Nyilvánosság kizárva

Ferch Magda
2005. 03. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többször foglalkoztunk a kecskeméti történelmi városközponttól százméternyire épülő szórakoztató- és bevásárlóközponttal, az építési engedélyezési eljárás szabálytalanságaival, mulasztásos törvénysértéseivel. (Az előzményeket lásd: Malomsirató, 2004. január 31., Ki rajzolja meg Kecskemét városképét? 2004. május 13., Minden ember egyenlő? 2004. június 1.) Szakmai és civil szervezetek tiltakoztak a környezetét szétrobbantó, negyvennégyezer négyzetméter összterületű betonkolosszus felépítése ellen, köztük a műemlékvédelem nemzetközi szervezete, az ICOMOS – hiába. Amint arról már hírt adtunk, az ügyben az állampolgári jogok biztosa is vizsgálatot folytat. Korábban kiadott közleményében úgy nyilatkozott: a hozzá eljuttatott sok száz oldalas dokumentumköteg áttekintése után megalapozottnak látszik a gyanú, hogy „sok ezer állampolgár alkotmányos jogait megsértették és sértik folyamatosan a bevásárlóközpont elhelyezésével, a vele kapcsolatos hatósági eljárásokkal”. Időközben kiderült, hogy az épület súlyos forgalomtechnikai gondokat is okoz – ezt előre lehetett tudni –, telekhatárainak megállapítása pedig nem volt jogszerű.
Elkészült és az interneten olvasható Kecskemét megyei jogú város közlekedésfejlesztési koncepciója. „Forgalmi szempontból teljesen elhibázott döntés volt a Malom Center kiskörúton belüli elhelyezése” – állapítja meg a tanulmány szerzője. Az „ellentétes gazdasági és egyéb érdekek miatt” „célkonfliktus van a tömegközlekedés érintettjei, az önkormányzat, a közlekedési vállalat és az utazóközönség között”. A közlekedési koncepcióról megtartott fórumon valaki a minap azzal a javaslattal állt elő: szélesítsék ki a kiskörutat, bontsák le az Orvos- és Gyógyszerészet-történeti Múzeumot, amit a kecskemétiek patikamúzeumnak neveznek.
A bevásárlóközpont útjában álló védett ipari műemléket, a több mint százéves Kecskeméti Gőzmalmot már lebontották. Most újabb országos jelentőségű műemlék esik áldozatul? A Kecskeméti Építészek Környezetvédő Egyesülete közleményben tiltakozik a múzeum lerombolása ellen. „A [bontási] javaslat bárdolatlanságról és városunk pótolhatatlan építészeti és kultúrtörténeti emlékei iránti teljes érzéketlenségről tanúskodik. A múltat végképp eltörölni barbár cselekedet” – hangsúlyozzák az építészek.
A kecskeméti önkormányzat nemrég pert vesztett az építmény telekhatár-rendezésének ügyében a Bács-Kiskun Megyei Közigazgatási Hivatallal szemben. A hatalmasra tervezett bevásárlóközpont a kocsilehajtóval együtt nagyobb, mint az eredetileg meglévő építési telek. Építési engedélyt viszont csak akkor lehet kiadni, ha megvan a kellő nagyságú telek. A helyi képviselő-testület ezért tavaly március 31-én „ingatlancserével” átengedte a beruházóknak a hiányzó területet. Az önkormányzat törvényességi felügyeletét ellátó megyei közigazgatási hivatal ezt már akkor kifogásolta, mondván: a szóban forgó telekrész közterület, az önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyona, tehát nem cserélhető és nem adható el. A Bács-Kiskun Megyei Bíróság a közigazgatási hivatalnak adott igazat, és jogerős ítéletével hatályon kívül helyezte az önkormányzat határozatát.
A helyzetből több kérdés következik: törlik-e ezek után az ingatlan-nyilvántartásból a beruházónak erre a telekrészre vonatkozó tulajdonjogát? Ha igen, lehet-e jogszerű az építési engedély, merthogy ez a bejegyzés volt kiadásának az alapja?
A kecskeméti ügyészség megtámadta a a telekhatár-alakítással létrejött építési telekről szóló bejegyzést, de a körzeti földhivatal vélhetően nem értett egyet az óvással. Vélhetően, mondjuk, mert a hivatal vezetője elzárkózott a válaszadástól, amikor erről kérdeztük. Csak annyit közölt, hogy felterjesztette az ügyet a megyei földhivatalhoz. (Ha egyetért az óvással, erre nem lett volna szükség.)
