A haraszti tornyos rotunda

R e j t ő z k ö d ő M a g y a r o r s z á g

Ludwig Emil
2005. 04. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint egy éve, hogy sorozatunkban utoljára jelentkeztünk a történelmi Felső-Magyarország varázslatos vidékéről, a Szepességből. A mai Szlovákiához tartozó régi vármegyénk művészeti emlékei közül sokaknak ismerős – ha máshonnan nem, A fekete város című Mikszáth-regény bájos filmváltozatából – a lőcsei piactér a városházával, a kéttornyú szepeshelyi székesegyház és a csütörtökhelyi gótikus templom, de amint idehaza is, a híres történelmi látnivalók árnyékában sok-sok, többnyire csak szakértők körében ismert, kicsiny falusi műemlék bújik meg. Ezúttal a Hernád felső völgyében rejtőzködő Haraszt falucska különleges középkori templomát mutatjuk be.
A Tátra lábánál eredő, kanyargós folyócska partján, Igló és Korompa között, Szepes várától délre található az alig kétszáz lelkes, szlovákok lakta kisközség, Haraszt (Chrast nad Hornadom). A falu szélére érve első pillantásra feltűnik a templom keleti oldalán elhelyezkedő tornya és az épület szokatlan formája. A zömök, vaskos falú, több mint tíz méter magas, négyszögletes toronytest román kori mivoltát azonmód elárulják a négy égtáj felé néző emeleti ikerablakai. Kérdés azonban, miért építették a szentélynek a középkori szabály szerint szigorúan előírt helyére.
A választ a templomba lépve kapjuk meg, alapos meglepetés kíséretében. Az újabb keletű – szintén a középkorból származó, később többször átalakított – hajó keleti végén egy centrális elrendezésű teret találunk, amelynek közepe ötször öt méteres négyzet. Nyitott oldalaihoz egy-egy félköríves karéj kapcsolódik, ami által az egész „szentélyfej” önálló, szabályos kereszt alakú rotundát alkot, fölébe magasodó toronnyal, e formájában egyedüli példaként a Kárpát-medencében. Legközelebbi rokonai cseh területen fordulnak elő: Blatná és Resnovic XII. századi kápolnái, valamint a prágai Jana-templom.
A Szentháromság tiszteletére felszentelt, lóhere alaprajzú templomról elsőként Divald Kornél (1872–1931) emlékezett meg. „A haraszti templom elrendezésével legérdekesebb építészeti emlékeink egyike. Szentélye hatalmas XIII. századi torony, s három oldalához egy-egy félkörű fülke fűződik, két rétegben falképekkel borítva” – írja az 1905-ben papírra vetett Felvidéki sétákban. Václav Mencl, a harmincas évek kiváló prágai építészettörténész-professzora a XII. század végére datálta a centrális rendszerű tornyos építményt. Jóval később, 1972-ben megjelent szakdolgozatában Gervers-Molnár Vera művészettörténész (1940–1979) már a hazai négykaréjos körtemplomok tágabb csoportjába sorolta a harasztit, a történelmi Magyarország területén előforduló mintegy tucatnyi hasonló alaprajzú középkori kápolna közül azonban egyik sem rokonítható e kivételes szerkezetű szepességi emlékünkkel.
Divald száz évvel ezelőtti ottjártakor két középkori freskóréteget – egy XV. századit és az alóla kihámozott „jóval régebbit” – látott, amelyekről abban az időben Gróh István fővárosi festőművész-tanár (1867–1936), középkori falképeink jeles kutatója akvarellmásolatokat készített. Sajnos e sorok írója 1978 nyarán, a haraszti templom freskóinak sorsát tudakolván az akkor frissen odahelyezett plébánostól, már csak az 1920-as években bemeszelt falakat és a két oldalkaréjba 1952-ben odapingált képeket láthatta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.