Se történet, se karakterek

Jonas Akerlund svéd fenegyerek is rátért arra az útra, amelyet már jó pár kliprendező (pl. David Fincher, Spike Jonze, Micheal Gondry) megtett, a pár perces sokkolás után a körülbelül kilencvenperces vérengzés mezejét választotta. Por című filmjének másfél órájában minden benne van, amit korábban láthattunk a Prodigy tört ritmusaira, a Cardigans kedvenc játékára, a Metallica dübörgésére, Madonna vagy akár Iggy Pop, a U2 zenéjére, csak a plusz maradt el. Kicsi volt a bors, de erős.

Nedbál Miklós
2005. 03. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akerlundot a Titanic filmfesztivál – tényleg, az idén mikor is lesz? – látogatói ismerhetik a szervezők jóvoltából, hiszen jó pár évvel ezelőtt külön blokkban voltak láthatók klipjei. Jonas Akerlund az egyik olyan kliprendező, akinek munkáit talán a legtöbbször cenzúráztak. Nem csoda, mert még a megmaradt művekben is van sokkolás: mérhetetlen drog- és alkoholfogyasztás, erőszak, országúti száguldás, karambolok, szexualitás. Mindezek ellenére a humor, az irónia is megfér ezen jelzők mellett. A svéd rendező célja a provokáció és figyelemfelkeltés: „A lényeg, hogy az emberek érezzenek valamit a klipjeimből, reagáljanak rá, bármit csinálok. Legyenek mérgesek vagy boldogok, vagy bármi, de nem akarok olyasmit kiadni a kezem alól, ami csak úgy elszáll mellettük, és nem történik semmi” – nyilatkozta a titanicosoknak a rendező. S a svéd Akerlund sokkolt is, leginkább a Prodigy Smack My Bitch Up című számára készített klipjével, amelyben minden van, pláne fordulat a végén, a tükörben. Akerlund művei sokszor a valóságból idéznek, témái a híradókban is nap mint nap szerepelnek. Nem áll távol tőle a dokumentarista stílus sem, mint azt a Metallica Turn The Page című számához készített klipje is mutatja, amely egy prostituált egy napját mutatja be, s ugyanezzel a címmel és képanyaggal egy rövidfilmet is készített a rendező.
Eleinte dokumentumfilmnek indult a Por című alkotás is, jó pár felvétel is készült már hozzá, majd mégis játékfilmet hoztak létre az ötletekből. S hát el is készült, a téma adott volt: szex, drogok, rock and roll, továbbá önmagukból kiforgatott, átdolgozott zeneszámok, a múltból ismerős zenészek és filmsztárok (Mickey Rourke), mindez szimpla karakterekkel, betépett kiscsajokkal, kiszámíthatatlan dílerrel, egy zöld pincsivel, egy kábszeres, szerelmes fiúval, történet nélkül, időtlenül a semmiben. Talán ez is lenne a lényeg, hiszen történet nincs, ahogyan szinte karakterek sem, néhány poén akad verbálisan és képileg is, de ez kevés, csak a pörgés marad, de az rendületlenül, a nagyjátékfilmben – de klipben ugyan nem – meglepő vágásokkal. Vizuálisan azonban mintha kicsit már le is lenne maradva önmagához képest a rendező. Igazából Akerlund filmje egy kibővített videoklip, csak míg a klip egy pár percbe sűrített zanza, addig ugyanaz hasonló eszközökkel, száz percben már nem biztos, hogy működik.
(Por. Színes, feliratos amerikai– svéd film, 101 perc. Rendezte: Jonas Akerlund. Forgalmazza az Odeon.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.