Hagyjátok békén a templomot és az iskolát!

Hagyományhű, egyben korszerű oktatási törvényre lenne szükség Ti megbecsültök minden rendet / Melyen a béke alapul. / De ne halljátok soha többé / Isten igéjét magyarul?! S gyermeketek az iskolában / Ne hallja szülője szavát?! / Ne hagyjátok a templomot, / A templomot s az iskolát! Reményik Sándor Templom és iskola című versének panasza gondolati vezérmotívumként vonult végig az Értékek és igényesség a közoktatásban című neveléstudományi konferencián, amelyet a domonyi Koren István Általános Iskola igazgatónője, Hegyváriné Pauló Mária tanügy-igazgatási szakértő szervezett. A festői Pest megyei község 1778-ban fölszentelt evangélikus templomában a mai magyar hagyománytisztelő pedagógustársadalom kiemelkedő képviselői, tudósok, egyetemi oktatók, gyakorló pedagógusok tartottak vitaindító előadást és folytattak vitát a hazai iskolarendszer és a közgondolkodás kilátástalannak tűnő helyzetéről. Az előadásokból és hozzászólásokból egy dolog egyértelműen kitűnt: történelmünk során a magyar közoktatás és a felsőoktatás soha ennyire nem állt közel a teljes erkölcsi és anyagi összeomláshoz, mint az utóbbi években.

2005. 03. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelenlegi mélyrepülés első stációját az 1945-ben elkezdődött szovjet megszállás érte el, amikor szétválasztotta azt, ami szervesen összetartozik: a templom és az iskola egységét, az isteni teljesség, a harmónia, az egység jelképes és valóságos foglalatát. Az sem véletlen, hogy a sátán, a diabolus latin neve annyit jelent: megosztottság – hívta föl előadásában a figyelmet e tényre mind Korzenszky Richárd tihanyi perjel, mind Baranyai Tamás evangélikus lelkész. A második negatív lépés a magyarság és a lokálpatriotizmus elleni mindmáig folytatott szívós és kérlelhetetlen küzdelem volt. Hegyváriné Pauló Márta igazgatónő Wass Albertre hivatkozva állapította meg a pártirányítás fél évszázados agymosásának munkamódszerét és célját: gyermekeink lelkéből kiölni Istent és hazát.
A helyzet a rendszerváltozás után bonyolultabbá vált, de nem sokat javult.
Az iskola és a pedagógus feladata itt és most a közös műveltségeszmény gyakorlati megvalósítása – hangsúlyozta Pálinkás József volt oktatási miniszter, a Debreceni Egyetem professzora. A történelem általában is, az utóbbi tíz-tizenöt esztendő históriája pedig a gyakorlatban bizonyítja, hogy az életkörülmények tartós javulása nem idézi elő egy ország polgárainak szellemi felvirágzását. A jelenlegi kormány által támogatott tendenciákkal szemben az iskolának nem az a küldetése, hogy hogy praktikus tudnivalók kiskátéját és a változó idő által felszínre dobott divatos ismeretek regiszterét adja a diákok kezébe. Az igazi pedagógus küldetése, hogy időtálló alapismeretekre és a tradíciók tiszteletére nevelje a gyerekeket és a fiatalokat.
Pálinkás József mint a természettudományok kutatója és oktatója a magyar nyelv és a magyar irodalom, a teológia iránti egyoldalú elfogultság látszata nélkül kimondhatta, hogy a szabályt erősítő kivételek ellenére a kiemelkedő művészek, gondolkodók egy-két kirívó ritka ellenpéldától eltekintve mind művelt emberek voltak. Nem véletlenül hangsúlyozzák kiváló matematikusok, orvosok, természettudósok, hogy az irodalom, a zene, a képzőművészet teszi az embert képessé arra, hogy a szüntelenül változó, differenciálódó világban tájékozódni tudjon. A magyar gyerekek csak a magyar irodalomból, Petőfi, Arany, Jókai, Ady, József Attila és mások műveiből ismerhetik meg hazájuk történelmét. A nemes irodalom magától értetődővé teszi a tízparancsolaton, a kereszténység tanításain alapuló erkölcsiség zsinórmértékét is, példának okáért Tolsztoj, Dosztojevszkij művei nyomán. A tanár és az iskola missziója a professzor érzése szerint a bátor, hazafias nevelés fundamentumain fölépíteni nemcsak a tudásalapú, hanem a műveltségalapú társadalmat is.
