar kabinet óriási sikerként könyvelte el, és ígéretet is tett a teljesítésre. Ha tehát az EU és a kormány is elkötelezte magát a kifizetés mellett, nem lehet apelláta, oda kell adni a gazdáknak járó pénzeket, mégpedig gyorsan, mert senkinek nincs joga arra, hogy ezeket az összegeket megállítsa, és kamatot kasszírozzon be utánuk.
– Az imént a lendületet emlegette, azt a szót, amelyik a legtöbbször hangzik el a kormányzati kommunikációban. A magyar gazdaságban ez a lendület mintha negatív előjelűvé válna, és hátramenetbe fordulna. Mi állhat ennek hátterében?
– 2001–2002-ben még a honi gazdaság minden szereplője optimista volt, mára azonban újra általánossá vált a szférában a körbetartozás. Ez homlokegyenest ellenkezik az európai trenddel, ahol mindenki azt keresi, hová tudna befektetni. Nálunk azonban a vállalkozónak még becsülete sincsen. Nem juthat pénzhez akkor sem, ha tartozásait már rég kifizette a bankoknak. Ez az abszurd magyar valóság. Tőlünk nyugatabbra elég, ha egy fiatal szakember bemegy a pénzintézetbe. Nem kell befizetnie semmit, pusztán iskolai végzettsége alapján megkaphatja a hosszú lejáratú kölcsönt, amellyel lakáshoz juthat, egzisztenciát teremthet magának.
– Mi lehet az oka annak, hogy még a környező országok is sorra lehagynak bennünket, a régióban sereghajtóvá válunk? Szerepet játszhatnak ebben a vállalkozókat sújtó adókulcsok?
– Ha csakugyan versenyképessé akarunk válni, az államnak nem szabad a rövid távú haszonszerzés reményében a vállalkozókkal befoltoztatni a költségvetés lyukait. Ezt a régió más országaiban, például Szlovákiában, Romániában már felismerték a kormányok. Jórészt ennek köszönhetően virágoznak szomszédainknál a vállalkozások, áramlik befelé a külföldi tőke, prosperál a gazdaság.
– Mivel tudnak önök hozzájárulni ahhoz, hogy a kis- és középvállalkozások mégse legyenek kiszolgáltatottjai a kormányzati balfogásoknak?
– Tagjai vagyunk az Európai Néppárt mellett működő, kis- és középvállalkozásokat összefogó SME Unionnak, jómagam pedig az SME Central nevű közép-európai szövetség alelnökeként tevékenykedem. Tartjuk a kapcsolatot a környező országok szövetségeivel, felkészítőkonferenciákat szervezünk, s közös európai projektekben veszünk részt.



Új gazdaságpolitika kell. Az államigazgatási szervek lassúsága miatt hátrányba kerülnek a hazai kisvállalkozások, az állami intézkedések ugyanis vargabetűket írnak le – mondta Szűcs György. Az Ipartestületek Országos Szövetsége (Iposz) elnöke aláhúzta: több versenyképességi programból a kicsiket eleve kizárják. Nem tudják elfogadni, hogy egy állami hatóság döntse el, ki a versenyképes. Kassai Róbert alelnök hozzátette, hogy új gazdaságpolitikára van szükség, amellyel a mikrovállalkozásokat helyzetbe lehet hozni. Elhangzott, hogy gyakran az uniós szabályokra való hivatkozásokkal szembesülnek az érdekvédők és a cégek. A magyar túlbuzgóságot jól szemléltetik a következők: az Iposz megkérte az unió állásfoglalását, miért kellett például a 20 milliós és a 12 milliárd forintos árbevételű vállalkozói kört is a kis- és középvállalkozói körbe sorolni, ez ugyanis hátrányt okoz a kicsiknek. A válasz szerint e szabályozást nem kell kötelező érvénnyel átvenni. Az is a magyar hatóságokon múlik, hogy teret adnak-e az előfinanszírozásnak az uniós projektekben, vagy sem. Így a strukturális alapokban lehetőség lenne a szakaszolásra, az előfinanszírozásra. Az érdekvédők szerint a II. Nemzeti fejlesztési tervben nemcsak a pénzfelhasználásra kellene koncentrálni, hanem a nemzeti prioritásokat is ki kellene jelölni. (Cs. A.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.