Az ingatlan-nyilvántartással kapcsolatos eljárás felügyelete a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium hatáskörébe tartozik. Megkérdeztük tehát az illetékes államtitkárt, mit mond a jog, és mi a földhivatalok gyakorlata, ha egy önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyonát cseréli vagy adja el. Egyértelmű választ kaptunk: a bejegyzési kérelmet el kell utasítani!
A kecskeméti önkormányzat képviselő-testülete úgy döntött – a beruházó erre vonatkozó kérelmének beadása után két nappal! –, hogy jogerős bírósági ítélet ide vagy oda, továbbra is érvényesnek tekinti a telekhatár-alakításra vonatkozó tavalyi szerződésüket. Sőt, úgy módosította ezt a szerződést, hogy vitás kérdésekben a továbbiakban ne a Kecskeméti Városi Bíróság és ne a számára kedvezőtlen ítéletet hozott Bács-Kiskun Megyei Bíróság járjon el, hanem a kereskedelmi és iparkamara mellett működő választott bíróság. Ami a nyilvánosság teljes kizárást jelenti.
Jogszerű és erkölcsös ez az eljárás? A polgári törvénykönyv ismeri ezt az utóbbi fogalmat: „Semmis a szerződés akkor is, ha nyilvánvalóan a jó erkölcsbe ütközik.”
A Kecskeméti Építészek Környezetvédő Egyesülete és a Kecskeméti Fiatalok Egyesülete pert indított, és kéri, hogy a bíróság nyilvánítsa semmissé a fent említett szerződést.
A bevásárló- és szórakoztatóközpont építésügyi engedélyezése során kezdettől hiányzott a valódi nyilvánosság, amelynek pedig megvan a szerepe a hatósági eljárásokban. A helyi építészkamara véletlenül szerzett tudomást a tervezett beruházásról. Az önkormányzat főjegyzője saját hatáskörében kiadhatta az elvi építési engedélyt. Maga Fegyverneki Sándor, a BM Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal (OLÉH) akkori vezetője (ma alelnöke) nyilatkozta lapunknak tavaly júliusban: „az elvi engedély kiadásával összefüggő szabálytalanságok teljeskörűen ismertek”, de ez nem változtatott semmin később sem. Hiányoztak kötelezően előírt papírok, szakhatósági engedélyek, a főjegyző mégis kiadta az építési engedélyt, és 24 órán belül jogerőre is emelte. A beruházó nyilvánvalóan nem fellebbez saját maga ellen, szomszéd nincs, mások fellebbezési jogosultságát pedig nem ismerte el az engedély aláírója, noha erre több szervezet igényt tartott. Köztük a közhasznú kulturális örökség- és környezetvédő szervezetként működő Kecskeméti Építészek Környezetvédő Egyesülete.
A terveket bírálók és az építéssel szembeszegülők sorra kapták a fenyegető leveleket. Az OLÉH korábbi vezetője órák alatt kizárta az építésügyi hatósági eljárásból – elfogultságára való hivatkozással – az eljárás súlyos szabálytalanságait feltáró Bács-Kiskun Megyei Közigazgatási Hivatalt – miután ezt a saját ügyükben nyilvánvalóan érdekelt, tehát elfogult befektetők erre kérték. (A törvény betűje szerint a hivatalnak erre lehetősége volt, de kérdés, hogy szerencsés döntés volt-e? És kinek szerencsés?) Az eljárás folytatásával a Pest Megyei Közigazgatási Hivatalt bízta meg az OLÉH, nem a Csongrád megyeit. A Pest megyei hivatal azután elutasította a Bács-Kiskun Megyei Főügyészség óvásait, és megtagadta az ügyféljogállást a fellebbezni akaró civilszervezetektől. Az akták azóta is vándorolnak egyik helyről a másikra – szép lassan. Az építkezés viszont folytatódik – gyorsan, gőzerővel. Hogy kinek mi az érdeke, az nem szorul magyarázatra.
Kecskemét kiesett az Európa kulturális fővárosa címért folytatott versenyből, de ezt csak lakói miatt sajnáljuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.