A mai liberális oktatáspolitika negatív törekvéseinek másik pontját Hofmann Rózsa pedagógiaprofesszor a diákokkal szemben fölállítandó magas szellemi követelmény tendenciózus felszámolásában és az erkölcsi relativizmusban találta meg. Amikor a jó fogalmát a hasznos, a szépség princípiumát a kellemes váltja föl, akkor az erkölcs is devalválódik. E folyamat is szorosan összefügg az 1945-től kisebb-nagyobb szünetekkel napjainkig folytatódó tudatos rombolással, amelynek során a régi és az új bolsevizmus a hit, a haza, a család erkölcsi hitelét próbálta és próbálja aláásni. Kezdődött azzal, hogy a Moszkvából távvezérelt hatalom 1948-ban egy tollvonással megszüntette az egyházi iskolák jó részét. A nemzedékeket fölnevelő kitűnő lelkész-tanárokat részben likvidálták, részben internálták, részben diploma nélküli oktatók fennhatósága alá kényszerítették. Ez a kontraszelekció a mai napig érezteti hatását, ma sincs olyan világi iskola, ahol ne lenne két-három, egykor képesítés nélküli, tehetségtelen pedagógus, s nemegyszer vezető beosztásban. Az elhivatott nevelői többséget a kommunista diktatúra a reá kényszerített nemzetidegen és materialista ideológiával először erkölcsileg, majd a megalázóan alacsony bérezéssel anyagilag is ellehetetlenítette. A pedagógusok tekintélyét itt és most a végletekig lerombolja az álliberalizmus teljesítményellenessége. A reményt azok a lelkiismeretes és elhivatott tanítók és tanárok testesítik meg, akik tisztában vannak azzal, hogy a hit, a magyarság, a jövő, a hagyományos és időtálló örök értékek átörökítésének egyedüli záloga és menedéke az iskola. Kockázatos dolog templomba járásra biztatni a diákot egy olyan kormány égisze alatt, amely a világnézeti semlegességet, az ürességet tartja alapeszménynek. Legalább ugyanannyira reménytelennek tűnik a valódi teljesítmény tiszteletére nevelni gyerekeket egy olyan korban, amelyben az írott és az elektronikus médiumok jó része – tisztelet a kivételeknek – a valódi teljesítmény nélkül kiügyeskedett jólét hamis eszméjét bálványozza. Az igazi közösségek erkölcsmegtartó erejére sem könnyű hivatkozni olyan világban, amelynek alapegysége a diabolikus megosztottság.
A mérhető teljesítmény eltűnése a tanárt is szükségképpen frusztrálja – mutatott rá előadásában többek között Frenyó Zoltán filozófus, tanár. A hamis végletek pólusai közül kiszikrázó elméletek fokozzák az általános zűrzavart. Közülük egyesek szinte csak a tanár személyét, mások pedig csak a természetelvű tanítást tekintik a közoktatás alfájának és ómegájának. Mindkettő lebecsüli a harmadik legfontosabb pólust, a tankönyvet és a könyvet, pedig e három dolog egymástól elválaszthatatlan. Szitával merít vizet, aki könyv nélkül akar tanítani – mondja egy középkori bölcsesség. Mint ahogy nem lehet elválasztani egymástól a szeretetet és az elvárásokat sem. Maximális tiszteletadás a gyermeknek – véli Juvenalis. Joggal, de akit tisztelünk, attól a képességei nyomán elvárható maximumot kell megkövetelnünk.
Nagy tetszést aratott Hardy F. Gábor szakíró előadása is, aki jó nevű ügyvéd létére kimondta: a jog nem lehet cél, csak eszköz egy olyan társadalomban, amely az Isten képére teremtett ember méltóságát akarja a középpontba helyezni. Az álszent liberalizmus éppen akkor követ el megbocsáthatatlan bűnöket az eljövendő nemzedékek ellen, amikor értelmetlenül, mereven alkalmazott személyiségi jogokra hivatkozva tenné formálissá az osztályzást, törölné el olykor a testnevelést, máskor a történelmet a kötelező gimnáziumi tárgyak sorából. Az általános műveltség, az ép testben ép lélek nélkül áttekinthetetlenné válik a világ, értelmezhetetlenné lesz a teljesség és az isteni harmónia igénye. Hardy F. Gábor pozitív példaként emlegette Magyarország két világháború közötti korszakának legendás vallási és közoktatási miniszterét. Klebelsberg Kunó úgy térítette magához és tette virágzóvá a világháborús traumától és a trianoni stigmától bénult Magyarországot, hogy mindennél fontosabbnak tartotta az értékközpontú iskolarendszer megteremtését és a magyar kultúra támogatását. Nemzetmentő munkáját azzal kezdte, hogy megteremtette a közoktatás átlátható törvényi hátterét. Hardy Gábor azt tekinti a következő kormány legfontosabb feladatának, hogy megfelelő előkészítése után hozzon végre létre egy hagyományhű és egyben korszerű oktatási törvényt és egy értékközpontú és használható nemzeti tantervet, azaz folytassa azt, ami 2002-ben abbamaradt. Az előadók egybehangzó véleménye szerint sem az abszolút diktatúra, sem a parttalan liberalizmus nem vezet eredményre sem a kultúrában, sem a pártpolitikában. Magyarország fölemelkedésének egyetlen esélye a közös műveltségeszmény megvalósítása a Reményik-versbe foglalt ősi, aranykori egység újjáteremtésének jegyében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.