A médiapápa utolsó üzenetei

Hanthy Kinga
2005. 04. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Illik-e a pápa temetését egyenes adásban közvetíteni, tette fel a kérdést az Inforádió munkatársa a vallásszociológusnak. Illik, nem illik, megtörtént. Megtette az Inforádió is Torda Júlia és László atya hatékony közreműködésével. Mennyit őriz meg vajon szakrális jellegéből, és mennyit veszít intimitásából az a szertartás, amelyet kamerák figyelnek, fojtott hangú, ám az esemény iránt közömbös riporterek közvetítenek, miközben az operatőrök a megjelent hírességek arcát pásztázzák? Bizony sokat. Hogy miért kell tehát mégis a tévéadás? Azokért, akik nem a szenzációra, a pompára, a hírességekre kíváncsiak, és lélekben tudnak csak ott lenni a Szent Péter téren.
II. János Pál médiapápa volt, írták róla már életében. Megértette, hogy egyházának a térítőmunkához szüksége van a média minden formájára. Nem azért, hogy híres legyen, s nem azért, mert a katolikus egyház hívei, főként a fejlett nyugati világban nagyon fogyatkoznak (a fejletlenebb keletiben már négy évtized alatt elfogyasztották őket), tehát nem új statisztikai csúcsok elérése a cél, hanem hogy a kereszténység üzenete által a világ jobb, élhetőbb lehessen. Ne bántsák, hanem megértsék egymást az emberek, ne szabaduljon el a szabadosság, és legyen vezérlő elv, erkölcsi kapaszkodó, amelyik nehéz helyzetekben irányt szab. Csak egy házi példa: a magyar miniszterelnöknek és a liberális koalíciós partnerének egy ideig most nem lesz illendő támadnia a katolikus egyházat, a politikai-közéleti hangulat ugyanis ennek nem kedvez. Számukra ez volt II. János Pál utolsó üzenete.
Vajon az egyház jól használja-e a médiát? A Vatikánban, úgy tűnik, már kezdik megtanulni. Próbálkozik a magyar püspöki kar is. Van vizuális médiakampánya, óriásplakátok az utak mentén, reklámfilmek a közszolgálatban, és a középhullámon három nagyobb körzetben hallható már a Magyar Katolikus Rádió. Ha valaki még nem hallgatta, próbálja meg elképzelni, milyen is lehet a katolikus rádió hangja. Sikerülni fog neki. A rádió ugyanis éppen úgy szól, ahogyan képzeljük. Magasztos, komoly, üzenő. Komoly a zene, veretes a hangzás, pedig ha végignézzük az interneten a munkatársak listáját – főként pedig portréját –, nagyon sok fiatalt találunk közöttük. Kedveset, szépet, mosolygóst.
Juhász Juditnak, a rádió szakmai irányítójának kétségkívül a semmiből kellett felépítenie a szerkesztőséget, ehhez pedig a lelkes pályakezdők mellett szükség van a tapasztalt középgeneráció elkötelezett képviselőire is. Ilyet az évtizedekig kontraszelektált magyar médiában nem könnyű találni. Márpedig korszerű, szakmailag hiteles és hangjában is friss rádiót csak e kettő, a tapasztalat és a fiatalos lendület szerencsés egyvelege tud megalkotni. A Magyar Katolikus Rádió túl van a kisgyermekkoron, már serdülget, de a felnövéséig még sok a tennivalója. Ki kell találnia önmagát. Hogy ne legyen amatőr a riporteri hang, gyakran a vágástechnika, hogy ne legyen túlságosan sok a műsoron a veret, s a megszólaló témák – amelyekkel bizony sok újat tud mondani a nemcsak hitét, de a hitről, vallásról való ismereteit is elveszített magyar hallgatóságnak – valóban úgy hassanak, ahogyan azok erejéből telik. Számukra ez a pápa utolsó üzenete.
(Magyar Katolikus Rádió – Am 1341 és 810.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.