Zsebpénzbarát ajánlat

Péntek Orsolya
2005. 03. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zsebpénzbarát ajánlat – hirdeti városszerte a McDonald’s a háromszázötven forintos sajtburgerszer kettőt és a Magyarországon büntetlenül menővé tuningolt gasztrokulturálatlanságot. I’m lovin’it, teszik hozzá angolul, szintén büntetlenül, hatalmas betűkkel a forgalmasabb csomópontokon, ami jól hangzik, olyan lezseren és könnyedén. A csíkhirdetés valamelyik sarkára odavéshették volna azt a nagyon népszerűvé vált amerikai szót is, hogy „kúúúl”. (Kiccsávók, az már elég gáz, ha sajátanyanyelvi szlengre sem telik. Beavisnek és a barátjának jól áll az amcsi blabla, hehe, csak ez itt egy másik ország, ahol úgy általában egy másik nyelven beszélnek, hehe, mint ahogy a sajtos negyedfontost is McRoyalnak hívják Franciaországban, mert nekik ez fontos, ráadásul majonézzel eszik, ráadásul ott lehet sört kapni a McDonalds’ban (bővebben lásd a filmművészet Ponyvaregény című fejezetében. Amit persze szintén egy amerikai csinált, mert jó fejek azért ott is vannak, igaz, ők meg kecsappal eszik a bécsi virslit – erről meg bővebben Márainál).
A „zsebpénzbarát” kitételből úgy tűnik, lassan növöget a kilencvenes évek elején a műanyag bohóccsúszdával és a debil fejű rajzfilmfigurákkal célba vett korosztály, és a rendszerváltás korának most tizenöt-tizenhat éves gyermekeit már mással kell beetetni, például a háromszázvalahány forintos menüvel (persze azért a kisebbek is megkapják az „ajándékot” a szendvicsük mellé, hogy a gyerekkor egyik meghatározó helyszíneként vésődjék az emlékezetükbe a gyorsetető szaga, íze és színe, amitől később maguk sem tudják majd, miért, de oda mennek be, ha éhesek). A McDonald’s-reklámokban az a különösen elvetemült, hogy nemcsak a burgereket tüntetik fel kívánatosként, hanem a gyorsétkezdés életérzést is – lásd a fülhallgatóval a fején heverésző, nevető lányt –, amitől az egész már nemcsak egy étteremlánc és öt-tízféle íz beetetése, hanem egy életmódé is, a gyors, nagyvárosi pörgésé – csak épp az egész úgy, ahogy van, illúzió, életmód-illúzió, amerikai álom ugyanis nincs, főleg nem Budapesten vagy Pécsett vagy Szegeden vagy Miskolcon, ebben az országban csak kispénzű emberek vannak, akik elhiszik, hogy menő, ha a család szombaton a Mekiben étkezik – közben meg vér ciki és iszonyatosan drága, csak éppen a gyerek a műanyag játékért hisztizik, mert az osztályban már mindenkinek megvan az összes. A magyar José Bové meg szétfagyhat a Felvonulási téren (az igazi szétvert egy McDonalds’ot, és a vállukon hozták ki a börtönből az emberek).
De néha azért beint a szisztematikusan kondicionált célcsoport.
Háromötvenért ezt? Dobj rá egy százast, és vegyél egy gyrost az arabnál, abban van hús is – mondja egy rasztafari gimnazista a Nyugati aluljáró mozgólépcsőjén, és ami azt illeti, ez tényleg kúúúl. Vagy inkább sirály.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.